Search
Search

آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
آنچه در این مطلب خواهید آموخت:
1 آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

آماده کردن سالن و تجهیزات لازم اولین قدم برای شروع کار پرورش جوجه گوشتی می باشد تا شرایط برای جوجه ریزی و ورود جوجه های یکروزه آماده شود. زیرا انجام اصولی این کار تاثیر مستقیم بر روند پرورش جوجه گوشتی و سود شما دارد.

به همین دلیل شما باید موارد و نکات زیر را به دقت انجام  دهید:

  • جمع کردن وسایل و تجهیزات داخل سالن
  • خارج کردن بستر و پاک سازی کف سالن
  • شست و شو
  • ضدعفونی
  • شست وشو و ضدعفونی تجهیزات و وسایلی که از سالن خارج کرده اید
  • پهن کردن بستر ( پوشال ریزی)
  • بازگرداندن تجهیزات و نصب مجدد آن ها همچنین آزمایش کارکرد درست تجهیزات
  • گاز دادن سالن
  • تقسیم بندی سالن

حتما مطالعه کنید: صدور مجوز جوجه‌ریزی (راهنمایی جامع برای تاسیس کشتارگاه مرغ‌های گوشتی)

مرحله اول آماده کردن سالن و مرغداری: جمع کردن وسایل و تجهیزات سالن

اگر تازه شروع به کار پرورش کرده اید و می خواهید سالن پرورش جدید راه اندازی کنید که نیازی به انجام این کار ندارید اما اگر دوره پرورش جوجه گوشتی تمام شده و جوجه های پروار شده را به فروش رسانیده اید، حالا باید وسایل و تجهیزات داخل سالن مانند آبخوری، دانخوری، دماسنج ، هیتر، هواکش های خراب، لامپ ها و… را از سالن خارج نمایید.

هنگام جابجا کردن وسایل دقت کنید که به آنها آسیبی نرسد.

نکات زیر را هنگام تخلیه سالن پرورش در نظر داشته باشید:

  • اگر آبخوری ها و دانخوری ها اتوماتیک هستند، ابتدا باید اجزای آن ها را از هم جدا و باز کنید و بعد اقدام به خارج کردن اجزای دستگاه کنید.
  • دستگاه های گرمایشی حتما باید در بین دو دوره پرورشی سرویس کنید.
  • فقط هواکش های خراب را باز کرده و جهت تعمیر بیرون ببرید
  • تمامی لامپ ها را باید باز کنید زیرا ممکن است هنگام شستشوی سالن آسیب ببینند.

مرحله دوم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی : جمع کردن بستر از کف سالن

 

شما باید پس از اینکه تجهیزات را به طور کامل و با دقت از سالن خارج کردید، بستر و کود جمع شده در کف سالن را هم به طور کامل جمع آوری و خارج نمایید که برای این کار باید لباس مخصوص پوشیده و ماسک بزنید و حتما پنجره های سالن را باز کرده و تهویه هوا روشن باشد.

اگر تجهیزات مخصوص این کار را ندارید و تنها می خواهید با کمک بیل و فرغون، بستر کف سالن پرورش جوجه را جمع آوری  کنید، حتما از ماسک استفاده کنید. هرچند که سالن های مجهزتر برای این کار وسایل مخصوص مکانیکی مانند تراکتور دارند.

پس از آنکه بستر به طور کامل جمع آوری و تخلیه شد، نوبت به پاک کردن کود های چسبیده به کف جایگاه است که باید این کار را به کمک کاردک انجام دهید.

سپس همه جا را جارو کرده و تمیز نمایید.

 

جمع آوری بستر کف سالن پرورش
جمع آوری بستر کف سالن پرورش

مرحله سوم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی: شستشوی جایگاه

جهت ساخت سالن های پرورش حتما باید از مصالحی ساخته شوند که قابل شستشو باشند و غیر قابل نفوذ باشند تا مواد و فضولات به در و دیوار یا کف نچسبیده و همچنین از نفوذ حشرات و حیوانات موذی جلوگیری کند.

هنگامی که سالن را با آب می شویید دقت نمایید که به تجهیزات برقی و وسایل ثابتی که هنوز در سالن هستند آسیب نبینند.

 

مرحله چهارم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی:

ضدعفونی جایگاه مرغداری

توجه نمایید برای سالن های پرورش جوجه گوشتی، که برای مدت طولانی جوجه ها در آن سکونت دارند، تنها شستن جایگاه کافی نبوده و باید حتما عملیات ضدعفونی انجام گردد حتی اگر که بیماری شایعی در دوره های پرورشی قبلی مشاهده نکرده باشید.

این کار احتمال بروز بیماری گله را کاهش می دهد هرچند این احتمال کاملا صفر نمی شود.

ضدعفونی جایگاه ها و سالن های پرورش طیور روش های متفاوتی دارند مانند حرارت دادن با شعله افکنه، گردپاشی سالن و محیط اطراف، محلول پاشی با مواد ضدعفونی کننده و گاز دادن. که توصیه می شود از همه این روش ها استفاده شود.

 

حرارت دادن یا شعله پاشی سالن پرورش

حرارت شعله افکن به دلیل شدت بالای دمایی که دارد خاصیت میکروب کشی شدیدی داشته و به طور معمول برای ضدعفونی کردن جایگاه ها استفاده می شود.

هنگام حرارت دادن جایگاه حتما لباس مخصوص ضدحریق بپوشید و با دقت تمامی گوشه ها و شکاف ها را نیز حرارت دهی کنید.

دقت نمایید که قسمت های آتش زا خصوصا تجهیزات و سیم کشی برق سالن را حرارت ندهید.

 

محلول پاشی سالن پرورش با مواد ضدعفونی کننده

پس از اینکه دیوار و کف سالن را با شعله افکن کاملا حرارت دادید، باید از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده و با دقت تمام فضا را محلول پاشی کنید.

برای ضدعفونی با محلول باید وسایل زیر را آماده کنید

ماده ی ضدعفونی کننده – دستگاه محلول پاشی- دستکش مخصوص – ماسک مخصوص و لباس کار و کلاه – آب ( به میزان لازم)

هر ماده ضدعفونی کننده دستورالعمل خاص خود را دارد و طبق همان دستورالعمل باید آماده شود.

مقدار مواد ضدعفونی کننده باید به اندازه مساحت کف، دیوار و سقف سالن باشد. به همین دلیل باید حتما هنگام انجام این کار لباس کار و ماسک و دستکش مناسب استفاده کنید.

دقت داشته باشید که تمام قسمت های سالن را به طور یکنواخت و حتی درز ها و گوشه ها را با دقت ضدعفونی کنید.

در این مورد هم باید عملیات ضدعفونی را بادقت انجام دهید تا محلول روی تاسیسات برقی پاشیده نشود تا هم این تجهیزات آسیب نبینند و هم اینکه از برق گرفتگی شما و دیگر افراد حاضر در سالن پیشگیری شود.

گرد پاشی سالن و محوطه

مرحله بعد در ضدعفونی سالن پرورش جوجه، پاشیدن مواد ضدعفونی کننده و میکروب کش می باشد مانند آهک.

برای این کار از آهک زنده استفاده کرده و آن را در کف جایگاه روی بستر و در محوطه اطراف جایگاه پخش کنید.

 

مرحله پنجم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

شستن و ضدعفونی کردن تجهیزات سالن

حالا که سالن پرورش به طور کامل شسته و ضدعفونی شده است باید وسایلی که از سالن خارج کرده ایم را قبل از برگرداندن به خوبی شسته و ضدعفونی کنیم تا مانع از ایجاد یا انتقال هرگونه بیماری وعفونت شویم.

پس از اینکه تجهیزات مانند آبخوری و دانخوری را خوب شستید ، ماده ضدعفونی کننده یی که تهیه کرده اید را مطابق دستورالعمل داده شده برای آماده سازی آن، آماده کنید. سپس آب مورد نیاز رانیز محاسبه کنید. که معمولا نصف حجم حوضچه ی مخصوص ضدعفونی تجهیزات یا مخزن دستگاه محلول پاش می باشد.

مقدار مواد ضدعفونی کننده یی که باید مصرف کنید به حجم آب مصرفی بستگی دارد.

نصف حوضچه ی ضدعفونی را با آب پرکرده  و باقی حجم آن را با مواد ضدعفونی کننده. و سپس خوب هم بزنید.

حالا که محلول شما آماده شده است تجهیزات را با توجه به دستورالعمل کارخانه ی سازنده ی آن ها، در حوضچه بگذارید. حال صبر کنید تا مدت گفته شده در دستورالعمل بگذرد و وسایل را از حوضچه خارج کرده ، بشویید و خشک کنید.

مرحله ششم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

 تهیه و پهن کردن بستر

بستر به معنای موادی است که کف جایگاه یا سالن پرورش را با آن می پوشانند. بستر کمک می کند که عوارضی مانند تورم و درد مفاصل در جوجه ها کاهش یابد و  به ثابت شدن حرارت و رطوبت هوای جایگاه نیز کمک می کند.

بستر می تواند از مواد مختلفی مانند کاه، کلش، خاک ار، تراشه نجاری و … تهیه شود البته نوع بستر مناسب در انواع طیور پرورشی مانند مرغ ، شترمرغ و بوقلمون متفاوت است اما در حالت کلی باید بستر از موادی تهیه شود که وزن سبکی داشته، ذرات متوسط، جذب رطوبت بالا، فاقد اجسام نوک تیز، عاری از گرد و غبار و کاملا خشک باشد که کپک نزده و به حفظ حرارت جایگاه کمک کند.

  • هنگام پهن کردن بستر باید کف جایگاه کاملا شسته و ضدعفونی شده باشد و همچنین کاملا خشک باشد.
  • ارتفاع بستر باید حداقل 5 سانتی متر باشد و به طور یکنواخت ریخته شود.
  • توصیه می شود در روزهای نخستین برای جوجه های کم سن و سال بستر رابا کاغذ مقاوم، روزنامه یا گونی بپوشانید تا جوجه ها از مواد آن نخورند و پس از اینکه جوجه ها به خوردن دان از دستگاه های دانخوری عادت کردند می توانید این کاغذ را جمع آوری کنید.
  • خیس نبودن بستر نکته مهم دیگری است که در تمام طول دوره پرورش باید به آن توجه کنید و هرگاه متوجه خیس بودن قسمتی از آن شدید، حتما آن محدوده خیس شده را جمع آوری کرده و بستر تازه خشک بریزید. رطوبت بستر نباید بیشتر از 30 درصد باشد.
پهن کردن بستر کف سالن پروررش جوجه
پهن کردن بستر کف سالن پروررش جوجه

مرحله هفتم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

نصب مجدد تجهیزات

حال که بستر آماده شده است می توانید تجهیزات را دوباره به سالن برگردانید و نصب کنید. دقت کنید که تجهیزاتی مانند آبخوری و دانخوری طوری نصب شوند که در دسترس تمام گله قرار گرفته و همچنین با قد جوجه ها متناسب باشد.

در سالن هایی که از تجهیزات دانخوری اتومات استفاده می کنند، چند روز اول از دانخوری سینی باید برای جوجه های یکروزه استفاده کنند تا زمانی که جوجه ها به استفاده از دانخوری های اتومات عادت کنند.

پس از نصب تجهیزات گرم کننده ها، خنک کننده ها، تهویه ها ، وسایل روشنایی، آبخوری ها و دانخوری های اتوماتیک باید به طور کامل آزمایش شوند تا از کار کرد صحیح آن ها مطمئن شوید.

مرحله هشتم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

گاز دادن

گاز دادن یکی از روش های ضدعفونی سالن می باشد که حتما توصیه می شود که پس از پهن کردن بستر و نصب تجهیزات انجام شود.

جهت گاز دادن از مواد فرمالین مایع و پودر پرمنگنات یا پارا فرمالدئید و یا از آجر ضدعفونی کنده (فرمالین آماده ) استفاده می شود.

به طور مثال اگر روی پرمنگنات، فرمالین بریزید گاز قوی به نام فرمل تولید می شود که میکروب کشی بسیار بالایی دارد  و به دلیل قوی بودن این گاز که برای دستگاه تنفسی زیان آور است و بوی بسیار تندی که دارد، حتما باید هنگام گاز دادن، لباس ، ماسک و دستکش مخصوص استفاده کنید، مقدار مواد را با محاسبه دقیق فضا اندازه گیری کنید.

برای ترکیب این دوماده از ظروف سفالی و لعابی در چند جای سالن می توانید استفاده کنید و بستر را در اطراف این ظروف جمع کنید.

باید حین ضدعفونی کردن، درها، پنجره ها، روزنه ها و هواکش های جایگاه را به طور کامل مسدود کنید.

حرارت سالن باید بالاتر از 37 درجه باشد پس اگر نیاز دارید گرم کننده ها را روشن کنید.

در آخر که کاملا آمده شدید فرمالین اماده و اندازه گیری شده را روی پرمنگنات بریزید و سریعا سالن را ترک کنید.

هرگز و هرگز پرمنگنات را روی فرمالین نریزید.

پس از 24 الی 48 ساعت می توانید دوباره درهای سالن را بازکرده تهویه ها را روشن کنید و منتظر بمانید که کاملا گاز درون سالن خارج شود.

گاز فرمل برای ضدعفونی کردن ماشین جوجه کشی، سالن و تخم مرغ هایی که برای جوجه کشی فرستاده می شوند استفاده می شود البته در هر مورد غلظت و روش استفاده خود را دارد.

البته فرمالین جامد هم در بازار موجود می باشد که روش استفاده بسیار ساده تر و آسانتری دارد.

گاز دادن سالن پرورش جوجه
گاز دادن سالن پرورش جوجه

مرحله نهم آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

تقسیم بندی سالن

فضای پرورشی که برای جوجه های خود در سنین مختلف در نظر می گیرید باید متناسب با سن و اندازه بدنی آن ها باشد زیرا اگر فضا بسیار بزرگ باشد امکان سرد بودن اطراف جوجه ها و سخت بودن گرم کردن سالن ووجود دارد از طرفی سالن اگر به نسبت تعداد و جثه جوجه ها یا مرغ های شما کوچک باشد امکان خفگی و انواع بیماری ها و همچنین ایجاد استرس در مرغ های شما را دارد.

معمولا جوجه ها از یکروزگی تا 4 الی 6 هفتگی در یک فضا نگهداری می شوند سپس باید یا فضا بزرگتر شود یا اینکه به جایگاه وسیع تری منتقل شوند.

برای تقسیم بندی سالن قبل از ورود جوجه های یکروزه می توانید سالن را با برزنت یا پلاستیک بخش بندی کنید به این صورت که به ازای هر 20 قطعه جوجه یکروزه شما یک متر مربع فضا لازم دارید. و پس از اینکه جوجه ها بزرگتر شدند می توانید فضای سالن را برایشان بازتر کنید.

مقاله فروش جوجه گوشتی را مطالعه کنید

 آماده کردن سالن برای ورود جوجه ها

یک روز قبل از جوجه ریزی شرایط سالن را برای ورود جوجه ها اماده کنید به این صورت که دما  بین 32 تا 35 درجه سانتیگراد باشد  و رطوبت بین 60 الی 70 درصد.

اما آبخوری ها و دانخوری ها را پس از ورود جوجه ها پر کنید.

 

 انتقال جوجه ها

هنگامی که جوجه های خریداری شده از شرکت های جوجه کشی را می خواهید به محل مزرعه خود منتقل کنید حتما به زمان رسیدن جوجه ها و درجه حرارت محیط براساس فصل جوجه ریزی توجه کنید.

مثلا اگر در فصول گرم سال قرار دارید حتما برنامه ریزی کنید که جوجه ها را در طول شب منتقل کرده و صبح زود به مرغداری برسند.

البته اگر عامل دما قابل کنترل نباشد حتما باید از کامیون های مخصوص حمل جوجه (ماشین حمل جوجه ) استفاده کنید.

جوجه ها را با آرامش تخلیه کنید و آن ها را به طور یکنواخت در تمام فضای سالن پخش کنید.

سخن آخر

در دنیای کنونی، پرورش جوجه گوشتی و انواع دیگر جوجه یکروزه به عنوان یک صنعت و علم پذیرفته شده است و باتوجه به زمان و هزینه هایی که هر پرورش دهنده متقبل می شود، انجام اصولی این کار مسلما به موفقیت، بازده بالاتر، بازگشت سرمایه سریعتر، کاهش ریسک بروز بیماری ها کمک می کند.

در مقاله امروز نحوه آماده سازی سالن پرورش جوجه را پس از اتمام دوره پرورش قبلی به طور کامل بررسی کردیم و اهمیت شستشو، ضدعفونی و میکروب کشی فضا و تجهیزات سالن را بیان کردیم.

به طور کلی مراحل آماده سازی سالن جهت پرورش جوجه شامل موارد زیر می باشد:

  • جمع کردن وسایل و تجهیزات داخل سالن
  • خارج کردن بستر و پاک سازی کف سالن
  • شست و شو
  • ضدعفونی
  • شست وشو و ضدعفونی تجهیزات و وسایلی که از سالن خارج کرده اید
  • پهن کردن بستر ( پوشال ریزی)
  • بازگرداندن تجهیزات و نصب مجدد آن ها همچنین آزمایش کارکرد درست تجهیزات
  • گاز دادن سالن
  • تقسیم بندی سالن

 

در انتها متذکر می شویم که

  • در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده ها حتما به دستورالعمل کارخانه و متخصصان توجه کافی داشته باشید زیرا بعضی از این مواد در کنار قدرت ضدعفونی کنندگی که دارند می توانند سبب مسمومیت و عارضه شوند.
  • حتما از ماسک، کلاه ، دستکش و لباس کار مناسب استفاده کنید.
  • حتما هنگام جمع آوری، شستشو، نصب و استفاده از وسایل، به دستورالعمل کارخانه سازنده توجه نمایید

شما می توانید نحوه تامین و نوع خوراک مخصوص جوجه ها و همچنین مراحل مختلف پرورش جوجه ها را در دیگر مقالات سایت ما مطالعه نمایید.

آریا منتخب پارسیان با بیش از ده سال سابقه در زمینه پرورش و فروش انواع جوجه یکروزه و مرغ مادر، بوقلمون، شترمرغ، کبک، اردک، بلدرچین، خوراک دام و محصولات کشاورزی اعم از انواع بذر ، کود ، سم و … در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.

لینک های مفید دیگر:

شماره های تماس:

شعبه اصفهان: 09131007689 _ 09131005836

شعبه تهران: 09123968671 09121986651

شعبه مشهد: 09151006923

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/29 21,750  ( -2500) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/29 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/29 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/29 53,216  ( -1881) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/29 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/29 28,500  ( -2000) مشاهده
خروس آرین  1403/1/29 12,500  ( -2000) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/29 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/29 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/29 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/29 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/29 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/29 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون