Search
Search

آموزش جامع پرورش جوجه گوشتی آرین

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

آموزش جامع پرورش جوجه گوشتی آرین

 

 شناخت نیازهای اولیه جوجه گوشتی سویه آرین و رساندن آن به حداکثر توان ژنتیکی

 

مطالب این راهنما ممکن است تحت شرایط جغرافیایی و مدیریتی متفاوت نتایج متفاوتی داشته باشد و لذا پرورش دهندگان محترم لازم است که علاوه بر در نظر داشتن مطالب این راهنما، تصمیمات مدیریتی خود را بر طبق شرایط دوره پرورشی خود و شرایط محیطی اتخاذ نمایند.
جوجه گوشتی آرین، یکی از سویه های گوشتی است که اصالت آن به کشور ایران بر می گردد.
مرغ های این نژاد دارای پرهای سفید رنگ و تاج و ریش قرمز می باشند.

 

آموزش جامع پرورش جوجه گوشتی آرین

تامین بهداشت جوجه گوشتی آرین در طی دوره پرورش

تامین بهداشت در طی پرورش جوجه گوشتی یکی از عواملی است که می تواند از بروز عوامل بیماریزا و تلفات در بین گله جلوگیری نماید. البته دیگر شرایط محیطی مانند دما، نور، نوع تغذیه ، تهویه هوا و… نیز می توانند بر سلامتی گله تاثیر بگذارند.

بهترین محل برای تاسیس مرغداری کجا می باشد؟

مزرعه پرورش جوجه گوشتی اصولا باید در محلی باشد که تراکم واحد های مرغداری در اطراف آن کم باشد. البته این یک اصل در تاسیس تمامی مزارع مرغداری و پرورش طیور اعم از جوجه کشی ها، کارخانه های ساخت خوراک، کشتارگاه ها و غیره است و تنها به جوجه گوشتی آرین اختصاص ندارد. و دلیل آن پیشگیری از بروز بیماریهای واگیردار و اپیدمی ها نظیر نیوکاسل، برونشیت، گامبورو و آنفولانزا می باشد. زیرا جریان هوا گاها حتی در مسافت های دور نیز می توانند این بیماری ها را به مزرعه شما بیاورد. اما بیماری هایی نیز وجود دارند که تماس مستقیم با فرد بیمار و یا موادی که به درون مزرعه منتقل می شوند عامل بروز آن ها می باشند. مانند مایکوپلاسما. که برای این گونه بیماری ها حصار کشی (توری)، درختکاری، دیوارکشی و به طور عمده جلوگیری از هرگونه عبور و مرور کنترل نشده انسان و یا حیوان به درون مزرعه می تواند راهکار بسیار موثری به حساب بیارد.
جهت تاسیس واحد مرغداری و تعیین فاصله مناسب بین مزارع مختلف طبق استاندارد های نظام دامپروری کشور باید شرایط زیر را در نظر گرفت:

 

  • اول اینکه جهت وزش باد، تابش نور خورشید و موانع طبیعی مانند کوه و درخت (که بر جهت وزش باد نیز تاثیر می گذارند) را در محیط خود در نظر داشته باشید.
  • نکته دوم اینکه منطقه مورد نظر شما نباید خیلی پرت و دور افتاده باشد شما نیاز به امکانات حمل و نقل ، ارتباطات جاده ای، دسترسی به آب آشامیدنی، برق، گاز و یا گازوئیل دارید.
  • در اطراف محلی که جهت احداث مزرعه در نظر گرفته اید، برکه و آبگیر نباشد. (برکه ها ، تالاب ها و آبگیرها مراکز تجمع حیوانات وحشی و پرندگان مهاجر می باشند. )
  • مزرعه پرورش جوجه نباید به کشتارگاه، محل دفن زباله، محل نگهداری پرندگان اهلی، جاده عبور ماشین حمل طیور و کود، و موارد مشابه آن نزدیک باشد.

طراحی یک آشیانه مناسب جهت نگهداری و پرورش جوجه ها

ساخت و طراحی آشیانه ها باید با در نظر گرفتن انواع امکانات و تجهیزات راحتی برای گله طیور انجام گردد. به طوری که بتوانید کنترل کاملی بر دما و رطوبت جایگاه داشته باشید. مثلا برای جوجه های یکروزه باید دمایی حدود 33 درجه سانتیگراد و برای پرندگان بالغ باید دما حدود 21 درجه باشد. همچنین رطوبت دلخواه باید بین 60 تا 70 درصد باشد. در مقالات دیگر سایت آریا منتخب در مورد تاثیر دما و رطوبت بر پرورش جوجه گوشتی صحبت نموده ایم. کافیست پرورش جوجه گوشتی را در سایت ما جستجو نمایید تا به مقالات مرتبط با آن راهنمایی گردید.
بنابراین طبق مطالب گفته شده شما باید بتوانید با کمک طراحی مناسب و تجهیزات تعبیه شده در محیط سالن پرورش طیور، کنترل دقیقی بر شرایط زندگی جوجه ها داشته باشید.
ساخت جایگاه با توجه به شرایط منطقه جغرافیایی و محیط زندگی شما باید با کمک عواملی مانند عایق بندی، تهویه مناسب ، امکانات گرمایشی و سرمایشی انجام گیرد.

 

آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

 

جایگاه پرورش طیور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

جایگاه پرورش طیور باید دارای کف محکم بتونی، صاف و هموار بدون هیچ گونه نفوذ و ترک باشد. همچنین در ساخت جایگاه سیستم زه کشی نیز باید پیش بینی گردد به این معنی که کف جایگاه کمی شیب داشته باشد (یک سانتی متر) تا شستشو و خروج مایعات و فضولات به راحتی انجام شود.
درهایی که برای جایگاه می سازید حتما ماشین رو باشد تا بتوانید برای تخلیه کود، حمله گله و بارگیری خوراک طیور به راحتی از انواع وانت و تراکتور استفاده نمایید.
جاده ها ی محلی منتهی به مزرعه را حتما صاف و آسفالته کنید تا انتقال کود و شستشوی ماشین ها آسانتر شود.
سقف جایگاه باید صاف و بدون منفذ جهت جریان هوای آزاد باشد (خود این مساله می تواند سبب کوران هوای سرد ناخواسته در طی فصل سرما باشد.)
سقف و دیوارها را صاف و بدون راه نفوذ بسازید این کار از تجمع مواد آلوده و فضولات جلوگیری کرده، شستشوی سالن را آسانتر می نماید و همچنین راه عبور حیوانات موذی و هوای سرد را می بندد.
سقف آشیانه (جایگاه) باید توانایی وزن تاسیساتی مانند سیستم تهویه، آبخوری اتوماتیک و دانخوری اتوماتیک را داشته باشد.
از عایق بندی و ضد آب بودن تاسیسات برقی جایگاه اطمینان حاصل فرمایید.
وجود یک اتاق سرویس با یک پنجره کوچک جهت داشتن اشراف بر کنتورهای آب، برق و گاز ، نگهداری وسایل، و کنترل وضعیت جوجه ها و جایگاه می تواند به شما کمک شایانی نماید.
حتما یک سیستم برق اضطراری برای تامین تمام مدت سرمایش، گرمایش، روشنایی و تهویه سالن در نظر داشته باشید.
تامین بهداشت سالن پرورش جوجه
همانطور که از نام آن پیداست سالن پرورش جوجه یا جایگاه طیور، مکان نگهداری و پرورش جوجه ها از سنین کم تا پروار می باشد. بنابراین باید از انتقال هرگونه عامل بیماریزا به درون سالن جلوگیری نمایید.
یکی از عوامل مهم انتقال بیماریها، انسان می باشد. بنابراین پیش بینی لباس کار مناسب به همراه تعویض اجباری کفش، لباس و حتی استحمام افراد هنگام ورود به مزرعه توصیه می شود. این اقدامات حتی برای افرادی که به فراخور شرایط شغلی خود به مزرعه شما رفت و آمد دارند مانند دامپزشکان، واکسیناتورها و کارکنان خدماتی توصیه می گردد.
کارکنان شما نمی توانند هیچ گونه پرنده یا حیوانی در منزل و اقامتگاه خود نگهداری نمایند. همچنین رفت و آمد آن ها به دیگر مرغداری ها نیز می تواند زمینه ساز بروز و انتقال بیماریها باشد و حتما باید از عدم رفت آمد پرسنل خود به دیگر مرغداری ها اطمینان حاصل نمایید.
وسایل نقلیه اعم از ماشین های حمل جوجه باید قبل از ورود به مرغداری ضدعفونی شوند.
راه ورود پرندگان، حشرات و حیوانات موذی و حتی سگ و گربه ها به جایگاه را مسدود نمایید.
تلفات مزرعه را به روش درستی معدوم نمایید مانند روش کوره لاشه سوزی.
از بهداشت بستر و عدم آلودگی آن به انواع قارچ و کپک اطمینان حاصل فرمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/30 21,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/30 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/30 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/30 53,500  ( 284) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/30 74,500  ( -7823) مشاهده
خروس زربال  1403/1/30 28,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/30 12,750  ( 250) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/30 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/30 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/30 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/30 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/30 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/30 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون