Search
Search

آموزش نحوه ی راه اندازی یک مرغداری

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آموزش نحوهٔ راه اندازی یک مرغداری

آموزش نحوهٔ راه اندازی یک مرغداری

مرغ از قدیم الایام برای ایرانیان بسیار مفید بود و گوشت آن در بسیاری از اعیاد و جشن ها غذای اصلی و گران قیمت به حساب می آمد و به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز، بسیاری از خانواده ها از آن برای رفع نیازهای خود استفاده می کنند.

خیلی پروتئین از خانواده ها برای تأمین پروتئین مورد نیاز خود از گوشت مرغ استفاده می کنند. البته رشد سریع مرغ هم بی تاثیر از این مساله نیست، مثلاً اگر مردی در روستا زندگی می کند به جای کشتن گوسفندان، دو سه تا از جوجه هایش را می کشد؛ چون می داند که مرغ ها خیلی زود رشد می کنند و جای خالی آن ها پر می شود، اما برای جبران این بره، باید یک سال صبر کند.

جملات بالا مقدمه ای بود تا به شما بگوییم که اهمیت گوشت مرغ نه تنها در حال کاهش نیست بلکه روز به روز بر ارزش آن افزوده شده و آگاهی مردم نسبت به مضرات مصرف گوشت قرمز نیز بیشتر می شود.

بنابراین اگر یک سوله کوچک در حیاط خلوت خود دارید، بهترین ایده کسب و کار و روش درآمدزایی این است که یک مرغداری کوچک در این سوله راه اندازی کنید.

نکات مهم در زمان راه اندازی مرغداری

1- اگر هدف شما کسب سود از راه اندازی یک مرغداری کوچک است، به راحتی می توانید با فروش مرغ زنده سود بالایی کسب کنید، اگر 50 قطعه جوجه گوشتی در بازار مرغ زنده بفروشید، سودی بیشتر از تصور خود دریافت خواهید کرد.

2- اگر قصد شما این است که فقط نیازهای گوشتی خانواده خود را برآورده کنید، با نگهداری تعداد مناسب مرغ همیشه تخم مرغ و گوشت تازه و کاملاً ارگانیک در اختیار خواهید داشت.

3- اگر هدف شما از پرورش جوجه فقط فروش تخم مرغ بومی باشد، به اندازه کافی پرورش دهنده مثلا 100 جوجه در روز حدود 40 تا 50 تخم مرغ خانگی خواهید داشت و اگر هر مرغ را به قیمت 1000 تومان بفروشید از 40 تا 50 هزار تومان درآمد کسب می کنید.

4- اگر تصمیم به فروش جوجه های یک روزه دارید، می توانید به راحتی یک دستگاه جوجه کشی بخرید و جوجه های گوشتی و جوجه های مولد زیادی تولید کنید.

5- کود مرغ و خروس یک کود طبیعی بسیار قوی است که می توان از آن برای کود دهی باغ ها و مزارع استفاده کرد.

6- وجود مرغ و خروس در پاسیو یا باغ باعث دلگرمی و نشاط می شود و با دیدن آنها حس شادابی به انسان دست می دهد.

7- برای پرورش جوجه باید سعی کنید دانخوری و آبخوری را در تعداد و مکان های مورد نیاز به درستی نصب کنید.

8- برای نگهداری صحیح جوجه ها در خانه، استفاده از تجهیزاتی که بتواند تهویه و گردش هوا را در خانه فراهم کند، مانند بخاری، یخچال، پنکه و واحدهای ورودی و خروجی هوا ضروری است.

9- عایق کاری دیوار بسیار مهم است. توجه داشته باشید که دیوار و سقف باید محکم و بدون شکاف ساخته شوند.

10- دیوار و کف سالن مرغداری باید به گونه ای ساخته شود که به راحتی تمیز و ضدعفونی شود.

11- سازه را به خوبی روشن کنید و از لامپ ها و تجهیزات لازم استفاده کنید. همچنین سعی کنید سیم کشی را طوری انجام دهید که مشکل ایمنی وجود نداشته باشد.

12- برای هر 18 متر مربع سالن باید 100 لامپ تمیز با ارتفاع 2.4 متر وجود داشته باشد. اگر لامپ ها شفاف یا بلند نیستند، باید تعداد لامپ ها را افزایش دهید.

فضای مورد نیاز برای راه اندازی مرغداری کوچک

فضای مورد نیاز برای راه اندازی مرغداری کوچک

برای راه اندازی یک مرغداری کوچک شما هیچ محدودیتی ندارید، از یک انبار 20 متری تا یک اتاق 100-200 متری می تواند برای راه اندازی یک تاسیسات کوچک ایده آل باشد. اگر خارج از شهر یا روستا هستید، مطمئناً در حیاط و اطراف خانه خود چمنی دارید، این چمن برای جوجه ها مهم است، می توانید آنها را چند ساعت در روز روی چمن بگذارید تا چرا کنند.

البته این کاملا به شما بستگی دارد، شاید شما زمین های آزاد زیادی دارید و می خواهید آنها را آزادانه در این فضا پرورش دهید یا فقط یک قفس دارید و در این فضای سرپوشیده جوجه ها را پرورش دهید. با این حال، میزان درآمد شما بستگی به این دارد که چقدر فضای دارید و چند جوجه نگهداری می کنید.

اگر می خواهید در باغ خود جوجه نگهداری کنید، این باغ باید کاملاً ایمن باشد، یعنی باید از دیوار یا حصار برای محصور کردن باغ استفاده کنید، زیرا حیوانات وحشی مانند روباه یا شغال می توانند به پرندگان حمله کنند و این امکان وجود دارد جوجه ها فرار کنند. همچنین باید یک لانه گرم در باغ داشته باشید تا وقتی جوجه ها می خواهند استراحت کنند یا تخم بگذارند، بتوانند به لانه بروند.

پیشنهاد مطالعه: فروش جوجه گوشتی

تجهیزات لازم برای مرغداری خانگی

تجهیزات لازم برای مرغداری خانگی

برای راه اندازی یک مرغداری کوچک فرقی نمی کند که در یک راهرو، انبار یا باغ، جوجه ها را پرورش دهید، همه این مناطق باید مجهز به تجهیزاتی مانند فیدر، آبخوری، بخاری، رطوبت گیر، پنکه و لانه باشد.

البته برای پرورش جوجه ها در باغ به مکانی مانند انبار نیز نیاز خواهید داشت؛ زیرا در زمستان و زمانی که تخم گذاری می کنند حتماً به آن نیاز خواهند داشت.

الف- تغذیه

برای این منظور دانخوری های زیادی در بازار وجود دارد و نمونه های آن را در فروشگاه لوازم مرغ و مرکز خرید و فروش طیور می توانید ببینید؛ اما اگر می خواهید دانخوری را خودتان بسازید بهتر است آنها را از مواد مرغوب و بادوام تهیه کنید تا مرغ ها در جابجایی و نوک زدن آن را نشکنند و مجروح شوند.

ب – آبخوری :

آب آشامیدنی هم همینطور! ابزارهای زیادی برای تهیه آبخوری مرغ وجود دارد، سعی کنید وسایل با کیفیتی مانند دانخوری بسازید تا سلامت جوجه های شما را تهدید نکند. اگر زمان کافی برای تهیه غذاخوری و آبخوری ندارید، می توانید آنها را از فروشگاه ههای مرغ خریداری کنید.

ج – هیتر مرغداری :

برای گرم نگه داشتن جوجه ها در فصل زمستان، یک بخاری کوچک مرغداری کاملاً ضروری خواهد بود. اگر سالن مورد نظر شما بسیار کوچک و حدود 10-15 متر است، ممکن است نیازی به خرید بخاری برای مرغداری نباشد، حتی یک بخاری گازی کوچک هم می تواند محل را گرم نگه دارد، اما اگر سالن شما 100-200 متر است. خرید بخاری گلخانه یا بخاری برای پرورش جوجه ضروری است.

در نظر داشته باشید که اگر جوجه ها سرد باشند، نمی توانند تخم گذاری کنند، بنابراین اگر می خواهید در فصل زمستان به صورت محلی تخم گذاری کنید، از گرم بودن محیط اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، محیط گرم جوجه ها باعث کاهش بیماری و تسریع سرعت رشد می شود.

د – رطوبت ساز و فن های تهویه :

اگر بهسازی منزل شما بیش از 200 متر باشد خرید این دو وسیله توصیه می شود. از پنجره برای ایجاد رطوبت خنک در فصل تابستان و گرمای گرم در فصل زمستان و همچنین از فن برای گرم کردن خانه در تابستان علاوه بر خنک کردن اتاق استفاده می شود.

اما اگر سالن پرورش شما 10-15 متر است، یک فن مرکزی به تهویه سالن و خنک نگه داشتن آن کافی است.

ه – خاک اره و پوشال برای گرم نگه داشتن کف سالن :

وجود گرد و غبار یا خاک اره از خیس شدن و گل آلود شدن کف خانه جلوگیری می کند و بوی نامطبوع مدفوع را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین به جوجه ها در زمستان گرما می دهد.

و – ساختن لانه برای تخم گذاری:

از مزایای راه اندازی یک مرغداری کوچک در خانه این است که با فروش تخم مرغ درآمدی به دست می آورید. پس باید از لانه های باکیفیت و جذاب برای آنها استفاده کنید تا مرغ ها برای استراحت یا تخم گذاری به داخل لانه بروند.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • مرغداری کوچک خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/30 21,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/30 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/30 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/30 53,500  ( 284) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/30 74,500  ( -7823) مشاهده
خروس زربال  1403/1/30 28,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/30 12,750  ( 250) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/30 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/30 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/30 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/30 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/30 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/30 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون