Search
Search

آموزش گام به گام جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون09121986651

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آموزش گام به گام جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون:

جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون پروسه ای حساس ولی لذت بخش می باشد. در حالت کلی جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون می تواند بصورت طبیعی با استفاه از بوقلمون های مادر و یا به روش مصنوعی و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی انجام پذیرد. معمولاً جوجه کشی به روش طبیعی توسط فعالان در صنعت پرورش بوقلمون رد می شود چرا که بوقلمون های ماده معمولاً مادران خوب و قابلی برای جوجه های خود نمی باشند. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم درباره هچ تخم های بوقلمون با استفاده از دستگاه جوجه کشی بحث نماییم.

  1. انتخاب و آماده سازی تخم های جوجه کشی:

همواره قبل از تماس با تخم ها، دست هایتان را بخوبی با آب و صابون بشویید و به هیچ چیز  حتی به صورت خود نیز دست نزنید چرا که کوچکترین آلودگی از دستانتان می تواند از طریق پوسته نازک تخم ها به داخل آنها نفوذ کند و تخم ها را آلوده سازد.

تخم هایی را انتخاب کنید که دارای سطوح شفاف، هموار و یکنواخت بوده و عاری از هر نوع سوراخ، ترک و یا آسیب باشند.

همواره از تخم های تمیز برای جوجه کشی استفاده کنید. از شستن تخم های کثیف خودداری نمایید چرا که این کار باعث تخریب لایه خارجی فروش بوقلمون بیوتی محافظ موجود بر روی پوسته می گردد.

قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه آنها را داخل کارتن های ذخیره قرار داده و در اتاقی خنک و تاریک نگهداری نمایید. تخم ها باید طوری داخل کارتن ها قرار داده شوند که انتهای پهن ترشان رو به بالا باشد. تخم ها باید در حداقل زمان ممکن داخل دستگاه قرار داده شوند. حداکثر زمان ذخیره تخم ها در حالت ایده آل 7 روز و حداقل زمان آن از هنگام تولید تا قراردهی در دستگاه 24 ساعت می باشد. همزمان با افزایش زمان ذخیره قابلیت هچ تخم ها کاهش می یابد.

نکته: لازم است تخم ها حتماً و حتماً قبل فروش بوقلمون برنز از قرارگیری داخل دستگاه تا دمای معمولی اتاق گرم شوند.

همچنین اگر دستگاه تان مجهز به ترنر اتومات نمی باشد، لازم است قبل از انتقال تخم ها به دستگاه با استفاه از یک مداد کمرنگ در یک طرف همه آنها علامت  و در طرف دیگر علامت o بکشید تا قادر به تشخیص جهات مختلف تخم به هنگام چرخش بوده و از طرفی نیز از چرخش تک تک تخم ها اطمینان حاصل نمایید.

  1. آماده سازی دستگاه جوجه کشی:

پاکسازی و ضدعفونی دستگاه جوجه کشی قبل از انتقال تخم ها، فاکتوری بسیار ضروری و تعیین کننده در تضمین هچ موفق تخم های نطفه دار است. برای این کار می توانید از محلولی شامل %10 مایع سفیدکننده و %90 آب استفاده کنید. محلول مورد نظر را با استفاده از یک دستمال تمیز به تمامی سطوح و نواحی لازم اعمال نمایید.

بهتر است دستگاه جوجه کشی مجهز به یک کنترلر دمای اتومات باشد، در غیر اینصورت می توانید از یک دماسنج دیجیتال برای اندازه گیری دما استفاده کنید.

یکی دیگر از فاکتورهای بسیا ضروری در فرایند جوجه کشی، میزان رطوبت موجود در داخل دستگاه است. کانال ها و یا سینی های آب موجود در داخل دستگاه را مطابق با دفترچه راهنمای دستگاه پر کنید تا به سطوح رطوبت مورد نیاز در طول فرایند جوجه کشی دست یابید.

لازم است دفترچه راهنمای دستگاه را به دقت تغذیه بوقلمون مطالعه کنید تا بتوانید دما و سایر فاکتورهای جوجه کشی را به درستی تنظیم کنید.

دستگاه را در مکانی دور از دسترس اطفال، حیوانات و … قرار دهید. همچنین دستگاه باید در ناحیه ای با دمای ثابت قرار بگیرد. محدوده دمایی ایده آل بین 2
1.1 الی 23.8 درجه سلسیوس می باشد
. دستگاه را دور از دریچه های هوا، درهای ورودی، پنجره ها و در حالت کلی نقاطی که در معرض ورود هوای سرد و یا تابش مستقیم نور آفتاب قرار داشته و در نتیجه می توانند دمای دستگاه را تحت تأثیر قرا بدهند، بگذارید.

قبل از قرار دهی تخم ها، دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید تنظیمات آن به ثبات برسد. دستگاه باید حداقل 24 ساعت قبل از ورود تخم ها آماده باشد.

  1. جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون: 

طول دوره جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون 28 روز می باشد. 24 روز اول دوره جوجه کشی در واقع روزهای کلیدی در تکامل جنین های داخل تخم می باشند. اگر دستگاه جوجه کشی تان مجهز به ترنر اتومات می باشد، تخم ها را به نحوی داخل راک ها قرار دهید که انتهای پهن ترشان رو به بالا قرار بگیرد. در غیر اینصورت تمامی تخم ها را به پهلو بخوابانید. علامت  و یا o در تمامی تخم ها باید بصورت یکسان رو به بالا باشد. دمای بهینه دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای ثابت در محدوده 38.05 الی 38.61 درجه سلسیوس و برای دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای چرخشی در محدوده 37.5 الی 37.7 درجه سلسیوس قرار می گیرد. دمای دستگاه هرگز نباید بالاتر و یا پایین تر از محدوده دمای بهینه قرار بگیرد. میزان رطوبت نیز باید در %55 حفظ شود. سطوح رطوبت داخل دستگاه باید بطور مرتب کنترل شود تا از حد مجاز نوسان نکند. اندازه گیری صحیح و دقیق میزان رطوبت با استفاده از یک رطوبت سنج و یا دماسنج حباب مرطوب امکان پذیر می باشد.

پس از یک هفته تخم ها را یکی یکی از دستگاه خارج کرده و کندلینگ نمایید. با این کار از یک طرف تخم های نطفه دار را از بدون نطفه تشخیص داده و از طرفی با بررسی سایز کیسه هوایی تخم درخواهید یافت که آیا سطح رطوبت موجود در داخل دستگاه صحیح می باشد یا نه. تخم های بدون نطفه را از پروسه حذف نموده و تخم های نطفه دار را نیز سریعاً به داخل دستگاه بازگردانید.

لازم است تخم های جوجه کشی روزانه حداقل 3 بار به اندازه زاویه 180 درجه چرخانده شوند. انجام این کار اولاً مانع از چسبیدن جنین به پوسته شده و فرایند هچ را تحریک می کند، ثانیاً باعث می گردد که تخم ها گرما را بطور یکنواخت در تمامی جهات دریافت کنند.

عمل چرخش را در روز 25 ام جوجه کشی متوقف نمایید. در طول 3 روز آخر دوره جوجه کشی وضعیت تخم ها به هیچ وجه نباید تغییر داده شود چرا که در این مدت جوجه ها جهت و وضعیت خود را آماده فرایند هچ می کنند. اگر دستگاه دارای ترنر اتومات است لازم است ترنر را از دستگاه خارج نمایید و سپس تخم ها را به دستگاه بازگردانده و به پهلو بخوابانید. در طول 3 روز آخر دوره جوجه کشی دما را به 37 درجه کاهش و رطوبت را نیز به %75 افزایش دهید.

  1. هچ تخم های نطفه دار بوقلمون:

بیشتر تخم ها در روز 28 ام دوره جوجه کشی شروع به هچ می کنند. ممکن است ترک هایی را بر روی تخم ها مشاهده نمایید. قسمت ترک دار تخم ها باید رو به بالا قرار بگیرد تا جوجه ها قادر باشند به راحتی سر از تخم بیرون بیاورند. حتی ممکن است صدای جیک جیک برخی از جوجه های داخل تخم را نیز بشنوید. ممکن است 5 الی 10 ساعت طول بکشد تا جوجه بتواند بطور کامل از تخم بیرون بیاید.

به هیچ وجه در پروسه هچ دخالت نکنید. اجازه دهید که جوجه خود سر از تخم بیرون بیاورد. فرایند هچ در واقع اولین آزمایش زندگی یک جوجه است. جوجه ای که بتواند به تنهایی سر از تخم بیرون بیاورد، جوجه ای قوی و سالم است. جوجه هایی که برای هچ بسیار ضعیف می باشند ضعیف باقی مانده و به زودی خواهند مرد.

جوجه های تازه هچ کرده باید به مدت 5 الی 6 ساعت داخل دستگاه باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند. پس از آن می توانید آنها را به دستگاه های مرغ مادر مصنوعی منتقل کنید. قبل از در دست گرفتن جوجه ها دستانتان را به خوبی با آب و صابون بشویید

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پنج =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون