Search
Search

اصلی ترین صفات مد نظر در اصلاح نژاد طیور

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

اصلی ترین صفات مد نظر در اصلاح نژاد طیور کدام می باشند؟

اصلاح نژاد به علم بهبود کمی و کیفی تولید در پرورش دام و طیور با استفاده از قوانین ژنتیک گفته می شود. تا نسل های بعدی طیور تولیدی برتری بیشتری در صفات نسبی و همچنین میزان تولید داشته باشند.

اصلی ترین صفات مد نظر در اصلاح نژاد طیور

 

اهمیت نطفه داری در اصلاح نژاد طیور

 

نطفه داری به معنای تعداد تخم تولیدی دارای نطفه می باشد که در جوجه کشی اهمیت بالایی داشته و به تولید جوجه بیشتر کمک می کند. اگر نژادهای اصلاح شده از هر نظر ممتاز و ویژه در نظر گرفته شوند اما توانایی تولید جوجه در آن ها کم باشد ارزش اقتصادی ندارند. بنابراین می توان این را مهمترین صفت در اصلاح نژاد در نظر گرفت.

در نطفه داری نژادهای اصلاح شده ، عواملی مانند میزان تولید، دوره تخمگذاری، مدت دوره تخمگذاری و روش های اصلاح نژاد موثر می باشند.

مقدار تولید در طیور به چه معناست

مقدار تولید به معنای تعداد تخمگذاری در سال می باشد. ثابت شده است که طیوری که مقدار تولید بالاتری دارند درصد باروری آن ها نیز بیشتر است.

روش های اصلاح نژاد

 

اصلاح نژاد طیور به روش های مختلفی انجام می گیرد:

همخونی یعنی تلاقی نژادهای خویشاوند : این روش متاسفانه نطفه داری را کاهش می دهد.

روش آمیخته گری: یعنی تلاقی نژادهای غیر خویشاوند، که این روش نطفه داری را در نژاد اصلاح شده تولیدی، بیشتر می کند.

به همین دلیل می گویند که روش اصلاح نژاد می تواند بر نژاد اصلاح شده ی نهایی تاثیر بگذارد.

جوجه درآوری

میزان جوجه درآوری را به صورت درصدی از تخم ها که به جوجه تبدیل می شوند اندازه گیری می کنند. البته در این مورد باید ماشین جوجه کشی شرایط کاملا مناسب داشته باشد تا تاثیر عوامل جانبی کمتر گردد.

جوجه درآوری نژادهای مختلف یکسان نیست و این مساله با تعداد تخم نطفه دار فرق می کند یعنی همه تخم های نطفه داری که در دستگاه قرار می دهیم به جوجه تبدیل نمی شوند و تعدادی از جنین ها در طول مدت جوجه کشی تلف می شوند. و این مساله در بین نژادهای مختلف طیور متفاوت می باشد.

تحقیقات نشان داده است که به غیر از عامل محیطی عامل ارثی نیز در خاصیت جوجه درآوری موثر می باشد و همچنین این ویژگی در بین نسل های مختلف طیور به ارث می رسد.

تولید گوشت طیور

در طیور گوشتی، میزان وزن گیری و تولید گوشت اهمیت بسیار بالایی دارد و توسعه جهانی به همراه افزایش جمعیت و افزایش میزان تقاضای بازار ، سبب افزایش و توسعه تولید گوشت مرغ و سایر طیور شده است. به همین دلیل یکی از اهدافی که هنگام اصلاح نژاد در انواع مختلف طیور در نظر گرفته می شود ، تولید بیشتر گوشت می باشد.

در اصلاح نژاد تیپ های گوشتی طیور (مرغ گوشتی)، باید به سرعت رشد، شکل ظاهری پرنده، وضعیت عضلات، ضریب تبدیل غذایی، رنگ پوست و سهولت پرکندن توجه نمود.

برای تولید گوشت بیشتر ، در کنار مساعد ساختن عوامل محیطی، سعی بر این است که عوامل ارثی، سن، نژاد و جنسیت طیور نیز در اصلاح نژاد در نظر گرفته شود.

تولید تخم (میزان تولید تخم)

تخمگذاری در طیور به طور غریزی وجود داشته است و پرندگان به طور کلی پیش از اهلی شدن، تنها برای حفظ نسل به طور سالانه تعداد کمی تخم می گذاشته اند. اما اهلی کردن و اصلاح نژاد سبب گردیده است که تولید  تخم در طیور افزایش یابد و در این مورد تخم مرغ از همه بیشتر مد نظر است و بعنوان یک ماده غذایی بسیار مقوی در سراسر دنیا پذیرفته شده است.

میزان تولید تخم در طیور یک ویژگی ارثی می باشد و تنها به عوامل محیطی وابسته نیست.

بهمین دلیل برای تولید تخم بیشتر خصوصا در مرغ، اصلاح نژاد بسیار ضروری به نظر می رسد.

معمولا تولید تخم بیشتر در طیور به عوامل و ویژگی هایی مانند سن بلوغ، مقدار تولید، توقف در تخمگذاری، مداومت در تولید، کرچ شدن و… بستگی دارد و این ویژگی ها تماما ارثی می باشند. به همین دلیل دانشمندان و محققان به دنبال نژادهایی می باشند که تولید تخم بالاتری دارند.

در این مورد هم روش آمیخته گری و هم روش همخونی جوابگو است.

مقاومت در برابر بیماری

بیماری ها در طیور پرورشی یکی از مسائل مهم و به شدت مورد توجه می باشد زیرا در روش های صنعتی به دلیل ازدحام بالای سالن های پرورشی ، یافتن پرندگان بیمار و جداکردن آن ها بسیار مشکل می باشد و گاها حتی علائم بیمار شدن پرنده بعد از همه گیری بیماری مشاهده می شود که همین مساله سبب خسارات سنگین به واحدهای پرورشی می گردد.

اگر عامل های محیطی مانند روش های غلط در نگهداری و پرورش پرنده را در نظر نگیریم و یا کنترل نماییم، باز هم می توانیم در نژادهای مختلف طیور شاهد تلفات باشیم که عامل آن بنیه ضعیف و حساس بودن آن ها می باشد. به همین دلیل محققان به دنبال تولید نژادهای مقاوم تر جهت پیشگیری از ضرر و زیان پرورش دهندگان می باشند.

جمع بندی

به طور کلی می توان گفت عوامل محیطی و ژنتیکی تواما در اصلاح نژاد طیور موثر می باشند و محققان جهت تولید نژادهای مقاوم تر و پرتولید تر باید به هردوی این ها توجه کافی داشته باشند.

به طور کلی محققان به دنبال نژادهایی هستند که از نظر نطفه داری، جوجه درآوری، وزن گیری، تولید تخم و مقاومت در مقابل بیماری ها ، بازده بالاتری داشته باشند و از این طریق به بهبود تولید و کاهش زیان تولید کنندگان و پرورش دهندگان کمک نمایند.

در این رابطه مطالعه کنید:

 

فروش جوجه شترمرغ

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

فروش جوجه اردک پکنی

فروش جوجه کبک

فروش جوجه بلدرچین

فروش تخم مرغ

 

تماس با پشتیبانی فروش

 

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۲۶۴۵۰۶۸۴

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • اصلاح نژاددرطیورچطور اعمال شده؟
  • https://ariamontakhab com/اصلی-ترین-صفات-مد-نظر-در-اصلاح-نژاد-طیور/
  • آموزش اصلاح نژاد مرغ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون