Search
Search

التهاب روده، نابودگرترن بیماری باکتریایی مرغداران

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

Necrotic enteritis متداول بوده اما از لحاظ مالی، نابودگرترین بیماری باکتریایی در دستۀ مرغ های گوشتی می باشد . این بیماری توسط باکتری های غیرهوازی گرم clostridium perfringens، ایجاد می شود که در خاک، زباله و غبار و گاهی اوقات در روده پرندگان سالم مشاهده می شود. تدابیر پیشگیرانه به کاهش اثرات این بیماری کمک می کند.

Necrotic enteritis(NE) یک بیماری چند فاکتوری پیچیده با فاکتورهای نامشخص بسیاری است که روی وقوع آن اثر می گذارد . NE اغلب در مزارع رخ می دهد جایی که آنتی بیوتیک ها به عنوان تقویت کننده رشد استفاده نمی شود و عفونت های Coccidial کنترل نمی شوند، روند دامپروری دقیق نیست و رژیم ها براساس غلات ویسکوز با منابع پروتئین حیوانی است .

این بیماری عمدتاً روی مرغ های گوشتی (5-2 هفته ای) و بوقلمون (12-7 هفته ای) که در بستر کاه بزرگ شده اند اثر می گذارد اما می تواند روی مرغ های تخمگذاری که در قفس رشد و پرورش می یابند نیزاثر گذارد. اغلب تنها علامت Necrotic enteritis در دسته طیور، افزایش ناگهانی مرگ و میر است. پرندگان مبتلا به افسردگی، پرهای سیخ شده و اسهال مشاهده می شوند. کاهش میزان رشد و راندمان خوراک پرنده ها در روز 35 به خاطر صدمه به روده و کاهش هضم و جذب غذا قابل توجه است. آسیب و ضایعه عمدتاً در روده کوچک مشاهده می شود که متورم، حساس و آسیب پذیر شده و حاوی مایع قهوه ای بدبویی است. بیماری 10-5 روز در این گروه وجود دارد و مرگ و میر تا 50 درصد افزایش می یابد.

یک باکتری همیشه حاضر:

Necrotic enteritis توسط باکتری غیرهوازی گرم مثبت، Clostridium perfirngensایجاد می شود. پنج نوع C.Perfringens وجود دارد. (E,D,C,B,A) که چند سم (آلفا، بتا، اپسیلون، ایوتا و CPE) تولید می کند . سم آلفا آنزیمی تولید می کند (فسفولیپلاز C) که تصور می شود در وقوع NE نقش مهمی دارد. بررسی جدید نشان داده که یک مورد ایزوله که سم آلفا تولید نمی کند نیز باعث بیماری می شود. C.Perfringens یک باکتری همیشه موجود است که در خاک، غبار، مدفوع، خوراک ، کاه مورد استفاده ماکیان همیشه مشاهده می شود و معمولاً ساکن روده جوجه های سالم هم می باشد. enterotoxemiaکه منجر به بیماری بالینی می شود اغلب به دنبال تغییر میکروفلور روده ای یا از شرایطی رخ می دهد که باعث صدمه به مخاط روده می شود (مثلاً Coccidiosis، Mycotoxicosis، Salmonelosis، Asearid larvae). سطوح بالایی رژیم غذایی محصولات فرعی حیوانی (مثلاً غذای ماهی)، گندم، جو، جوی دو سر یا چاودار، پرندگان را مستعد این بیماری می سازد. این محصولات حاوی سطح بالای فیبر حلال غیرقابل هضم هستند که ویسکوز گوارش را افزایش می دهد و سرعت عبور گوارش را کاهش می دهد و قابلیت هضم مواد غذایی را کاهش می دهد. محیط زیست بسیار ویسکوز روده ای، تکثیر Faculative anaerobesمثل Cocci گرم مثبت و entero bacteria را افزایش می دهد.

مهارNecrotic Enteritis :

وقوعNE اغلب با شیوع عفونت Coccidial همراه است. عفونت Coccidial به شیارهای روده ای صدمه می زند و باعث می شود دل و روده مستعد عفونت های دیگر از جملهC.perfringens شود.

افزودن ترکیبات anticoccidial ، در جلوگیری از صدمه Coccidial که منجر به Necrotic enteritis می شود، مفید است.

استفاده از پروبیوتیک ها یا کشت های انحصاری رقابتی کند (احتمالاً با جلوگیری از تکثیرC.perfringen) ازNecrotic enteritis جلوگیری و به درمان آن کمک می کند. گنجاندن آنتی بیوتیک هایی مثل Bacitracin وAvilamycin در خوراک ، از شیوعNE به صورت مؤثری جلوگیری کرد. اگر آنتی بیوتیک ها در خوراک مصرف نشوند، روند مدیریت بهداشت سخت مزرعه، کنترل خوب آب و هوای مرغداری یا انتخاب مفید مواد متشکله خوراک برای تشکیل رژیم غذایی همگی در حفظ راندمان تولید تأثیرگذار است. در اروپا، جایی که آنتی بیوتیک ها از خوراک جدا می شوند، ionophorousanticoccidial استفاده می شود تا NE مهار شود.

تحقیق مداوم:

به دنبال کشف این امر که سم آلفا عامل اصلی بیماری NE نیست توسط دانشجوی PhD استرالیا آنتونی کیبرن، محققان لابراتوار “سلامت حیوان” استرالیا، صنایع دام CSIRO،NetB را ثبت انحصاری کردند، سمی که اعتقاد داشتند عامل بیماری است. تیم تحقیق، سم جدید را شناسایی کرد و حالا روی آن کار می کند که چگونه استفاده شود تا اولین واکسن های واقعی مؤثر علیه NE ایجاد شوند. همچنین دکتر رابرت سویک از دانشگاه نیوانگلند NSWاسترالیا، میزان تأثیر Actigen در کنترل NEرا بررسی کرد. وی یافته هایش را با محققان کالج در اجلاس بین المللی علمی ماکیان که قبل از نمایشگاه بین المللی ماکیان در آتلانتا برگزار می شد ، در میان گذاشت . دکتر سویک گفت که این محصول مخمری، به اندازه BacitracinZinc(ZB) و Salinomycin در جلوگیری از افت عملکرد Coccidios.s مؤثر است.

سارا جانسون از Amlan Internationalو ورنون هیلز از ایالات متحده اثرات (NE) nectrotic enteritis و (AFL) aflatoxin را در رشد عملکرد، صدمه به بافت و مرگ و میر در مرغ های گوشتی جوان بررسی کردند. به جای استفاده از آنتی بیوتیک های رایج، او فراورده هایی ساخته شده از خاک رس به پرندگان می داد که مبتلا به NE و NE+AFL B1بودند. همانطور که انتظار می رفت، ترکیب NE وAFL واکنش منفی زیادی نشان دادند اما افزودن رس به خوراک در مقایسه با پرندگان بدون مشکل، جذب و بازدهی خوراک را افزایش می داد. افزودن دومین محصول انحصاری از خاک رس پیشرفت های مساوی با پرندگان درمان شده با virginiamycinرا نشان داد. در پایان جانسون بیان کرد که تغذیه با محصولات رسی به خصوص به هنگام بروز مشکل NE+AFL، عملکرد را بهتر می کند.

در سخنرانی دوم خود در اجلاس بین المللی علمی ماکیان، جانسون اظهار کرد که تهیه و عرضۀVirginiamycin تبدیل خوراک را بهتر کرده و محصول را تا سطح خاصی می رساند و باعث افزایش پیش بینی نشده، بافت آسیب دیده در پرندگان بیمار و غیر بیمار می شود. او واکنش آشکارای بین aflatoxin و Necrotic enteritisرا ذکر کرد که منجر به کاهش عملکرد مرغ های گوشتی می شود.

این و بسیاری دیگر از پروژه های تحقیقاتی آشکارا پیچیدگی Necrotic enteritis و اهمیت مدیریت خوب مزرعه و خوراک با کیفیت را نشان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 16 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون