Search
Search

بیماری آریزونوز (عفونت پاراکولون)

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بیماری آریزونوز (عفونت پاراکولون) در طیور

این بیماری مختص پرندگان است اما به ندرت در جوجه های کوچکتر از یک ماهه گزارش می شود. بیماری آریزونوز (عفونت پاراکولون) یک باکتری گرم منفی است که از بدن یک مارمولک در آریزونا جدا شده و در ابتدا به عنوان گونه متفاوتی از سالمونلا شناسایی گردید، اما به نظر می ‌رسد این باکتری ‌ها ویژگی ‌های مشترک خاصی دارند و بنابراین به نام پاراکولون یا آریزونوز شناخته می ‌شوند. اما در حال حاضر در دو زیرگونه از سالمونلا می توان آن را بیشتر دید. این تصمیم به این دلیل است که DNA آن به سالمونلاهای دیگر نزدیک است. آریزونا از خزندگان به باکتری های فرصت طلبی که بوقلمون ها را آلوده می کنند و بیشتر در تخم های بارور شده منتقل می شود.

بیماری آریزونوز

عامل بيماري بیماری آریزونوز

این یک باسیل تارکدار گرم و منفی است که هاگ تولید نمی کند. منشأ آن در آریزونا بوده که با سالمونلا هم مرز است و در نتیجه لاکتوز بعد از 7-10 روز طول می کشد تا تخمیر شود. علاوه بر باکتری ها عوامل مستعد کننده مانند سرما، باران، تغییرات دمای محیط، تراکم و تغذیه نامناسب می توانند باعث بیماری شوند.

طرز انتقال

مادران مبتلا بیماری را برای مدت طولانی از طریق ضایعات به محیط منتقل کرده و وسایل را آلوده می کنند. همچنین تخم های آلوده جنین را مبتلا خواهند کرد. پرندگان وحشی، موش ها و مارمولک ها نیز قادر به انتقال بیماری هستند.

طرز انتقال

نشانه های عمومی بیماری آریزونوز

پژمردگی

کبد زرد و متورم

اسهال چسبیده به مقعد

دوازدهه خونی

عدم تعادل

ارتعاش

پیچش گردن

کوری

مرگ و میر بالا

معمولاً در سن 3 هفتگی این عارضه بیشتر رخ می دهد که با استفاده از فورازولیدون در رژیم غذایی برای چند هفته اول زندگی اغلب مفید هستند.

نشاني هاي كلينيكي بیماری آریزونوز

اسهال

لرزش

فلجي پا

التهاب روده

مخرج آلوده به مدفوع

نشستن روي زانوها

جمع شدن دور يكديگر

چشمهای تيره و كوري

پيچش گردن به خاطر موضعي شدن آريزونا در مغز

میزان مرگ و میر او بین 10 تا 15 درصد بود

نشانی های بالینی

علائم بالینی بیماری آریزونوز در بوقلمون های بیمار شبیه به جوجه های مبتلا به سالمونلوز است، اما در آریزونا علائم مربوط به چشم شایع تر بوده و علائم عصبی هم اغلب دیده می شود. پرندگان تحت تأثیر دارای مدفوع اسهالی، جمع شدن در یک مکان، چسبیدن پرها به اطراف مخرج به صورت خمیری و…. هستند. همچنین چندین نشانه در بخشی از مغز گزارش شده است، مانند عدم تعادل، لرزش، فلج پاها، چرخش گردن و تشنج.

از نشانه های بارز این بیماری که به صورت علایم بالینی در 5 هفتگی بیشتر دیده می شود از دست دادن دید، سفیدی و تاری است که وقتی مستقیماً به قرنیه نگاه می کنیم در عمق چشم ها بیشتر دیده می شود. در این نمونه بیماری مرگ و میر تا 90 درصد گزارش شده است. البته پرندگان بالغ هیچ علائم بالینی ندارند، اما می توانند ناقل باشند و باکتری ها را برای مدت طولانی دفع کنند.

یافته های کالبد گشائی

یافته های کالبد گشائی

سپتی سمی و تورم شکمی در برخی از اجساد جوجه های بوقلمون که توسط آریزونا کشته می شوند دیده می شود. کبد می تواند متورم و زرد شود و گاهی در کانون ها نکروز نیز وجود دارد. یکی از علائم بارز و شایع سالمونلوز حصبه، مواد پنیری است که آپاندیس را پر می کند و به چشم و شبکیه آسیب می رساند. محتوای این ماده همچنین تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می کند.

طرز انتقال بیماری

طیور و خزندگان منبع اصلی عفونت هستند. اگر یک بوقلمون بالغ به آریزونا آلوده شود، باکتری در روده های او انباشته شده و پرنده برای مدت طولانی به یک ناقل آریزونا تبدیل می شود و در تخمدان می نشیند و به نسل بعدی می رود. اما در بیشتر مواقع دیده می شود که بیماری از طریق تخم، انتقال می یابد.

در بیماری های عفونی شدید برخی از سولفونامیدها؛ فروزولیدون ها؛ پرندگان آلوده به فرلتادون ها و فلوروکینولون ها ممکن است مرگ و میر را کاهش دهند، اما پرندگان تحت درمان ممکن است ناقل باقی بمانند و برای جلوگیری از گسترش بیماری به دنبال درمان باشند. علائم عمومی بیماری آریزونوز (عفونت پاراکولون) بر روی لاشه  ها به شکل رنگ کبد زرد و زخمی بیشتر مشاهده می شود.

تشخيص بیماری آریزونوز

از آنجایی که علائم بیماری مشخص نیست، تشخیص نهایی با کشت میکروارگانیسم ها از خون قلب و اندام های مختلف و جداسازی و تعیین علت بیماری انجام می شود.

پيشگيري و كنترل

ضد عفوني تخم مرغهاي جوجه كشي با بخار فرمل  و رعايت شديد اصول بهداشت در گله بلافاصله پس از جمع آوری از سوله به پیشگیری و کنترل مؤثر بیماری کمک می کند.

انواع درمان

معمولاً درمان بیماری آریزونوز (عفونت پاراکولون) دشوار است، اما فورازولیدون را می توان با 100-200 گرم در تن به مدت 7-10 روز یا 100 گرم در هکتار برای بیماران با پیشگیری مداوم استفاده کرد. سولفامرازین هم می تواند برای درمان مفید باشد.

1- درمان همراه آب

تصفیه آب به دلیل سهولت و کارایی دارو انجام می شود برای این کار دارو را در آب حل می کنند. این روش کاربرد بسیار ساده ای دارد و ابزار لازم در آب و هوای معتدل برای مصرف آب در طیور نسبت به غذا 5/2 برابر موجود است که این مقدار نسبتاً سریع دریافت شده و تعداد آن بالا خواهد بود.

2- درمان همراه غذا

داروهای غیر محلول را حتماً همراه با غذا تجویز کنید. از معایب مصرف دارو همراه با غذا داشتن غلظت بالای آن است که به  خاطر اختلالی است که مواد آلی و معدنی موجود درجیره غذایی در جذب دارو به وجود می آورند. اما به علت مشخص بودن مقدار مصرف غذا درمقایسه آب در زمان درمان همراه آب تعیین مقدار و دوز دارو بهتر و آسان تر انجام می شود که هم باعث صرفه جویی درمصرف دارو شده و هم ازبروز عوراض جانبی و مضر آن جلوگیری می کند. ولی باید توجه کنید که در بیماری‌هایی که به علت عوارض گوارشی و وجود تب مصرف غذا کم یا قطع می شود راه غذایی معمولاً نتیجه خوبی نمی دهد و از طریق آب آشامیدنی به خاطر تشنگی، دارو سریعتر به بدن جذب می شود.

3- درمان به وسیله تزریق

از نظر اثربخشی، موفق ترین و سریع ترین روش تجویز دارو، روش تزریقی است. برای مثال در عفونت پاستورلا و هموفیلوس  که در پرندگان تخمگذار اتفاق می افتد با تزریق آموکسی سیلین و با درمان به وسیله آب می توان آن را بهبود بخشید. اما این نوع درمان نیاز به صرف کردن وقت زیاد و تعدادی کارگر و وسایل ضروری از جمله سوزن، سرنگ و …دارد. ناگفته نماند عوارض بعد از آن مانند بروز استرس این روش را بی فایده و غیراقتصادی می سازد .

سخن آخر

در سطح بالاتر و در صنعت، بهداشت، پیشگیری و کنترل بیماری نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری های مختلف طیور ایفا می کند. تهویه هوا، کنترل دما، کنترل رطوبت و استفاده از تجهیزات پیشرفته می تواند حتی یک مرغداری را به پیشرفت و سود آوری برساند. رطوبت متعادل در اتاق پرورش آلودگی کپک را کاهش داده و همچنین از ورود گرد و غبار به اتاق پرورش جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 14 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون