Search
Search

بیماری کریزای بوقلمون

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

بیماری کریزای بوقلمون

زکام عفونی کریزای عفونی Infectious Corzyza بیماری حاد تنفسی ماکیان با انتشار سریع می باشد که علاوه در بوقلمون در قرقاول و مرغ شاخدار نیز گزارش شده است. این بیماری در تمام دنیا منتشر بوده و در درمانگاه طیور دانشکده دامپزشکی تهران به کرات مشاهده شده است. کریزای عفونی یکی از بیماریهای عفونی، حاد و مسری باکتریایی است که با ایجاد عفونت در بخشهای بالایی دستگاه تنفس پرنده باعث تورم سینوسهای بالای چشم پرنده شده و باعث تغییر چهره و تورم صورت در پرندگان مبتلا می گردد. عمل بیماری کریزای عفونی، یک باکتری گرم منفی ، میله ای شکل، غیر متحرک و فاقد هاگ است بنام باکتری هموفیلوس پاراگالیناروم می باشد. این باکتری در خارج از بدن میزبان دوام کمی دارد بطوریکه در دمای عادی محیط بیش از 48 ساعت دوام نمی آورد .

بیماری کریزای بوقلمون

علائم شناسایی کریزای بوقلمون

سبب شناسی: بروتلااویوم
خروج موکوئیدی شفاف از بینی و ترشحات کف آلود چشم همراه با عطسه سکردن، جیغ کشیدن، تکان دادن سر و ترشحات به مرور غلیظ میشوند و باعث بهم چسبیدن پلکها میشوند.

روش انتقال کریزای بوقلمون

معمولاً بیماری با انتقال طیور حساس به محلی که سابقه بیماری درآن وجود داشته و یا ورود طیور ناقل به گله شروع می شود. در یک گله عامل بیماری توسط آب آشامیدنی که با ترشحات بینی مرغان آلوده آلوده شده باشد انتقال می یابد درصورتیکه دریک مرغداری سنین مختلف نگهداشته می شوند معمولاً ۶-۱ هفته طول می کشد که اولین علائم در مرغان تازه وارد که در مجاورت مرغان مسن قرار می گیرند ظاهر گردد. باد یکی دیگر از عوامل انتقال بیماری است و می تواند باکتری را تا بیشتر از یک کیلومتر منتقل نماید.

پیشنهاد مطالعه: فروش جوجه گوشتی

تشخیص بیماری کریزای بوقلمون

تشخیص براساس نشانی های بیماری و انتشار سریع و تورم صورت و جدا کردن و مشخص کردن عامل بیماری است. می توان از وارد کردن ترشحات سینوس های بوقلمون آلوده در داخل سیونوس های ۳-۲ بوقلمون سالم و ایجاد بیماری در آنها بعد از یک تا دو روز به تشخیص کمک نمود. این بیماری را باید از بیماری هائی که علائم مشابه دارند مثل وبای مزمن، مایکو پلاسموز، کمبود ویتامین A و آبله تمایز قائل شد.

هموفیلوس پاراگالیناروم نیز مانند سایر گونه های هموفیلوس باکتری هایی ظریف و حساس هستند و به همین دلیل نمونه های مرضی باید در کمترین زمان ( در مدت 24 ساعت ) قبل از خشک شدن برای تشخیص به آزمایشگاه ارسال شوند. تشخیص بیماری بر اساس جدا کردن عامل بیماری از نمونه و نیز آزمایش های سرم شناسی انجام می گیرد. باکتری عامل بیماری به آسانی در محیط آگارشکلاتی و در حضور 10 درصدCO2 رشد می کند. در جوجه های بیمار پادتن بر ضد هموفیلوس پاراگالیناروم 2-1 هفته بعد از وقوع عفونت قابل اندازه گیری است و تا بیش از یک سال نیز قابل بررسی می باشد، بنابراین جستجوی پادتن ها برای تشخیص موارد حاد بیماری ارزش محدودی دارد. آزمایش های سرم شناسی برای شناسایی حاملین به کار می رود و شامل آزمایش آگلوتیناسیون بر روی لام ولوله، آزمایش رسوبی بر روی ژل آگار، آگلوتیناسیون لاتکس،هماگلوتیناسیون و ممانعت از هماگلوتیناسیون می باشد.

درمان کریزای بوقلمون

جهت پیشگیری باید در بین دو دوره جوجه ریزی سالن بدرستی ضد عفونی گردد. در گله مبتلا گرم کردن سالن و تهویه مطلوب بهمراه استفاده از جیره با کیفیت بالا و افزودن ویتامین و الکترولیت به آب در بعضی اوقات اسپری کردن تتراسیکلین میتواند موثر باشد.

پیشگیری از بیماری کریزای

به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کریزای بوقلمون موارد زیر باید رعایت شود:

1- مدیریت صحیح در مرغداری:

با توجه به اینکه جوجه بوقلمون های بهبود یافته حاملین باکتری باقی می مانند پس به عنوان منشأ عفونت در مرغداری محسوب می شوند و از خریدن آنها بایستی خودداری گردد. لازم است که جوجه های یک روزه از مراکز سالم خریداری شوند و به طور کلی در مرغداری جوجه ها از بوقلمون های بالغ جدا گردند.

2- مکانیسم واکسیناسیون:

جوجه هایی که توسط یک تیپ سرمی آلوده می شوند ممکن است توسط گروه سرمی دیگر نیز آلوده شوند. بنابراین ایمنی ناشی از واکسیناسیون اختصاصی گروه سرمی می باشد. واکسن هایی که به بازار عرضه شده است شامل واکسن های تهیه شده از باکتری کشته شده به وسیله فرمالین می باشد که ممکن است اتوواکسن و یا شامل 2 تا 3 گونه سرمی باشد. معمولا” 2 تزریق به فاصله 3 هفته در جوجه های تخمی قبل از اینکه به سن بیست هفتگی برسند اثر بهتری در مقایسه با یک تزریق واکسن دارد.

3- از بین بردن کامل ویروس:

بر اساس وسعت محیط نگهداری بوقلمون ها و امکانات اقتصادی می توان اقدام به ریشه کنی بیماری کرد. برای این منظور توصیه می شود که کلیه بوقلمون های  مبتلا پس از بهبود از گله خارج گردند و محل نگهداری آنها ضد عفونی شود. البته در صورتی که امکانات وسیع نباشد می توان بوقلمون های مبتلا را درمان و به طور مجزا نگهداری نمود و سپس آنها را با جوجه های جدید تعویض کرد.

مطالب مرتبط دیگر را مطالعه کنید:

آزاد شدن واردات جوجه بوقلمون / صادرات جوجه بوقلمون

فروش و پرورش بوقلمون گوشتی در گیلان

چگونه بوقلمون را دوباره به تخم بیاوریم؟ به تخم آوردن مجدد بوقلمون

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون