Search
Search

تاریخچه پرورش بوقلمون

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تاریخچه پرورش بوقلمون

فروش کبک چهار ماهه

امروزه پرورش بوقلمون در واحدهای کوچک به شرط وجود امکانات و شرایط لازم یکی از بهترین کارها در حوزه پرورش طیور است. با وجود جذابیت پرورش بوقلمون و ماهیت خاص این پرنده مشکلاتی هم در کار به وجود می آورد که دانستن آن خالی از لطف و جذابیت نیست.

بوقلمون ها با توجه به تاریخچه پرورش نسبت به سایر پرندگان مستعد ابتلا به بیماری های دیگر هستند و بهتر است بوقلمون ها جدا از انواع دیگر پرندگان پرورش یابند. تاکید می شود که نگهداری بوقلمون با پرندگان دیگر اشتباه است و به همان اندازه نگهداری بوقلمون در سنین مختلف در کنار هم می تواند کار نادرستی باشد.

حتی بوقلمون ‌ها را باید در منطقه‌ای نگهداری کرد که حداقل در سه ماه گذشته پذیرای پرندگان دیگری نبوده، مکانی که قبلاً توسط پرندگان دیگر چرا می‌ کردند نباشد و حتی گروه دیگری از بوقلمون‌ها که سابقه سلامتی آنها مشخص نیست، پس باید از آخرین باری که این حیوانات در این مکان نگهداری شده‌اند بیش از یک سال گذشته باشد.

این اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از بوقلمون در برابر بیماری های عفونی ضروری است (در مورد پرورش صنعتی این احتیاط لازم و ضروری تر به نظر می رسد). قبل از پرورش بوقلمون باید بدانیم که جوجه بوقلمون یک روزه قیمت بسیار بالاتری نسبت به جوجه یکروزه سایر گونه های پرندگان به ویژه مرغ دارد. در عین حال بوقلمون ها نسبت به جوجه های گوشتی پرندگان دیگر در سن یک سالگی غلات بیشتری مصرف می کنند. بوقلمون 5 یا 6 ماهه آماده کشتار و عرضه به بازار مصرف است و این برخلاف پرورش جوجه های گوشتی در مرغداری های صنعتی که مرغ باید در 60 روزگی در بازار به فروش برسد.

 

تاریخچه پرورش بوقلمون و شناخت بوقلمون

 

بوقلمون بزرگترین و سنگین ترین پرنده اهلی است. برخی می گویند این پرنده در ابتدا بومی آمریکای شمالی و مرکزی بود، در حالی که برخی دیگر هندی های مکزیکی و آزتکومایا را مسئول اهلی کردن آن می دانند. بعدها در سال 1524 بوقلمون های اهلی به انگلستان آورده شدند و در قرن 16 و 17 گوشت بوقلمون خورده شد. پدرو ولونسونینو اولین کسی بود که در سال 1499 از ترکیه به صورت مکتوب در مورد آن صحبت کرد.

 

تاریخچه پرورش بوقلمون و نحوه ی نام گذاری آن

تاریخچه پرورش بوقلمون و نحوه ی نام گذاری آن

تئوری اول

از لحاظ تاریخی دو نظریه رایج برای انتخاب نام «بوقلمون» برای این پرنده وجود دارد. اولین ایده توسط ماریو پی، استاد زبان لاتین در دانشگاه کلمبیا، پایه گذاری شد، که معتقد بود وقتی اروپایی ها برای اولین بار با بوقلمون ها در آمریکا روبرو شدند، این پرنده را با نوعی مرغ شاخدار اشتباه گرفتند. در همان زمان، بوقلمون توسط بازرگانان از طریق قسطنطنیه در ترکیه به اروپا وارد شد. بنابراین نام بوقلمون را « Turkey» گذاشتند.

تئوری دوم

تئوری دیگر مبتنی بر این واقعیت است که بوقلمون های آمریکایی توسط کشتی های تجاری خاورمیانه که در خود خاورمیانه نیز اهلی شده بودند به اروپا آورده شدند. از آنجایی که بخشی از خاورمیانه که بازرگانان در آن زندگی می کردند، تحت سلطه عثمانی بود، این بازرگانان را تاجران « turkey» می نامیدند که بعدها به بازرگانان « turkey» معروف شدند. در واقع اسم این نوع پرنده و کشور ترکیه با هم مرتبط هستند و البته از نظر تلفظ در زبان انگلیسی شبیه هم به نظر می رسد.

دلیل اصلی افزایش تولید و استفاده از گوشت بوقلمون در اروپا و آمریکا این است که گوشت آن چربی و انرژی کمی دارد ولی از لحاظ رژیم غذایی شبیه گوشت گوساله های بسیار جوان و بدون چربی بوده و مواد مغذی ارزشمند بسیار بالایی را می توان از آن انتظار داشت.

عرضه گوشت بوقلمون به اشکال مختلف امکان پذیر است و می توان آن را به صورت لاشه کامل یا ران و سینه یا به صورت سوسیس و کالباس در بازار مشاهده کرد. نگهداری بوقلمون فقط به چهاردیواری سالن محدود نمی شود، بلکه در مزرعه و فضای باز نیز امکان پذیر است.

گردشگران اروپایی که برای اولین بار آن را در مکزیک دیدند با خود به  اروپا بردند. بعد از آن تا سال 1500 میلادی مردم در ایتالیا، فرانسه و بریتانیا مشغول پرورش آن ها بودند. به طوری که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال حاضر رتبه اول و دوم در جهان برای تولید و مصرف گوشت بوقلمون را به خود اختصاص داده اند.

شناخت بوقلمون در ایران تا زمان صفویه در ایران شناخته شده نبود تا اینکه اولین ارامنه ای که برای تجارت از ایران به اروپا رفتند، بوقلمونی بومی را به ایران آوردند و به شاه عباس هدیه کردند و شاه پس از خوردن گوشت آن از کیفیتش بسیار راضی بود. به همین دلیل دستور داد که تخم بوقلمون بین خانوارهای ارمنی تقسیم شود، زیرا آنها بیشتر از جوجه ها مراقبت می کردند و در عوض سالی یک بوقلمون به شاه می دادند.

پیشنهاد مطالعه: مدیریت جایگاه و محیط پرورش، لیست مزارع مرغ مادر واکسینه در برابر بیماری انگارا

نژاد های مختلف بوقلمون

  • ملیگریس گالوپاوو

یکی از نژادهای بوقلمون ملیگریس گالوپاوو “Meleagris Gallopavo” است که معمولاً بوقلمون خانگی یا بوقلمون وحشی نامیده می شود. این نژاد بوقلمون یکی از حیوانات بومی جنگل های آمریکای شمالی است. جنگل های آمریکای شمالی همچنین شامل مکزیک مرکزی در شرق ایالات متحده و جنوب کانادا می شود. در همین جنگل ها بود که مایاها برای اولین بار بوقلمون ها را اهلی و رام کرده و به پرورش آن پرداختند.

  • ملیگریس اوکلاتا

از دیگر گونه های بوقلمون زنده می توان به ملیگریس اوکلاتا “Meleagris Ocellata” اشاره کرد که به بوقلمون ریزچشم نیز معروف است. گونه بوقلمون با چشم کوچک شبیه یکی از حیوانات بومی شبه جزیره یوکاتان در آمریکای مرکزی به شمار می آیند.

خصوصیات بوقلمون های تجاری

خصوصیات بوقلمون های تجاری

صنعت تجاری بوقلمون از اهمیت ویژه ای برخوردار است و زمان کشتار با روش مشخصی تعیین می شود. بوقلمون های گوشتی نر در هفته 18 به وزن 16 کیلوگرم و بوقلمون های گوشتی ماده در پایان هفته 14 به وزن 8 کیلوگرم می رسند.

لاشه گوشت بوقلمون 60 درصد سفید و 40 درصد گوشت قرمز است. طعم گوشت لاشه سفید و قرمز به دلیل مواد و عوامل مختلف با یکدیگر متفاوت بوده ولی در مجموع بسیار خوش طعم است.

گوشت بوقلمون سرشار از پروتئین بوده و کلسترول پایین دارد و در مقابل از مواد معدنی و اسیدهای آمینه بالایی برخوردار است.

بنابراین منبع حفاظتی مناسبی در تهیه انواع غذا و خوراک می باشد و می تواند به عنوان منبع انرژی خوبی به ویژه برای سالمندان، کودکان در حال رشد و افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی به حساب آید.

گوشت در بوقلمون بعد از ماهی از نظر کلسترول در رتبه دوم قرار دارد، بنابراین افرادی که کلسترول و چربی خون بالایی دارند به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

به دلیل وزن زیاد لاشه و ضایعات کم، به راحتی می توان از آن در صنایع ثانویه استفاده کرد و در کشورهای دیگر منبع پروتئینی بودن آن ثابت شده است. درصد تلفات در جوجه های گوشتی 5/4 تا 5 درصد پیش بینی شده که به سه هفته اول زندگی بوقلمون اشاره می کند که از نظر اقتصادی و مصرف دان حائز اهمیت است.

سخن آخر

امروزه پرورش بوقلمون در واحدهای کوچک یکی از جالب ترین جنبه های پرورش طیور است. بوقلمون را می توان به راحتی در واحدهای کوچک هم پرورش داد  اما به شرطی که امکانات و شرایط لازم برای این پرنده فراهم کنیم. برای این منظور و قبل از خرید این پرنده بهتر است با مراکز خرید و فروش طیور مشورتی داشته باشید و در ابتدا مکان و فضای مناسبی برای آن ها در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/30 21,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/30 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/30 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/30 53,500  ( 284) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/30 74,500  ( -7823) مشاهده
خروس زربال  1403/1/30 28,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/30 12,750  ( 250) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/30 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/30 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/30 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/30 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/30 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/30 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون