Search
Search

تغذیه جوجه بوقلمون

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تغذیه جوجه بوقلمون

تغذیه جوجه بوقلمون یکی از عوامل مهم در پرورش و نگهداری این پرنده است. بوقلمون‌ها از جمله پرندگانی هستند که نمی‌توانند پرواز کنند. جوجه‌ها، نیمچه‌ها و بوقلمون‌های مولد مانند سایر پرندگان پرورشی برای ادامه حیات، رشد و تولید باید موادغذایی مورد نیازشان را دریافت کنند تا در فرایند رشد آنها اختلالی ایجاد نشود؛ این مواد غذایی شامل: پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربن هیدرات، مواد معدنی، آب، چربی‌ها و اسید‌های آمینه می‌باشند که در ترکیبات مغذی مختلف یافت می‌شوند و با هضم در بدن پرنده، آزاد می‌شوند.

گوشت خوش‌طعم آنها محبوبیتشان را در بین گوشتخواران بسیار بالا برده و از طرف دیگر تقاضای فراوان برای خرید گوشت بوقلمون، باعث شده که افراد زیادی به سمت پرورش بوقلمون کشیده شوند؛ اما برای پرورش باید بوقلمون به‌خوبی تغذیه شود، در غیر این صورت ممکن است پرنده علاوه‌بر سوتغذیه و بیماری‌های گوناگون،دچار مشکل در فرایند تخم‌گذاری و تولید گوشت شود و فعالیت و رشد آنها کاهش پیدا کند که از نظر اقتصادی برای پرورش دهنده مفید نخواهد بود.

تغذیه-بوقلمون-پس-از-تولد-و-غذای-جوجه-بوقلمون

غذای جوجه بوقلمون یک روزه

غذای جوجه‌بوقلمون یک روزه یک تغذیه مهم در دوره‌ای از رشد این پرنده است. در این مرحله، تأمین موادغذایی به میزان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است تا جوجه‌ها بتوانند به طور سالم و قوی رشد کنند. غذایی که برای جوجه‌بوقلمون‌ها در این مرحله ارائه می‌شود، باید حاوی ترکیبات مغذی متنوعی از جمله پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب اساسی باشد. همچنین، مهارت در تدارک صحیح و تغذیه مناسب جهت پیشگیری از اختلالات گوارشی نیز حائز اهمیت است. با رعایت دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مناسب، می‌توان به جوجه‌بوقلمون‌ها کمک کرد تا به گونه‌ای که بتوانند در طول دوره جوانی‌شان بهره‌وری و رشد بهینه را تجربه کنند.

غذای جوجه بوقلمون خانگی

غذای جوجه بوقلمون خانگی مناسب برای جوجه‌های بوقلمون، به عنوان یک منبع مهم از تغذیه مناسب برای این پرنده‌ها، اهمیت دارد. تهیه غذای جوجه بوقلمون خانگی با رعایت اصول تغذیه‌ای، می‌تواند به رشد و سلامتی آنها کمک کند. از جمله مواردی که در تهیه غذای خانگی برای جوجه‌های بوقلمون باید مدنظر قرار داد، می‌توان به تنوع مواد غذایی، تعادل مواد مغذی، و انطباق با نیازهای غذایی جوجه‌ها اشاره کرد. همچنین، توجه به استفاده از مواد تازه و سالم، بهبود قابلیت هضم و جذب مواد مغذی، از دیگر مواردی است که در تهیه غذای جوجه‌های بوقلمون خانگی باید در نظر گرفت.

 

غذای جوجه بوقلمون بعد از تولد

آنها در روز اول زندگی خود به غذا نیاز ندارند زیرا از زرده ذخیره شده داخل بدن خود استفاده می‌کنند، تغذیه جوجه بوقلمون بعد از این، تغییر پیدا می‌کند. جوجه‌ها تا سن یک ماهگی چهارصد و پنجاه گرم باید غذا دریافت کنند البته ممکن است این مقدار به پانصد گرم هم برسد، رفته رفته با افزایش سن مقدار غذای دریافتی هم افزایش می‌یابد. چنانچه بوقلمون با پرنده مادر جوجه‌کشی شده باشد، تغذیه‌ی جوجه وظیفه پرنده مادر است اما اگر این فرایند جوجه‌کشی به‌وسیله دستگاه انجام شده باشد، تغذیه و نگهداری از جوجه‌ها برعهده پرورش دهنده قرار می‌گیرد.

اگر بخواهید به صورت سنتی تعداد کمی بوقلمون پرورش دهید، می‌توانید تغذیه آنها را با مواد غذایی در خانه تامین کنید.

غذای بوقلمون‌ها شامل: سبزیجات خرد شده مثل کاهو، جعفری و یونجه می‌باشد که با ماست مصرف می‌شود، نان خرد شده با ماست، دانه خرد شده مثل گندم، سویا و ذرت با ماست، غلات و دانه خرد شده با پوست تخم‌مرغ که به حالت پودر درآمده و آب آشامیدنی سالم به اندازه لازم می‌باشد. شاید برایتان جالب باشد که بوقلمون‌ها تخم مرغ آب‌پز شده به همراه سبزیجات خرد شده هم مصرف می‌کنند.

جوجه بوقلمون‌ها در اوایل زندگیشان توانایی شناخت آب و غذا را ندارند، بنابراین شروع به خوردن پوشال‌های محیط خود می‌کنند، در این صورت پرورش‌دهنده باید مراقب باشد و برای شناسایی آب و غذا، نوک آنها را در ظرف مورد نظر قرار دهد.

 

مقاله مهم دیگر را بخوانید: نژاد مهم بوقلمون، آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی، تیپ ظاهری بوقلمون

آب در تغذیه جوجه بوقلمون

جوجه‌ها در این دوره به مقدار زیادی آب و غذا نیازمند هستند پس باید مقدار زیادی از آنها را در دسترس داشته باشند. برای اینکه آنها بهتر تغذیه شوند و از مرگ و میر آنها جلوگیری شود، بهتر است در هفته، دو مرتبه مولتی ویتامین به مقدار کافی در ظرف آب آنها ریخته شود.

تحمل کمبود غذا برای بوقلمون‌ها از تحمل بی‌آبی راحت‌تر است و کمبود آب می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات فراوانی برای آنها باشد.

آب-مصرفی-بوقلمون

 

نکات بهداشتی در پرورش و تغذیه جوجه بوقلمون

نگه‌داری از آب و دان جوجه‌ها و مراقبت از آنها در برابر مدفوع و آلودگی‌ها باعث پیشگیری از بسیاری بیمار‌ها می‌شود.

لانه آنها باید پاک و تمیز باشد و هوای تمیز و نور در آن جریان داشته باشد.

کف لانه بوقلمون باید از خاک اره نرم، کاه و کلش پوشیده شود.

کف لانه باید سرموقع عوض و تمیز شود تا از ایجاد بیماری در بین‌آنها جلوگیری شود.

خوراک جوجه بوقلمون

خوراک جوجه بوقلمون به مجموعه‌ای از مواد غذایی اشاره دارد که به منظور تغذیه جوجه‌های بوقلمون در مراحل اولیه رشد و توسعه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع خوراک شامل مخلوطی از دانه‌ها، کره، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد افزودنی غذایی است که به منظور تامین تغذیه متوازن و بهینه جوجه‌های بوقلمون در دوران ابتدایی رشد تهیه می‌شود. اهمیت خوراک جوجه بوقلمون در این مراحل از آن جهت است که تأمین مواد غذایی مناسب باعث رشد سالم، افزایش وزن، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌ها در جوجه‌های بوقلمون می‌شود.

نگه‌داری از جوجه بوقلمون

ایجاد و تهیه محل مناسب در پرورش جوجه بوقلمون بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد که دقت زیادی می‌طلبد. مکان انتخاب شده نبایدگوشه‌های تیزی داشته باشد چون ممکن است جوجه‌ها در آنجا جمع شوند و تلفات زیادی به بار بیاورند. سالن پرورش باید استاندارد‌هایی داشته باشد که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم:

هوای سالن باید به‌وسیله هواکش و پنجره به خوبی تهویه شود.

رطوبت موجود در سالن باید 65 تا 70 درصد باشد.

در هفته اول شما می‌توانید 30 جوجه را در محیطی به اندازه متر مربع جای دهید.

در 2 روز اول زندگی جوجه‌ها باید نور‌های قرمز و سبز در کل شبانه روز بتابند ولی بعد از آن، تابش این نور‌ها به 14 الی 18 ساعت در روز کاهش پیدا می‌کند.

دمای سالن پرورش برای جوجه بوقلمون یک روزه باید 34 تا 16 درجه سانتی گراد باشد. با رشد جوجه‌ها این دما هم کاهش پیدا می‌کند و در ششمین هفته دما به 18 درجه سانتی گراد می‌رسد.

برای اینکه بتوانید گرمای مورد نیاز جوجه‌ها را تامین کنید باید از بخاری یا مادر مصنوعی استفاده کنید و تغذیه جوجه بوقلمون‌ها را سالم نگه‌داریم.

 

مواد معدنی در تغذیه جوجه بوقلمون‌ها

کمبود مواد معدنی در جوجه‌های پرورشی باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌های زیادی در آنها می‌شود؛ بنابراین پرورش دهنده باید مواد معدنی مورد نیاز جوجه‌ها را تامین کند. این مواد شامل: کلسیم، سدیم، کلر، فسفر، مس، آهن، روی و … است. جای دادن این مواد معدنی مکمل و غذاهایی که این موارد را در خود دارند، به رشد و سلامت بوقلمون‌ها کمک شایانی می‌کنند.

همانطور که گفته شده عدم هر کدام از مواد معدنی مورد نیاز بوقلمون‌ها موجب ایجاد بیماری‌هایی می‌شود. برای مثال: کمبود کلسیم باعث نرمی استخوان، کمبود منیزیم موجب فلجی پا و کمبود روی موجب درآمدن پر‌های ضعیف در پرنده می‌شود.

مواد معدنی در تغذیه جوجه بوقلمون_ها

آریا منتخب پارسیان

تغذیه رکن اساسی در پرورش پرندگان ‌می‌باشد که اندازه و نوع آن در دوره‌های مختلف تغییر پیدا می‌کند. شرکت آریا منتخب پارسیان در فروش و تغذیه جوجه بوقلمون با نژاد‌های مختلف در کشور بوربون، برنز و بیوتی در بین رقیب‌های خود با تولید و ارائه جوجه با کیفیت به منظور نسل‌کشی و نرخ تبدیل بالا برای کشتار، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. جهت هر گونه مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

شماره های تماس:

شعبه تهران: 09123968671 09121986651

شعبه اصفهان: 09131007689 _ 09131005836

شعبه مشهد: 09151006923

مقالات مرتبط دیگر را بخوانید:

تلقیح مصنوعی در بوقلمون

چه واکسن هایی برای بوقلمون باید بزنیم؟

چگونه در پرورش بوقلمون موفق شویم؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون