Search
Search

جامع در مورد کبک

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

جامع در مورد کبک

 

در مقاله امروز با عنوان جامع در مورد کبک، زندگی این پرنده در طبیعت را از لحاظ محیط زندگی، رفتار جنسی، طول دوره جوجه کشی و … بررسی می نماییم.

 

کبک پرنده یی می باشد که دارای تنوع گونه بسیار زیادی می باشد و تا به حال 14 گونه مختلف کبک شناخته شده است. کبک ها عموما در دامنه ها، کوها و صخره های خاورمیانه و آسیا، آمریکای شمالی، هاوایی و نیوزیلند زندگی می کنند.

میانگین وزنی کبک ها بین 510 تا 680 گرم می باشد. که همانند سایر پرندگان، نر ها کمی وزن بیشتری دارند و ماده ها نیز سبک ترند.

کبک ها معمولا یک بار در سال تولید مثل می نمایند که از فروردین ماه آغاز شده و در مناطق سردسیر تا نیمه تابستان ادامه دارد.

دوران جوجه کشی آن ها 24 روز بوده و تعداد هفت تا بیست و یک عدد تخم در هر نوبت می گذارند.

کبک ها معمولا تک همسر می باشند. همچنین در دوران خشکسالی و کمبود غذا تولیدمثل را فقط چند پرنده انجام می دهند.

جوجه کبک یک روزه از همان لحظه خروج از تخم، باهوش و توانا است و طی چند هفته قادر به پرواز می باشد. جوجه کبک ظرف 12 هفته بالغ می شود.

کبک ها پرندگانی هستند که زیاد پرواز نمی کنند و مهاجرت نیز نمی کنند. آن ها فقط در زمانی که احساس خطر داشته باشند برای مسافت های کوتاه و در سراشیبی پرواز می کنند که هنگام پرواز نیز از خود صدای جیغ مانند خاصی تولید می کنند که این صدا با صدایی که هنگام فرار کردن از خود در می آورند متفاوت است و این صدا ها برای هشدار دادن و خبر دادن باقی هم نوعانشان می باشد..آن ها عموما ترجیح می دهند روی زمین بدوند یا روی پاهایشان جست و خیز کنند.

صدای هر پرنده اصولا نقش بسیار مهمی در زندگی آن ها داشته و گاها تحت تآثیر خورمون های خاصی  قرار دارد. کبک ها در شرایط مختلف، صداهای متنوعی از خودشان تولید می کنند. صداهایی که کبک ها تولید می کنند را به سه دسته ی هشداری، جنگی و جنسی تقسیم می کنند و این صدا از دور هم قابل شنیدن است. به طور مثال کبک هایماده در فصل جفت گیری هم در شب و هم در روز آواز می خوانند و پرنده نر هم در ارتفاع خاصی استقرار یافته و صداهای مخصوصی جهت جذب جفت از خود تولید می کند.

خوراک کبک ها در طبیعت معمولا از علف ها، دانه ها ، برگ گیاهان و میوه های بوته یی ، حشرات، گساهان سبز، برگ ها، دانه ها، حبوبات و میوه ها تشکیل شده است.

مشکلات پرورش کبک از این جهت می باشد که اولا به دلیل آسیب پذیر بودن در ابتلا به بیماری های مرغی می توانند این بیماری ها را به انسان منتقل نمایند و ثانیا، کبک ها به پراکندگی و رشد علف های هرزه کمک می نمایند.

شکار این پرنده به دلیل طعم خوب گوشت آن و نیز منطقه زندگی دور از دسترس مانند دامنه ها، برای انسان جذاب می باشد.

هرچند که مسائل زیست محیطی باعث نابودی زیستگاه طبیعی این پرنده گردیده و نیز شکار بیش از حد آن ها و از سوی دیگر انتقال بیماری از مرغ ها و دیگر ماکیان به آن ها تاثیر منفی گذاشته است اما فعلا جمعیت این پرنده در سطح جهان در معرض خطر انقراض نمی باشد.

جامع در مورد کبک – تخمگذاری و جوجه کبک

کبک ها از اوایل بهار تا نیمه تابستان ، بسته به میزان سرما یا گرم بودن محیط زندگیشان اقدام به جفت گیری و لانه سازی می نمایند. این پرنده تک همسری می باشد. پس از اینکه لانه آماده شد، تخم گذاری شروع می شود.

به تعداد تخم هایی که در هر دوره تخم گذاری تولید می کند کلاچ می گویند که بین 2 تا 15 الی 20 عدد می باشد.

در دوران جوجه کشی که متوسط آن 24 روز می باشد، کمی از پرهای شکم پرنده می ریزد و در نتیجه تخم ها به پوست مستقیما تماس داشته و گرمای بیشتری منتقل گردد. البته این پرها پس از این دوران دوباره رشد می کند. اگر در این دوران تخم ها از سوی عامل خارجی مانند انسان لمس شوند یا برخوردی صورت بگیرد دیگر این پرنده روی تخم ها نخواهد خوابید.

فعالیت جنسی کبک ها در فصول سرد سال خنثی خواهد بود و گروهی زندگی می کنند.  البته اگر به صورت دو به دو دیده شوند نیز رفتار جنسی نخواهند داشت.

در انتهای دوران جوجه کشی، جوجه کبک ها با کمک زائده ی تیزی در نوک جوجه که الماس نام دارد تخم را شکسته و از آن خارج خواهند شد. این زائده پس از چند روز از بین خواهد رفت.

پس از خروج از تخم، جوجه کبک یک روزه ممکن است در دسته های مختلفی قرار بگیرد.

جوجه کبک یک روزه،  زود رس یا به اصطلاح لانه گریز می باشند. جوجه ی زودرس، به جوجه یی می گویند که بدنشان از بدو تولد پوشیده از کرک باشد و به محض اینکه پرهایشان خشک شود می توانند حرکت کنند ،بدوند، شنا کنند یا حتی غذا پیدا کنند. اگر جوجه یی فورا پس از خروج از تخم آشیانه را رها کرده و به جستجوی غذا برود، لانه گریز می گویند.

همچنین جوجه کبک بسیار زرنگ بوده و با حس کردن هرگونه خطر عکس العمل نشان داده و زیر سوراخ سنگ یا بوته های کوچک پنهان می گردد.

همچنین پرنده ی مادر برای مراقبت از جوجه هایی که همراه خود دارد هنگام احساس خطر و حمله شکارچی ها خود را دورتر از جوجه ها به صورت زحمی و عاجز از پرواز نشان می دهد و چند بار خودش را به زمین می زند.

همانطور که گفته شد جوجه کبک ها در چند هفته قادر به پرواز خواهند بود و در دوازده هفته بالغ می شوند.

در مقاله امروز سعی نمودیم به صورت جامع در مورد کبک و زندگی وحشی این پرنده بپردازیم هرچند بحث جامع در مورد جوجه کبک و یا پرورش کبک به صورت سنتی در این مجال نمی گنجد و به مقاله دیگر آن را موکول می نماییم.

جهت خرید انواع جوجه کبک پرورشی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

 

 

 

فروش جوجه شترمرغ

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

فروش جوجه اردک پکنی

فروش جوجه کبک

فروش جوجه بلدرچین

فروش تخم مرغ

فروش خوراک طیور

تماس با پشتیبانی فروش

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

فروش بذر پیاز

فروش بذر چغندر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/2/6 19,500  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/2/6 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/2/6 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/2/6 52,573  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/2/6 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/2/6 24,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/2/6 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/2/6 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/2/6 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/2/6 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/2/6 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/2/6 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/2/6 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون