Search
Search

خلاصه ای بر بیماری های بوقلمون

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

خلاصه ای بر بیماری های بوقلمون

خلاصه ای بر بیماری های بوقلمون

بوقلمون مانند سایر پرندگان اهلی بیماری های خاص خود را دارد که تمامی پرورش دهندگان در هنگام نگهداری با آن مواجه خواهند شد. برای شناسایی سریعتر این بیماری ها و درمان به موقع آن ها و همچنین قرنطینه بوقلمون های بیمار و جلوگیری از سرایت آن ها به سایر بوقلمون های سالم، تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با بیماری های رایج آشنا کنیم.

 

بوقلمون ها دچار چه بیماری هایی می شوند؟

اگرچه بوقلمون ها دارای بیماری های شایع و زیادی هستند، اما برخی از این بیماری ها نادر بوده و به ندرت بوقلمون ها را مبتلا می کنند، اما برخی دیگر هر ساله در گله های بوقلمون سرایت کرده و تعداد زیادی از آن ها را می کشد. از شایع ترین بیماری های این پرنده می توان به نیوکاسل، آنفولانزا، مارک، کوکسیدیوز، آبله، کریزیس بوقلمون، بیماری صفراوی، آسیت، کانی بالیسم و… اشاره کرد که در ادامه به روش های تشخیص و درمان این بیماری ها پرداخته شده است.

بیماری نیوکاسل در بوقلمون

علائم بیماری نیوکاسل در ابتدا ممکن است شبیه آنفولانزا باشد و با تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، آبریزش بینی، خس خس سینه، زخم معده و ادرار آبکی خود را نشان دهد. در ادامه گردن  و پاهایش فلج شده و اسهال سبز رنگی در آن دیده می شود.

اگر در هر بوقلمونی علامت مشابهی این موارد مشاهده شد، باید فوراً آن را قرنطینه کرد تا از سرایت بیماری به سایر گله جلوگیری شود. همچنین توصیه می کنیم که به طور مرتب واکسن های لازم را به پرنده تزریق کنید.

بیماری کوکسیدیوز در بوقلمون

بیماری کوکسیدیوز در بوقلمون

منشا بیماری کوکسیدیوز عامل انگلی است که در بستر های کثیف و دارای فضولات زیاد اتفاق می افتد. از علائم بیماری کوکسیدیوز می توان به اسهال ، خونریزی در روده ، اسهال خونی، بی حالی، کم اشتهایی، کم خونی و خواب آلودگی و… اشاره کرد.

برای مقابله با این بیماری در پرورش بوقلمون می توانید کوکسیدیواستات را در جیره غذایی جوجه بوقلمون های سه هفته ای استفاده کنید. برای درمان این بیماری نیز می توانید ویتامین های A و K را به غذای آنها اضافه کنید و با مشورت دامپزشک به آنها آمپرولیوم و سولفاکینوکسالین تزریق شود. قرنطینه بوقلمون های بیمار را فراموش نکنید.

بیماری ورم صورت بوقلمون (کریزا)

در این حالت صورت بوقلمون متورم شده و از بینی و چشمانش ترشحات سفیدی خارج می شود. بوقلمون ها به خاطر این بیماری بی تاب شده و با تکان دادن سر خود سر و صدای زیادی تولید می کنند و هر روز اوضاع بدتری شاهد هستیم.

اگر سالن، غذا و آب آلوده باشد و کف آن مرتب تمیز نشود، این بیماری ویروسی بیشتر شیوع پیدا می کند. برای جلوگیری از آسیب های سنگین، بوقلمون های مبتلا را جدا کنید و از سیستم تهویه در سالن خود استفاده نمایید تا هوای آلوده را به بیرون منتقل کند. همچنین در آب آشامیدنی مولتی ویتامین ها و الکترولیت ها بریزید.

بیماری همخواری یا کانیبالیسم در بوقلمون

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بوقلمون‌ها فضای کافی برای زندگی نداشته باشند و از تراکم محیطی بالایی برخور نیستند، همچنین اگر غذای کافی و نور قوی در محل پرورش آنها وجود نداشته باشد، احتمال عصبانیت و آسیب رساندن به یکدیگر وجود دارد.

در حین این بیماری جوجه ها به یکدیگر حمله می کنند و با منقار خود به سر و گردن هم آسیب می رسانند و در صورت آسیب شدید احتمال مرگ آنها وجود دارد. راه درمان بیماری رفع مشکلات فوق می باشد یعنی برای پرورش نیاز به فضای کافی است و باید در هر متر مربع 3 جوجه با غذای کافی و نور و حرارت مناسب نگهداری شود. بوقلمون های بیمار را پس از جداسازی با آنتی بیوتیک ها و ضد عفونی کننده ها درمان می کنند.

عفونت کیسه زرده در بوقلمون ها

یکی از بیماری هایی است که در اکثر جوجه ها در هفته اول رخ می دهد عفونت کیسه زرده است. اگر می خواهید جوجه بوقلمون بخرید، جوجه هایی تهیه کنید که دو هفته یا بیشتر سن دارند، چون اکثر بیماری ها را پشت سر گذاشته اند و کاملاً به آب و غذا عادت کرده اند.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه پرورش بوقلمون، مختصری از فیزیولوژی بوقلمون، بیماری پروزیس

بیماری سینوزیت عفونی بوقلمون

بیماری سینوزیت عفونی بوقلمون

یکی از خطرناک ترین بیماری های بوقلمون که احتمال تلفات گله در آن زیاد دیده می شود و در صورت ابتلا ، پرنده را به مدت طولانی درگیر خواهد کرد بیماری سینوزیت عفونی بوقلمون است.

از علائم این بیماری می توان به خروج ترشحات زرد از بینی، لاغری و کاهش اشتها و ناتوانی بوقلمون ها اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این بیماری حتماً بهداشت را در محل پرورش رعایت کنید و برای تغذیه پرندگان خود از آب و غذای تازه و بدون آلودگی استفاده کنید. هم چنین از ورود موجودات موذی مانند موش و سوسک و پرنده های وحشی به داخل سالن و هم غذا شدن با بوقلمون های بیمار باید جلوگیری کرد زیرا عامل بسیاری از بیماری ها همین موجودات هستند.

در زمان خرید جوجه بوقلمون حتماً به سالم بودن گله مادر دقت کنید تا جوجه ها بیماری را با خود به سالن پرورش منتقل نکنند. هم چنین با مشورت دامپزشک می توانید از داروهایی مانند تتراسایکیلین، لینکومایسین، تایلوزین برای درمان و پیشگیری از این عارضه استفاده کرد. با کنترل دما و رطوبت استاندارد سالن پرورش و در دسترس بودن همیشگی آب و غذا می توانید بوقلمون های خود را از این بیماری نجات دهید.

بیماری آسیت در بوقلمون ها

اگر در غذای بوقلمون ها نمک و سدیم کمی وجود داشته باشد و تهویه مطبوع اتاق به خوبی برقرار نشود، احتمال بروز این بیماری عفونی وجود دارد. علائم آسیت شامل بزرگ شدن قلب، تجمع مایع آسیت و از دست دادن رنگ در سینه بوقلمون است.

ساده ترین راه برای جلوگیری از این امر این است که مقدار مناسب نمک را در رژیم غذایی پرنده استفاده کنید و تعداد لازم فن را در سالن های پرورش خود قرار دهید.

بیماری ریکتز در بوقلمون ها

این بیماری زمانی بروز می کند که میزان کلسیم، فسفر و ویتامین D3 در جیره بوقلمون کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، بنابراین با استفاده از یک رژیم غذایی استاندارد و پیچیده می توان از بسیاری از بیماری ها از جمله این بیماری پیشگیری کرد.

یکی از علائم راشیتیسم لنگش مرغ، نرم شدن استخوان و ترک خوردن آن است. اگر قصد دارید جیره بوقلمون را خودتان درست کنید، حتماً از میکسر مرغداری استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی در جیره یکنواخت و ثابت هستند تا همه بوقلمون ها به یک اندازه از همه آن ها بهره مند شوند.

بیماری سانمونلوز در بوقلمون

این بیماری می تواند به انسان منتقل شود، بنابراین هنگام پرورش بوقلمون حتماً از ماسک، دستکش، کفش و لباس مخصوص استفاده کنید تا از این بیماری و سایر بیماری های ناشناخته جلوگیری شود.

اگر به طور خودسرانه از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کردید، احتمال مقاوم شدن باکتری وجود دارد. ناگفته نماند که امکان انتقال بیماری از جسد هم وجود دارد.

از علائم این بیماری می توان به اسهال سفید چسبنده، بی اشتهایی و استفراغ، تجمع جوجه ها در اطراف چراغ مصنوعی مادر یا سایر وسایل گرمایشی و… اشاره کرد. جوجه ها معمولاً چند روز پس از تولد به این بیماری مبتلا می شوند و اگر گله مادر مبتلا به ذات الریه باشد، می توانند آن را از طریق تخم به جوجه ها منتقل کنند.

برای جلوگیری از آلوده شدن گله، مطمئن شوید که تخم مرغ را از یک گله سالم و عاری از بیماری تهیه کرده اید. توجه داشته باشید که آبخوری  آشامیدنی و دانخوری تمیز در سالن پرورش تاثیر زیادی در سلامت گله دارند.

سخن آخر

به علت وجود عوامل و راههای مختلف انتقـــــال ، شیوع بیماری ما بین پرنده های یک گله یا بین گله های مختلــف به آسانی صورت می گیرد. به این علت است که در شروع یک برنامه کنترلی باید یک محیط بهداشتی و تمیز برای گله در نظر گرفت. اگر در حین پرورش با بیماری خاصی در سالن خود روبرو شدید حتماً با کارشناسان زبده که در کار خرید و فروش طیور هستند مشورت کنید تا بتوانید مشکل خود را با کمترین تلفات حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 12 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون