Search
Search

خنک کردن به روش تبخیر

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

خنک کردن به روش تبخیر

خنک کردن به روش تبخیر

یکی از ویژگی های طبیعی که در مرغداری ها باید بیشتر به آن توجه کرد دمای محیط و خنک بودن سالن ها می باشد. زیرا احساس گرما یا سرمای شدید پرنده را از بین می برد. سرما و دمای پایین باعث یخ زدن و مرگ جوجه ها در حین پرورش شده و اندازه و کمیت آن ها را پایین می آورد.

در نتیجه ازدحام جوجه ها در یک محیط کوچک اکسیژن کمتری به آن ها می رسد که باعث کمبود اکسیژن و در مواردی قطع تنفس خواهد شد. بنابراین، برقراری تعادل حرارتی در سوله ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مرغداران می توانند با تجهیزات مختلف و اتوماتیک دمای داخل سالن مرغداری را کاهش یا افزایش دهند.

اصول کنترل دما در سالن مرغداری

اصول کنترل دما در سالن مرغداری

استرس گرمایی یکی از مشکلات اصلی در پرورش طیور است. دمای مرغداری ها از زمان جوجه کشی تا زمان کشتار بسته به سن آن ها با هم فرق دارد. درجه حرارت در هفته اول باید روی 33 درجه تنظیم شود.

مرغداران هر هفته بر حسب بزرگ شدن جوجه ها دمای سالن را به تدریج کاهش می دهند. از یک ماهگی تا پایان دوره پرورش دمای اتاق باید بین 20 تا 22 درجه سانتیگراد باشد. افزایش دما باعث ایجاد فشار در جوجه ها شده و اگر دمای داخل سالن خیلی دیر کنترل شود، اکثر یا تمام گله از بین می رود.

حتما مطالعه کنید: راهنمایی سامانه سماصط samasat.ir + ورود و ثبت نام در سایت جوجه ریزی

عوامل افزایش دمای سالن

1- گرمای دفع شده از بدن پرنده

2- گرمای ورودی از دیوارها و سقف

3- گرمای تولید شده از بستر مرطوب

4- گرمای لامپ های موجود در سالن

پیشنهاد مطالعه:  درصد تولید تخم، لیست واکسن های شرکت تعاونی صنایع مرغ مادر ایران

روش های خنک کردن دمای سالن مرغداری

پرندگان هم مانند پستانداران جزء موجودات خونگرم هستند که می توانند در یک محدوده مشخصی دمای بدن خود را تنظیم کنند. اما در زمان تولد و جوجگی این توانایی در آن وجود ندارد. در روزهای گرم به خصوص در تابستان راه های زیادی برای کاهش دمای مرغداری وجود دارد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و بودجه نهایی برای شروع آن متفاوت است. روش های خنک کردن سالن مرغداری بستگی به آب و هوای منطقه دارد. البته روشی که در مناطق گرم و خشک استفاده می شود ممکن است برای مناطق سرد یا مرطوب مناسب نباشد.

روش های خنک کردن دمای سالن مرغداری

1- خنک سازی سالن با استفاده از دستگاه رطوبت ساز و مه پاش

استفاده از رطوبت گیر با مه پاش یکی از راه های کم هزینه برای خنک کردن مرغداری است. رطوبت گیرها را می توان با چندین نوع دیسک و پروانه، موج اولتراسونیک و نازل مه طراحی و تولید کرد.

عمل خنک سازی توسط دستگاه های رطوبت ساز در طول تبخیر انجام می شود. در واقع ذرات پودری آب که توسط این ماشین ها در هوا منتشر می شود، باعث جذب و تبخیر گرمای هوا خواهد شد. رطوبت ساز  و دستگاه های مه پاش می توانند دمای سالن را تا 5 درجه کاهش دهند و هوای خنک و مطبوعی ایجاد کنند. البته این دستگاه ها رطوبت سالن را نیز کمی افزایش می دهند. بنابراین برای استفاده بهینه از مه پاش باید رطوبت سالن را کنترل کرد.

گرما از جایی می آید که آب در اثر تبخیر با آن در تماس است. این منبع می تواند بدن حیوان یا خود هوا باشد. اما در مرغداری ها هدف از استفاده از دستگاه رطوبت ساز تبخیر مستقیم آب در هوا است. زیرا در صورت کاهش دما با خیس شدن بدن حیوان مشکلات مختلفی در مرغ ها ایجاد می شود. مرطوب کردن بدن حیوان همچنین رطوبت بستر را افزایش داده و خوراک آن را مرطوب می کند. در هر صورت، خیس کردن بدن مرغ برای کم کردن دما کار غلط و نادرستی است.

2- خنک سازی سالن با استفاده از پد و هواکش

یکی دیگر از روش های بسیار موثر برای خنک کردن سالن مرغداری، استفاده از هواکش و پدهای سلولزی است. سیستم های تهویه از اجزای ضروری هر سالن مرغداری هستند. در مرغداری ها برای تامین اکسیژن مصرفی پرندگان، فن های تهویه بسته به موقعیت جغرافیایی به روش های مختلف در عرض یا طول محل مورد نظر تعبیه می شوند.

این فن ها به طور منظم از داخل کار تهویه را انجام می دهند. لازم به ذکر است که تولید آمونیاک و دی اکسید کربن در سالن های مرغداری به دلیل وجود فضولات جوجه ها بسیار زیاد است. اگر این گازها به موقع از سالن خارج نشود باعث خفگی در مرغ ها است.

 

پد سلولزی تقریباً شبیه یک آب سرد کن است. صفحات پد سلولزی از کاغذ کرافت ساخته شده و ضخامت صفحات 10 تا 15 سانتی متر می باشد.

صفحات پد سلولزی به گونه ای طراحی شده اند که آب بین صفحات آن جریان یابد. هنگامی که هوای گرم از لایه سلولزی عبور می کند، آب را تبخیر کرده و گرما را از دست می دهد. این کاهش دما تا 11 درجه سانتیگراد نیز می تواند رخ دهد.

در طراحی سیستم مرغداری، هواکشی که بر روی دیوار مقابل تخته سلولزی نصب شده است، هوا را به داخل سالن جذب کرده و سپس آن را خارج می کند. برای ایجاد یک سیستم خنک کننده کارآمد، ورق های سلولزی نیز در فاصله مشخصی از یکدیگر نصب می شوند.

سیستم های خنک کننده تبخیری کارایی کمتری دارند و در مناطقی با رطوبت بالا کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای مناطق با هوای شرجی باید از سیستم های خنک کننده دیگری کمک گرفت.

3- خنک سازی سالن با استفاده از کولر گازی صنعتی

آب و هوای تعدادی از مناطق شمالی و جنوبی کشور، اغلب گرم و مرطوب است. در این مناطق، سیستم های خنک کننده تبخیری مانند اسپری ها یا پدهای سلولزی پاسخ گوی مشکل مرغداری ها نیست.

بنابراین از یک نوع خاص کولر صنعتی در این مناطق استفاده می شود. این نوع از سرماسازها معمولاً دارای فلش های گریز از مرکز با کمپرسورهای بسیار قوی هستند که می توانند هوا را با قدرت زیادی مکش کنند. در نظر داشته باشید که کولرهای عادی برای این نوع محیط ها خوب نیست و باید از کولرهای صنعتی برای خنک کردن کمک گرفت.

این دستگاه های خنک کننده، هوای گرم و مرطوب را به داخل اتاق پمپاژ می کنند. سپس هم زمان رطوبت و دمای هوا کاهش می یابد. کولرهای گازی صنعتی در سه مدل طراحی شده و می توانند دمای هوا را تا 21 درجه سانتیگراد کم کنند.

 

مزاياي استفاده از اين سيستم های خنک کننده

مقدار خنکی هوا که با استفاده از روش خنک کننده با تبخیر به وجود می آید رابطه مستقیمی با رطوبت نسبی هوای ورودی دارد. این بدان معنی است که هر چه هوا خشک تر باشد تبخیر بیشتر خواهد شد  و در نتیجه هوای خنک تری ایجاد می شود.

از مزایای استفاده از اين سيستم های خنک کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. كاهش دما
  2. افزايش رطوبت
  3. پيشگيري از انتقال بيماريهاي هوایی
  4. توزيع يكنواخت رطوبت

تهویه

تهویه در سالن های پرورش با اهداف زیر انجام می گیرد:

  • تأمین اکسیژن مورد نیاز برای تنفس پرنده
  • تخلیه کردن گازهای سمی تولید شده از فضولات پرنده
  • حذف گرد وغبار
  • تنظیم دمای مطلوب برای پرنده
  • ایجاد جریان هوا برای خنک کردن طیور
  • داشتن رطوبت ثابت در سالن
  • تأمین کیفیت مطلوب برای بستر

جمع بندی

یکی از مهم ترین مواردی که پرورش دهندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند خنک سازی طیور است. از آنجایی که پرندگان به دماهای بالا و پایین حساس هستند و تغییرات دما می تواند در رشد آنها اختلال ایجاد کند، این وضعیت باید سریعاً اصلاح شود.

عدم کنترل دمای طیور می تواند باعث خفگی جوجه ها یا کاهش سرعت رشد آنها شود. مرغداران می توانند از روش ها و تجهیزات مختلفی در زمان خرید و فروش طیور برای رساندن لانه خود به بهترین دمای ممکن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون