Search
Search

?راهنمای پرورش جوجه های گوشتی09121986651

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

راهنمای پرورش جوجه های گوشتی  – آریامنتخب پارسیان

 

 

راهنمای پرورش جوجه های  گوشتی

یکی از مهمترین بخش های سبد غذایی خانوار را پروتئین ها به خصوص گوشت قرمز و گوشت مرغ می باشد. که همین مساله پرورش و تجارت انواع دام و طیور را در زمره مشاغل با درآمد خوب قرار داده است. در حال حاضر مرغداری های بسیار بزرگی در کشور ما دائر شده اند که گاهی حتی تعداد جوجه های آن ها به یک میلیون قطعه می رسد و این صنعت به یکی از بعد های پر اهمیت اقتصاد کشور ما تبدیل شده است. صنعتی شدن و گسترده شدن پرورش دام و طیور در قرن اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است و علم ما نیز در این زمینه به حدی افزایش یافته است که تولید تخم در انواع طیور تقریبا دو برابر شده است و همه این ها نتیجه8 ی اصلاح ژنتیک و نژاد، تغذیه اصولی و مدیریت علمی می باشد که بازده اقتصادی پرورش جوجه ها را افزایش می دهد.

اصلاح نژاد و پیشرفت های ژنتیکی در راستای بهبود رشد، ضریب تبدیل غذایی در جوجه های گوشتی انجام شده است و همین مساله دوره پرورش را کاهش داده (از 60 روز به 40 روز)  و وزن نهایی مرغ های کشتاری نیز افزایش یافته است.

کوتاه شدن دوره پرورش ، سبب شده که اهمیت هفته اول زندگی جوجه ها که 20 درصد رشد جوجه ها در آن رخ می دهد، بیشتر شود و نیاز به مدیریت علمی و صحیح بیش از پیش احساس گردد. در همین راستا می توان نکات زیر را برای پرورش بهتر ارائه داد:

برنامه ریزی جهت خرید و زمان ورود جوجه ها

شما به عنوان پرورش دهنده خوب باید هماهنگی ها و مدیریت لازم را چند هفته قبل از ورود جوجه ها به سالن پرورش انجام دهید. همچنین باید در خرید جوجه ها دقت لازم را به عمل آورده و نژادی را انتخاب نمایید که وزن گیری بیشتر و مصونیت در مقابل بیماری ها داشته باشند. در کنار این مساله فارغ از اینکه شما چه نژاد مرغی را برای پرورش انتخاب می نمایید باید دقت کنید که جوجه های با کیفیت برتر و وزن اولیه بیشتر مقاومت بهتر و وزن گیری بیشتری خواهند داشت. ضمنا شما باید گله مادری را انتخاب کنید که سالم تر، جوان تر و قوی تر باشند. مدیریت مناسب در دوران جوجه کشی هم تاثیر بسزایی در نتیجه کار شما خواهد داشت.

 

****************************

 

جوجه ها باید از گله مادر سالم تهیه شوند، سلامت گله مادر مهمترین عامل برای تولید جوجه های گوشتی سالم و عاری از عوامل بیماریزا می باشد.

عدم تامین نیازهای کامل غذایی گله مادر از نظر پروتئین، اسید آمینه، لیپید، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی و بالانس نبودن جیره غذایی سبب تولید جوجه های ضعیف می گردند.

برخی از بیماریها و آلودگیها از طریق جوجه کشی انتشار می یابند، بنابراین باید قبل از تهیه جوجه ها از رعایت کامل اصول بهداشتی، ضدعفونی صحیح و واکسیناسیون مرغ تخمگذاربلک استارقرنطینه در مراحل مختلف جوجه کشی اطمینان حاصل نمود.

جوجه­هایی که از گله مادر جوان یا مسن تهیه شده باشند نمی­توانند عملکرد مناسبی جهت تولید داشته باشند.

جوجه های ته
یه شده باید عاری از عوامل بیماریزا باشند، زیرا هر گونه عفونت باکتریایی در جوجه های یکروزه برروی سلامت و عملکرد آنها در پایان دوره تاثیر منفی می گذارد و حتی باعث تلفات نیز خواهد شد، بنابراین پیش بینی ظهور کامل پتانسیل ژنتیکی در زمینه رشد و کارآیی فقط در شرایطی امکانپذیر است که گله عاری از هر گونه عفونت باکتریایی باشد.

بهتر است جوجه ها یک سن و از یک گله مادر تهیه گردند و در هنگام ورود به سالن پرورش باید تمیز و خشک باشند. کرک پرهای نرم تمام بدن پرنده را پوشانده و چشمها باید روشن و براق بوده، بدن آنها بدشکل و زخم نباشد مخصوصا ناف باید کاملا بسته، تمیز و خشک باشد و هیچگونه بقایای کیسه زرده و یا غشاهای جنینی در اطراف آن خشک نشده باشد. بدن جوجه ها هنگامیکه در دست لمس می شود توپر باشد و همچنین استخوانها نباید در هنگام لمس جوجه بسیار برجسته باشند و دارای وزن و پراکندگی وزنی مناسبی باشند.

 

نحوه انتقال جوجه ها

بعد از انتخاب جوجه های سالم، نحوه انتقال آنها به سالن پرورش از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. لذا جوجه ها باید بوسیله ماشین مخصوص حمل جوجه یکروزه و با رعایت شرایط مناسب بهداشتی (شستشو و ضدعفونی کلیه سطوح اتاق دو جداره حمل جوجه ها) و محیطی (دما، رطوبت، تهویه) در کمترین زمان ممکن به واحد پرورشی منتقل شوند.

وسیله حمل و نقل جوجه ها باید دارای تجهیزات کافی برای تامین دمای مناسب 20 تا 25 درجه سانتیگراد و رطوبت 70 تا 75 درصد و حداقل گردش هوا 8/0 متر بر ثانیه در اتاق حمل جوجه باشد. نداشتن تهویه و رطوبت مناسب در کامیون های حمل جوجه، نا مناسب بودن محل قراردادن جعبه حاوی جوجه ها (تعداد بیش از 100 قطعه جوجه در کارتن، عدم مهار مناسب و چیدن بیش از 4 کارتن جوجه روی هم)، کافی نبودن تعداد کامیون ها که سبب می شود انتقال جوجه ها با تاخیر صورت گیرد و… مجموعه عواملی هستند که به دلیل نحوه انتقال نامناسب جوجه ها، اثر نامطلوبی بر کیفیت جوجه های یکروزه می گذارند.

توجه داشته باشید در زمان بارگیری و یا تخلیه جوجه ها از کارتن ها، باید موتور کامیون خاموش باشد زیرا تجمع گازهای خروجی اگزوز سبب بروز عوارض تنفسی و حتی خفگی جوجه ها می گردد.

 

آمادگی برای ورود گله

محیط مرغداری، سالنها و تمامی تجهیزات آنها باید قبل از ورود جوجه ها تمیز و ضد عفونی شده باشند.

در خلال دوران پاکسازی و بعد از آن باید محدوده پرورش طیور و سالنها بسته نگه داشته شوند تا از ورود افراد متفرقه و حیوانات به سالنها جلوگیری شود.

قبل از تحویل جوجه ها باید از کارکرد صحیح دستگاههای گرمازا اطمینان حاصل نمود و همچنین کنترل نهایی از نظر امکان دسترسی به آب و دان و توزیع مناسب آنها در داخل سالن صورت گیرد.

لازم است زمان تحویل جوجه ها از قبل تعیین شده باشد تا شرایط لازم (دما، رطوبت، تهویه و نور مناسب و همچنین آب و دان کافی) برای ورود آنها به سالن پرورش مهیا شده باشد و همچنین هماهنگی لازم صورت گیرد تا پرسنل مرغداری در زمان تحویل جوجه ها آمادگی لازم را داشته باشند.

بهتر است جوجه ها صبح زود به مجتمع پرورش طیور منتقل شوند زیرا این امر باعث می شود تا جوجه ها در تمام مدت روز دان خوردن و آب نوشیدن را یاد گرفته و تحت نظارت دقیق باشند.

کلیه سیستم های روشنایی، منابع گرمایی، تهویه (هواده و هواکشها)، دماسنج، ترموستات، دانخوری­ها و آبخوری­ها قبل از ورود جوجه ها بازدید، تنظیم و کاملا آماده کار شده باشند.

 

قراردهی جوجه ها

پس از تحویل جوجه ها باید بلافاصله در محدوده جوجه ریزی تخلیه شوند، باقی ماندن به مدت طولانی در جعبه ها موجب کم شدن بیشتر آب بدن پرنده­ها می­گردد که این مورد در نهایت افزایش تلفات اولیه و کاهش پتانسیل رشد را به دنبال خواهد داشت بنا براین جوجه ها باید در اسرع وقت از جعبه ها در اطراف آبخوری­ها تخلیه شوند.

در زمان تحویل گله باید همه پرسنل مرغداری قرنطینه و بهداشت را رعایت کرده لباسهای متحدالشکل و چکمه تمیز و عاری از آلودگی بپوشند بعد از تخلیه جوجه ها جعبه های حمل جوجه باید سریعا از سالن مرغداری خارج گردیده و معدوم شوند.

” تنظیم نامناسب دانخوری­ها باعث افزایش ضایعات دان می شود، در این حالت ضریب تبدیل غذایی بالا رفته و در صورت مصرف دان حاوی اجرام بیماریزا توسط جوجه های گوشتی احتمال خطر آلودگی باکتریایی بیشتر خواهد شد.“

سیستم تهویه به هنگام ورود جوجه ها باید خاموش باشد.

پس از تخلیه جوجه ها باید رفتار آن
ها به دقت تحت نظارت و کنترل قرار گیرد (معمولا 6 ساعت بعد از ورود، جوجه ها آرام می گیرند)

همه اطلاعات گله باید به طور کامل ثبت شوند (نژاد جوجه ها، تاریخ هچ جوجه ها، وزن جوجه ها در هنگام ورود به سالن پرورش، تاریخ تحویل جوجه ها، مشخصات کارخانه جوجه کشی و…)

لازم است جوجه های وازده، فلج، زخمی و دارای شکل غیر طبیعی سریعا از گله حذف شوند، زیرا نگهداری آنها فقط باعث افزایش هزینه خواهد شد و میزان تولیدشان نیز ناچیز خواهد بود و این برنامه باید در طول دوره پرورش به طور مرتب انجام شود.

نمونه برداری و خونگیری از گله جهت ارسال به آزمایشگاه برای اطلاع از وجود مایکوپلاسماها، سالمونلاها و همچنین تیتراسیون و… با توجه به برنامه ریزی مدون بطور منظم انجام شود.

قسمتی که در سالن برای پرنده ها در نظر گرفته می شود باید راحت، گرم، تمیز و بهداشتی باشد و بتواند از جوجه های تازه متولد شده به خوبی نگهداری نماید.

 

انتخاب محل مرغداری

محل مزارع گوشتی باید به نحوی انتخاب شود که در اطراف آن تراکم واحدهای مرغداری کم باشد. این مطلب نه فقط در مورد مزارع مرغداری بلکه در مورد مراکز جوجه کشی، کارخانه‌های ساخت دان، کشتارگاه­ها و دیگر اماکنی که بنحوی در ارتباط با این فعالیت می‌باشند نیز صادق است.

به درستی نمی‌توان فاصله ای مناسب و مطمئن جهت احداث واحدهای مختلف مرغداری پیشنهاد نمود، چون بعضی از بیماریها مثل نیوکاسل و برونشیت از مسافتهای بسیار دور و از طریق هوا به راحتی از یک واحد به واحدی دیگر منتقل می­شوند.

بعضی از عوامل بیماریزا نیز مثل MG از طریق تماس مستقیم و توسط انسان و یا مواد مختلف منتقل می‌شوند. بنابراین حداقل فاصله پیشنهادی دو کیلومتر می‌باشد. اقداماتی از قبیل نصب توری (حصارکشی)، درختکاری و دیوارکشی می‌تواند از عبور و مرور بی رویه و بی‌اجازه افراد و یا حیوانات جلوگیری نماید.

لازم به ذکر است که سازمان دامپزشکی کشور در مورد تعیین فاصله مرغداری­ها دارای ضوابط و آئین نامه‌های خاصی است که قبل از تأسیس هر واحد مرغداری بایستی استعلام شود

 

فروش جوجه شترمرغ

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

فروش جوجه اردک پکنی

فروش جوجه کبک

فروش جوجه بلدرچین

فروش تخم مرغ

فروش خوراک طیور

تماس با پشتیبانی فروش

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

09126450684

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

فروش بذر پیاز

فروش بذر چغندر

 

 

www.ariamontakhab.com

www.ariamp.com

.

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + دوازده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/30 21,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/30 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/30 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/30 53,500  ( 284) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/30 74,500  ( -7823) مشاهده
خروس زربال  1403/1/30 28,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/30 12,750  ( 250) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/30 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/30 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/30 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/30 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/30 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/30 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون