Search
Search

صنعت مرغداری برنامه ای منسجم برای تولید ندارد

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

به واقع باید گفت، هیچ کدام از محصولات کشاورزی و فراورده های دام و طیور به اندازه گوشت مرغ و تخم مرغ در چنبره نوسان مُدام قیمت در بازار و واحدهای صنفی قرار ندارند، تا آنجا که حتی یک فروشنده واحد صنفی مواد پروتئینی هم در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیما به سادگی در پاسخ این پرسش که قیمت گوشت مرغ چقدر است، می گوید: « گوشت مرغ هر روز یک قیمت دارد » و این البته بیان ساده این واقعیت است که زنجیره تولید گوشت مرغ از حلقه نخستین یعنی برنامه ریزی برای تولید، تا خرید توسط واسطه ها یا واحدهای کشتارگاهی و عرضه به بازارهای عمده فروش و میادین و واحدهای بزرگ و کوچک صنفی در سطح شهرها قیمت های متفاوت دارد. این دامنه پر نوسان قیمت گوشت مرغ حتی درمیان مناطق شهرهای بزرگ از جمله تهران و استان های مختلف کشور، به صورت همزمان با قیمت های مختلف و بعضاً از 300 تا 1300 تومان اختلاف در هر کیلو به مصرف کنندگان عرضه می شود. طبعاً مردم نیز با قدرت های خرید متفاوت واکنش های متفاوت دارند، بعضی به شدت ناراضی اند، برخی بی تفاوت هستند و عده ای نیز می گویند که مرغ، نسبت به سایر محصولات کشاورزی، میوه و تره بار و صیفی و سبزی اصلاً قیمتی ندارد. این تفاوت قیمت در عرضه و برخورد از سوی مصرف کنندگان این پرسش را مطرح می کند که چگونه باید با این پدیده برخورد کرد تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از این سرگردانی نجات پیدا کنند و بازار آشفته و درهم موجود به یک ثبات نسبی دست پیدا کند؟ برای یافتن پاسخ، خبرنگارما گفتگویی با عطاءالله حسن زاده مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی انجام داده است که در زیر، به بخشی از این مباحث و راه حل های ارائه شده توسط ایشان می پردازیم:

برنامه ریزی برای تولید، سرچشمه نظم بازار
حسن زاده در یک کلام می گوید، تولید گوشت مرغ ما برنامه ریزی منسجم ندارد و دخالت نهادهای دولتی هم چه هنگام حمایت از تولید و چه با هدف تنظیم بازار،  منسجم ، منظم و یک دست نیست و برای صادرات هم چارچوب و سیاست مشخص و تعریف شده ای تدوین نشده و آنچه تحت عنوان صادرات صورت می گیرد غالباً تصادفی است و وابسته به ابتکار عمل شخصی یا مساعی بعضی از شرکت هاست که آن هم گاه به گاه و با بالا و پایین زیاد صورت می گیرد.

ظرفیت های تولید با تقاضای بازار داخل همخوانی ندارد
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی برای اثبات بحث خود به آمار و ارقام موجود رجوع می کند و می گوید: ظرفیت ایجاد شده برای تولید در قالب واحدهای گوشتی موجود در سراسر کشور، 400 میلیون قطعه در هر دوره است و اگر بخواهیم به استاندارد جهانی برسیم باید 6 دوره جوجه ریزی داشته باشیم که نیاز به 2 میلیارد و 400 میلیون قطعه جوجه داریم و اگر متوسط جوجه ریزی در کشور را ملاک قرار دهیم و 4 دوره را ملحوظ کنیم، نیاز به جوجه یک روزه، رقمی حدود یک میلیارد و 600 میلیون قطعه خواهد شد. اما برنامه ریزی تولید در کشور ما بر اساس هیچیک از این دو شاخص جوجه ریزی نیست، یک میلیارد جوجه تولید می شود که سود آن نصیب تولیدکنندگان جوجه یک روزه می شود و نتیجه این بی برنامگی در تولید، افزایش قیمت تمام شده برای مرغدار گوشتی شده است زیرا ضریب تقاضا برای جوجه ریزی همیشه بالاست و مرغدار مجبور است که با قیمت بالا خریداری کند و از آنجا که از تمامی ظرفیت استفاده نمی کند، هزینه های سربارش به جای تقسیم بر 6 دوره و با ظرفیت کامل، تقسیم بر 4 دوره و البته با ظرفیت کمتر می شود.

مرغ سه کیلویی، میدان دار بازار می شود
حسن زاده می گوید: طبعاً وقتی مرغدار با خرید جوجۀ گران و چنین شرایطی مواجه است، مرغ را تا 3 کیلو و حتی 4 کیلو نیز در واحد نگهداری می کند و بحث مرغ سایز( اندازه) منتفی خواهد شد. این شیوۀ اجتناب ناپذیرِ پرورش به زیان منافع ملی است و در عین حال که منابع کشاورزی را هدر می دهد، با اقتصاد مقاومتی نیز همخوانی ندارد.

برنامه ای برای صادرات نیست
مدیرعامل اتحادیه سراسری می گوید: از سوی دیگر و با فرض 6 دوره جوجه ریزی و ظرفیت کامل واحدها برای تولید و عرضه که بالغ بر 3 میلیون تن گوشت مرغ می شود، هیچ برنامه ای برای جذب این میزان در بازار داخل یا حتی صادرات منظم مازاد تولید وجود ندارد، پس در این شرایط هم، با تولید، عرضه و بازاری پر نوسان و افت و خیز شدید قیمت و غالباً به زیان مرغداران در طول سال مواجه خواهیم بود.

زنجیره ها خوب عمل نمی کنند
از مهندس حسن زاده درمورد نقش زنجیره ها در تنظیم تولید و بازار سوال می کنیم، می گوید: زنجیره های موجود متکی به تولیدکنندگان عمده جوجه یک روزه هستند. آنان ترجیح می دهند سود خود را در فروش جوجه یکروزه به حد کافی کسب کنند و کاری با بقیه اش نداشته باشند و به مثابه « یکی بر سر شاخ و بُن می برید»، به این موضوع فکر نمی کنند که اگر مرغداران گوشتی از میدان به در شوند آنها هم به طور اساسی زیان خواهند دید. حسن زاده در مصداق عملکرد نامطلوب زنجیره ها می گوید: در حالی که تمامی آمار و ارقام و شواهد و مستندات، قیمت تمام شده برای هر کیلو گوشت مرغ زنده را رقمی بالای 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان نشان می دهد و وزیر محترم هم قیمت گوشت مرغ را 7 هزار تومان اعلام می کند، بعضی از زنجیره ها اقدام به عقد قرارداد با شرکت پشتیبانی امور دام می کنند تا مرغ کشتار شده را به آنان 6 هزار و 500 تومان بفروشند؛  این رقم، قیمت بازار را به زیان مرغدار کاهش
می دهد و مرغدار می بایست مرغ زنده را به 3800 تا 3900 تومان بفروشد. طبعاً این حرکتِ زنجیره ها به جای تقویت تولید موجب تضعیف آن می شود و در دراز مدت حرکتی ضد تولید است؛ البته در اینجا، دولت نیز که دخالتش در بازار تأثیرگذار است از یک قاعده مشخص پیروی نمی کند و در واقع تنظیم بازار هم برنامه ای ندارد.

صادرات را گسترش دهیم
حسن زاده می گوید: شرایطی فراهم شده است که دولت می تواند در چارچوب مناسبات منطقه ای برنامه صادرات گوشت مرغ را در قالب پروتکل های اقتصادی و البته با حضور تشکل ها تثبیت و برای میزانی معین، به عنوان حجم پایه صادراتی گوشت مرغ از سوی کشورهای منطقه تقاضا ایجاد کند و درکنار آن، بخش خصوصی نیز به صورت پراکنده می تواند به این میزان صادرات بیافزاید. در این صورت، تولید نیز در قاعده خود افزایش می یابد و ثبات نسبی در صنعت مرغداری به وجود می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون