Search
Search

غافلگیری های تخم مرغ

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

از همه ی چیزهایی که ما انسان ها می خوریم شاید هیچکدام به اندازه ی تخم مرغ معمولی این چنین گسترده و همه جانبه مورد مطالعه قرار نگرفته است. تخم مرغ نه تنها یک منبع عالی و غنی از مواد غذایی است، بلکه از بسیاری لحاظ نیز مفید واقع می گردد. اما ما از این موضوع چه یاد گرفته ایم؟
در طول سالیان، از تخم مرغ استفاده های بسیار گوناگونی کرده اند، از یکی از عناصر تشکیل دهنده ی رنگ ها و لوازم آرایشی تا روشی آسان برای تولید برخی واکسن ها و تشخیص باکتری ها.
به دلیل سودمندی های آن، ما انسان ها زمان زیادی را برای نگریستن و بررسی تخم مرغ صرف کرده ایم و چیز زیادی نیست که درباره ی آن ندانیم. ما از ترکیب آن آگاهیم، همه ی پروتئین هایی که در آن وجود دارد، همه ی بخش ها و تقسیم بندی های داخلی آن را و چگونگی تشکیل و رشد و نمو آن ها را میشناسیم. بنابراین بسیار غافلگیرکننده و جالب است (نیازی به گفتن نیست که چنین چیزی باید نادر باشد) هنگامی که موضوعی کاملا جدید درباره ی دوست قدیمی مان تخم مرغ کشف می کنیم، و این دقیقا همان چیزی است که ما اخیرا در دانشگاه Deakin در استرالیا در حال کار کردن بر روی آن بوده ایم. برای نخستین بار ما وجود میکرو RNA را هم در زرده و هم سفیده ی تخم مرغ گزارش کرده و روشی برای استخراج این ماده ارائه کرده ایم.

روشن و خاموش کردن ژن ها

اما این میکرو RNA چیست؟ خوب، میکرو RNA موضوع مطالعات شدیدی در چندین دهه ی گذشته بوده و مقداری پیچیدگی دارد، اما شاید آسان ترین راه برای اندیشیدن درباره میکرو RNA توصیف آن به صورت «سوییچ ها» ی عمل کننده است. این سوییچ ها در روشن و خاموش کردن ژن ها کمک می کنند. همه ی حیوانات، از جمله ما انسان ها و گیاهان میکرو RNA تولید کرده که مسئول واکنش دادن به همه ی اشکال تحریک شدن است (مانند اضطراب، بیماری، هورمون ها، گرسنگی و غیره) و آن را می توان در انواع مختلف بافت ها و مایعات زیستی به شکل بزاق، خون و شیر در پستانداران یافت. اما تا امروزه، علی رغم میزان اهمیت تخم مرغ به عنوان ماده ی غذایی و گستردگی مطالعاتی که بر روی میکرو RNA انجام گرفته هنوز هیچ کس وجود این ماده را در تخم مرغ ها گزارش نکرده بود.

سردرد برای پژوهشگران

یکی از دلیل هایی که تنها ما به این موضوع رسیده ایم، آن است که تخم مرغ همیشه برای پژوهشگران چالش برانگیز بوده است. زرده ی تخم مرغ تقریبا به طور کلی از ملکول های چربی است و سفیده ی آن عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. در مقادیر کمتر، این ترکیب ها برای دانشمند در آزمایشگاه دردسری ایجاد نمی کنند، اما در مقادیر زیاد یافت شده در تخم مرغ، و اختلالی که در روش های معمول کار زیست شناسان ملکولی ایجاد می کنند، هیچ راهی بجز سردرد گرفتن برای پژوهشگر باقی نمی گذارند. این موضوع حاد، چیزی است که ما در دانشکده ی Geelong بر روی آن کار کرده ایم. ما از طریق آزمون و خطا توانسته ایم بر موانعی که این ملکول ها از طریق استفاده از یک آنزیم برای شکستن پروتئین در سفیده یا با استفاده از یک چربی که این ترکیب را دار است، چیره شویم. با از میان برداشتن و زدودن این چربی و پروتئین، آن گاه استخراج میکرو RNA از آنچه باقی مانده مستقیم و آسان می شود. آنچه ما یافته این این بوده که در حالی که میکرو RNA هم در زرده و هم در سفیده موجود است، فراوانی و تنوع میکرو RNA در این دو مایع متفاوت است. هنوز دلیل تفاوت این دو روشن نشده است.

بهبود تخم مرغ
خوب، اهمیت این یافته در کجاست؟ آیا این تنها یک کنجکاوی دانشگاهی بوده یا معنی بیشتری دارد؟ تنها این واقعیت نیست که این یافته به ما نشان می دهد تخم مرغ هنوز رازهایی برای آشکار کردن و جالب تر کردن یافته های ما داراست. این موضوع به ما بصیرت درک رشد و نمو جوجه را می دهد. شایسته است اشاره کنیم که نشان داده اند اکثر میکرو RNA یافته شده در تخم مرغ پیش از این برای روشن و خاموش کردن ژن های دخیل در نمو جنین در فرآیندهایی مانند ساختمان رگ های خونی و ماهیچه ها کاربرد داشته اند. آنچه ما نشان می دهیم از طریق دسته بندی چنین میکرو RNA هایی که مرغ به جنین می دهد، می تواند ابزاری باشد برای اینکه جنین بتواند رشد کرده و تبدیل به یک جنین سالم شود. سرانجام، اگر ما بتوانیم سر دربیاوریم که کدام «سوییچ ها» می توانند منجر به تولید موثرتر تولید سیستم های ایمنی قوی تر شوند آنگاه شاید بتوانیم در زمان مناسب مرغ هایی را برای تولید میکرو RNA تخم مرغ های مطلوب خود انتخاب کنیم. در کنار این موضوع شاید بتوانیم از این سوییچ ها برای بهبود تخم مرغ از دیدگاه مصرفی آن نیز استفاده کنیم. تصور کنید اگر ما بتوانیم سوییچ های درستی برای خاموش کردن ژن های مسئول تولید مواد حساسیت زای تخم مرغ بیابیم؟
ما درواقع کلید پژوهش درباره ی یافتن میکرو RNA موجود در تخم مرغ را فشرده ایم. از طریق درک بهتر نقش میکرو RNA در تخم مرغمی توانیم منتظر کاربردهای آینده ی درازمدت آن باشیم. ما می توانیم چیزهایی متنوع مانند طول زندگی پوسته و تازگی تخم مرغ ها برای بهبود زادآوری آن ها، سلامتی و رفاه جوجه ها را بهبود دهیم. امکانات و احتمالات این موضوع تقریبا بی نهایت هستند. حتا اگر چنین نتیجه هایی درآینده ی دور محتمل باشد، این روشن است که این تخم مرغ فروتن هنوز غافلگیری هایی برای ما در چنته دارد.

 

 

بهداشت کشتار

عفونتهای ناشی از سالمونلاهای تاژکدار متحرک

 

 

تماس با پشتیبانی فروش

09131005836

09121986651

09131007689

09123968671

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دو =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون