Search
Search

مدیریت جایگاه و محیط پرورش

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

مدیریت جایگاه و محیط پرورش

هدف اصلی این بخش ایجاد محیطی برای پرورش اصولی طیور است که از نظر کمی و کیفیت از عملکرد خوبی برخوردار باشد. برای رسیدن به این هدف باید سالن ایزوله با تأمین گرما و هوا کافی را در نظر بگیریم.

مدیریت جایگاه و محیط پرورش

محیط پرورش

  • اگر یک ساختمان کوچک خوب و مناسب در دسترس نباشد، می توان یک آشیانه کوچک در یک سالن بزرگ ساخت.
  • کف لانه باید به گونه ای ساخته شود که به راحتی قابل تمیز کردن باشد.
  • محل پرورش پرندگان جوان و کوچک باید به اندازه کافی گرم باشد. حتی در آب و هوای سرد، داشتن یک سوله برای نگهداری آن ها باید در نظر گرفت که عایق بندی در آن مهم است.
  • پنجره مرغداری باید طوری باشد که وقتی باز می شود به سمت پایین غلت بخورد تا وقتی هوای تازه در جریان است مستقیماً به بدن مرغ ها دمیده شود.

 

موقعیت درب ها و پنجره ها

پنجره ها باید در جلو و پشت آشیانه قرار گیرند. به ازای هر متر مربع آشیانه یک دهم متر مربع پنجره کافی است.

برخی از پرورش دهندگان محل پرورش را با حصار می بندند و از لانه به عنوان محافظ استفاده می کنند. از سایبان ها نیز می توان برای این منظور کمک گرفت. اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان از سایبان هایی که معمولاً به یک لانه یا پناهگاه متصل می شوند برای این منظور بهره می برند. کف سالن ها از چوب یا سیم ساخته شده و در فاصله کمی از زمین قرار می گیرد تا مدفوع روی زمین و کف بیفتد و نظافت آن را آسان کند.

 

شرایط نگهداری

شرایط نگهداری

پرندگانی که نژاد بزرگ دارند را نباید روی نرده ها و کف سیمی نگهداری کرد، زیرا این طیور به مرور زمان در پاهای خود دچار تاول و پینه می شوند. در واحدهای بزرگ از روش پنجره بسته استفاده می کنند و این گونه سازه ها باید کاملا عایق بندی شوند. در این مکان ها برای پرندگان بالغ تقریباً 0.03 متر مکعب هوا در دقیقه با فشار هوا تقریباً 0.5 سانتی متر به ازای هر کیلوگرم باید تزریق شود.

 

اهداف پرورش

هدف از پرورش طیور این است که به هر گروه فرصت داده شود تا به آنچه می خواهد و نیاز دارند دست یابد. برای رسیدن به این اهداف پرورش توجه به برخی نکات ضروری لازم است:

  • پرورش جداگانه گونه های مختلف و رعایت تراکم گله به یکنواختی گله کمک زیادی می کند.
  • هر هفته باید یک وزن کشی تصادفی در سالن انجام دهید و وزن مرغ را با وزن مورد نظر مقایسه کنید. وزن بهینه جوجه ها در نژادهای مختلف متفاوت است و باید طبق وزن توصیه شده توسط تولید کننده مرغ در نظر گرفته شود.

مدیریت سالن مرغداری گوشتی

پرورش طیور به خصوص مرغ گوشتی یک فعالیت اقتصادی نسبتاً پیچیده و دارای اسرار بیشتری نسبت به سایر مشاغل است. این نکته را فراموش نکنید که در مدت زمان بسیار کوتاهی که با جوجه های جوان کار می کنیم، حساسیت آن بسیار بالاست.

والدین و مادران جوجه های گوشتی در بهترین شرایط نگهداری می شوند و وظایف و علائم ویژه را انتخاب کرده و تحت فشار خاص و با توجه به شرایط محیطی به جوجه ها منتقل می کنند.

وزن این جوجه ها در 40 روز یعنی حدود 1000 ساعت بیش از 50 برابر وزن اولیه آنها افزایش می یابد ؛ بنابراین نباید رشد جوجه ها را با سهل انگاری و ناآگاهی همراه کنیم.

سالن پرورش جوجه های گوشتی باید مکانی مناسب و راحتی برای آنها باشد. بنابراین در سالن باید تجهیزاتی استفاده کنید که بتواند دما، رطوبت، کیفیت هوا و روشنایی سالن را در تمام فصول سال کنترل کند و در هر زمان سیستم لوله کشی لازم را نصب و استفاده نماید. عایق دیوارها و سقف ها، پنکه ها، ورودی های هوا، بخاری ها، کولرها، ترموستات ها و تایمرها برای کنترل شرایط داخل ساختمان لازم و ضروری است.

پیشنهاد مطالعه: نوررسانی برای طیور، انواع آبخوری طیوری

تراکم گله

تراکم تأثیر بسزایی بر بهره وری حیوانات دارد. در صورت افزایش تراکم، رشد یکنواخت گله مختل شده و دسترسی پرنده به آب و غذا کاهش می یابد. ازدحام بیش از حد باعث اختلال در رشد، کم شدن ثبات، پایین آمدن کیفیت بستر، آسیب دیدن به بدن، کاهش کیفیت لاشه به دلیل تاول‌ های سینه، سوختگی مفصل خرگوشی و شیوع سریع بیماری‌ های میکروبی و ویروسی در گله می‌ شود.

در طول دوره های گرم، میانگین فضای مورد نیاز برای هر پرنده را افزایش دهید و از تهویه مناسب و خنک کننده تبخیری استفاده کنید. کاهش تعداد پرندگان باعث کاهش گرمای تولید شده و در نتیجه حذف فن های اضافی می شود. همچنین بالا رفتن مراتع دسترسی آسان به آبخوری ها را تسهیل می کند. بررسی ها نشان داده است که افزایش تعداد پرندگان در یک سالن با یک طرح مناسب، روش موثر سرمایش و استفاده از تونل های تهویه در ماه های گرم سال مزایای اقتصادی به همراه دارد.

 

نکات کلیدی در پرورش

کلیدی در پرورش مدیریت جایگاه و محیط پرورش

  • جوجه های یک روزه را فوراً از داخل کارتن ها به داخل سالن ببرید تا دچار کم آبی نشوند.
  • در آبخوری ها و دانخوری ها مقدار کافی آب و دان بریزید تا جوجه ها به محض ورود به سالن تغذیه شوند.
  • در هفته اول، یک برنامه نوردهی فشرده به مدت 30 تا 40 ساعت در داخل سالن به مدت 23 ساعت اجرا کنید تا جوجه ها را تحریک کرده و جای آب و غذای خود را بشناسند.
  • یک برنامه 6 ساعته تاریکی تا زمان کشتار پس از یک هفته در نظر بگیرید. جوجه ها از ساعت 8 شب تا 1 بامداد می خوابند.
  • برای تنظیم دمای سالن، دماسنج را در مکان های مختلف نصب کنید تا دما در سالن توزیع شود. در غیر این صورت جوجه ها فقط در مناطق گرمسیری جمع می شوند و به دلیل ازدحام ممکن است خفه شوند.
  • آب تازه و شیرین همیشه باید در دسترس جوجه ها باشد. ارتفاع آبخوری ها با توجه به قد آنها در هر دوره باید تغییر کند.
  • اجرای برنامه واکسیناسیون برای جوجه ها بر اساس نظر دامپزشک با در نظر گرفتن آلودگی منطقه ای اجرا شود.
  • تهویه سالن باید متناسب با رطوبت، گاز آمونیاک، گرما و اکسیژن موجود در سالن باشد.
  • مرغدار برای کنترل بهتر محیط داخلی باید از دستگاه های مختلفی مانند آمونیاکومتر، دی اکسید کربن، رطوبت سنج، دماسنج، بادسنج و … استفاده کند.
  • غلظت دی اکسید کربن نرمال باشد. همچنین غلظت مجاز آمونیاک در هوای مرغداری کمتر از ppm 10 در نظر گرفته شود.

 

سخن آخر

در مرغداری های تجاری مدت زمان پرورش بسیار کمتر از مرغداری های تخم گذار است و اغلب در سن 45 روزگی برای کشتار آماده می شود. در این مدت دو هفته اول بسیار مهم است و بیشترین تلفات مربوط به 14 روز اول محاسبه می شود. بنابراین در این زمان مرغدار باید با اجرای سیستم مدیریت صحیح در جایگاه و محیط پرورش میزان تلفات را کاهش دهد.

این امر در اصل مستلزم انجام و مدیریت مجموعه ای از فعالیت ها مانند دما، رطوبت، هوا، غذا، نظافت سالن و واکسیناسیون طیور در سالن است. شما مرغدار گرامی باید برای پیشبرد اهداف خود با مراکز خرید و فروش طیور معتبر در حال مشاوره باشید تا بتوانید به سود آوری مطمئن و بالایی برسید.

مطالب مفید دیگر:

تولید مرغ

 تراکم طیور صنعتی و روستایی زیاد

فروش پوست بز

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون