Search
Search

ميزان غذاي بوقلمون

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

ميزان غذاي بوقلمون

بوقلمون برای رشد قابل قبول به منابع غذای گوناگونی نیاز دارد. استفاده از این منابع علاوه بر تاثیر مستقیم بر روی میزان غذای بوقلمون که ذخیره می شوند برای انسان ها هم بسیار مفید می باشد و یکی از دلایل مهم بودن گوشت بوقلمون به حساب میآید.

ميزان غذاي بوقلمون

جوجه هاي بوقلمون تا 24 ساعت و يا حتي بيشتر احتياج به خوردن و آشاميدن ندارند زيرا از زرده ذخيره بدن استفاده مي کنند ولي بعد از اين مدت بايد غذا و آب کافي در اختيار آنها قرار داد. مقدار غذائي که توسط جوجه بوقلمون هاي در حال رشد خورد ه مي شود در اولين ماه زندگي 460-450 گرم است. اصولا بوقلمون حيواني است که مخصوص گوشت پرورش داده مي شود لذا از اينرو بيشتر انتخاب در بوقلمون از نظر تبديل غذائي صورت مي گيرد. بدين ترتيب که هر چه بوقلمون در ازا غذاي کمتر گوشت بيشتري توليد کند بهتر است. بوقلمون از نظر ضريب تبديل پرنده خوبي به شمار مي رود. زيرا به طور متوسط ميزان ضريب تبديل غذائي در آن در اوائل زندگي حدود 1 به 3 است.

در برخي مزارع از غذاي تمام آردي و در برخي ديگر از غذاي آردي – دانه اي استفاده مي شود اما در گروهي از مزارع نيز تا 8 هفتگي غذاي تمام آردي و از 8 هفتگي به بعد غذاي دانه اي – آردي در اختيار پرنده قرار مي دهند. اگر بوقلمون به طريقه محدود نگهداري شود، اضافه نمودن علف سبز به جيره غذائي جوجه ها سبب بهتر شدن رشد مي شود. 4 هفته پيش از رسيدن بوقلمونها به بازار بايد مواد بودار مانند روغن ماهي يا پودر ماهي را حذف کرد تا گوشت بوي نا مطبوع نگيرد. غذاي بوقلمونهاي تخمگذار شبيه مرغهاي تخمگذار است ولي بايد توجه داشت که بوقلمونهاي تخمي را نبايد بيش از حد غذا داد زيرا سبب چربي گرفتن آنها مي گردد و توليد تخم را پائين مي آورد. جوجه ها را پس از خارج شدن از تخم به مدت 24 ساعت بايد در استراحت غذائي قرار داد و سپس به تغذيه آنها در 20-15 روز اول توجه کرد.

میزان غذای بوقلمون در دوره های متفاوت رشد

روز های اول تولد

تمام پرنده ها در زمان تولد به مدت یک روز نیاز به خوردن و آشامیدن ندارند زیرا از مواد ذخیره شده در بدنشان استفاده می کنند.بعد از سپری شدن این زمان پرنده ها نیاز به مصرف غذای مناسب دارند که در رشد آن ها بسیار تأثیر گذار است.

روز های اول تولد

یک ماهه  اول تا سن شش هفتگی

میزان غذای بوقلمون در ماه اول حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم بوده و این میزان به مرور زمان زیاد شده و در هفته ششم که وزن برخی جوجه بوقلمون ها به یک کیلوگرم رسید میزان غذای مورد نیاز آن به ۱٫۷ الی ۱٫۸ کیلوگرم افزایش پیدا می کند.

پیشنهاد مطالعه: فروش جوجه گوشتی

از دو ماهگی به بعد

بوقلمون ها تا دوماهگی رشد سریعی دارند و در هفته ۱۴ الی ۱۵ به بیشترین حد رشد خودشان می رسند. بعد از این زمان رشد بوقلمون اندکی کم شده و تا هفته ۲۱ نیز ادامه می یابد. در این زمان معمولاً میزان غذای بوقلمون نیز ثابت می شود.

میزان غذای بوقلمون وابسته به چه عواملی است؟

میزان غذای بوقلمون به عواملی مانند نژاد، وزن، سن و جنسیت آن ها بستگی دارد. در حالت کلی بوقلمون نر نسبت به بوقلمون ماده برای رشد مناسب به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد.

نکات مهم در تغذیه جوجه بوقلمون ها

نکات مهم در تغذیه جوجه بوقلمون ها

  • معمولاً بعد از سپری شدن مدت زمان یک روزه جوجه ها که نیاز تغذیه  ندارند باید نسبت به تأمین تغذیه مورد نیاز بوقلمون ها اقدام کرد. جوجه بوقلمون ها نسبت به دیگر پرنده ها  از هوش کمتری برخوردار می باشند و غذا خوردن را دیر یاد می گیرند. باید توجه کرد که در این زمان با حوصله و وقت بیشتر از غذا خوردن صحیح بوقلمون اطمینان حاصل کرد، در غیر این صورت جوجه ها به خوبی تغذیه نمی کنند و به اندازه کافی رشد نمی کنند.
  • معمولاً غذای جوجه ها به صورت پوره له شده بوده و ترکیب تخم مرغ، ذرت، غلات پخته شده، برگ کاهو خورد شده، نمک و شیر غذای مناسبی برای رشد مفید جوجه ها خواهد بود.
  • یکی دیگر از غذاهایی که برای جوجه بوقلمون ها مناسب محسوب می شود نان خیس کرده در شیر یا آب است که باید پس از خیس خوردن در یک مکان بهداشتی به همراه کمی سنگ ریزه در اختیار جوجه بوقلمون قرار داده شود.
  • علت استفاده از سنگ ریزه دندان نداشتن بوقلمون است. بوقلمون با استفاده از سنگ ریزه می تواند غذاها را بهتر خورده و هضم کند.
  • براي فربه ساختن بوقلمون بايد همه روزه خوراک دانه به آنها داد و هرچه هنگام بردن به بازار و کشتن بوقلمون نزديکتر شود بايد بر خوراک دانه آنها افزود. ترکيبات کلي جيره را ذرت، گندم، جو و يولاف تشکيل مي دهد. ذرت را نبايد تنها به بوقلمونهاي پرورشي داد زيرا پرنده را بيش از حد فربه مي کند. مي توان در زمستان از برگ چغندر و يولاف نيز در ترکيبات جيره استفاده کرد. در اختيار گزاردن ذغال چوب، شن و آهک هم مناسب است.
  • در موقع جفتگيري بايد خوراک قويتري هم مانند آرد ماهي، پودر خون و … در اختيار پرنده قرار داد.
  • از دادن خوراک بسيار و خوراک نامرغوب و کپک زده دوري کنيد.
  • علوفه سبز خرد کرده و چراگاه بايد در دسترس جوجه بوقلمون قرار گيرد.
  • گاهگاهي در آب آشاميدني پرنده از يک قاشق چايخوري سولفات مس دو سود در يک ليتر آب استفاده کنيد.
  • آشيانه و خوراک و در صورت وجود چراگاه بايد کاملا پاکيزه باشند.

افزایش راندمان تولید مثلی و تولید تخم در بوقلمونها

در نتیجه استراتژی بهگزینی پرندگان برای افزودن تولید بوقلمونها در دهه اخیر، نرخ رشد بوقلمون ها و اندازه بدن آنها برخلاف راندمان تولید مثلی افزایش یافته است. بوقلمونها كوتاه ترین دوره تولید مثلی را دارند و كمترین تعداد تخم را نسبت به هر گونه دیگر پرندگان تولید می كنند .لذا پرورش دهندگان بوقلمون های تجاری بر روشهای مدیریتی برای طولانی كردن دوره تخم گذاری بوقلمونهای ماده و جلوگیری از بروز رفتار كرچی و خوابیدن روی تخمها تكیه می نمایند .
پرورش دهندگان در این عمل برای شناخت و مدیریت بوقلمونهای كرچ در شرایط تجاری كه شامل گله های 20000 تا 30000 قطعه ای می باشد، با مشكلات متعدد و زیاد شونده روبرو می شوند. روشهای مدیریتی جاری وقت گیرند و نیاز به كار مفرط دارند و اما تنها اثرات متوسط در جلوگیری از شروع رفتار كرچی و متعاقب آن پایین آمدن تولید تخم دارند.

مطالب مهم دیگر را مطالعه کنید:

تلقیح مصنوعی در بوقلمون

چه واکسن هایی برای بوقلمون باید بزنیم؟

چگونه در پرورش بوقلمون موفق شویم؟

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://ariamontakhab com/ميزان-غذاي-بوقلمون/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 5 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون