Search
Search

هجده نکته اساسی پرورش بوقلمون برای تازه کارها :09121986651

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

هجده نکته اساسی پرورش بوقلمون برای تازه کارها و شناخت بوقلمون

بوقلمون پرنده ای با جثه ای بزرگتر از مرغ می باشد که می توان چندین بار به طور متوالی وادار به کرچ شدن نمود (به روش مصنوعی) و به همین دلیل بسیاری از روستاهای کشور آن را بعنوان یک ماشین جوجه کشی زنده می شناسند. آن ها بوقلمون را به طور مصنوعی کرچ کرده و با این کار می توانند 25 تا 35 عدد تخم مرغ یا تخم پرندگان دیگر را در لانه ی این پرنده قرار دهند تا به جوجه تبدیل شود.

بوقلمون ها را به راحتی می توان در فضای باز و مزارع پرورش داد و بعنوان بزرگترین و سنگین ترین پرنده خانگی از آن یاد می شود.

بهترین منابع تامین انرژی در بوقلمون ها، چربی ها و کربوهیدرات ها می باشند که نسبت ترکیب آن در جیره غذایی برای سنین و نژادهای مختلف متفاوت می باشد. در سنین بالاتر نیاز بوقلمون های نر به مواد پروتئینی کمتر از ماده ها خواهد بود.

 

شناخت بوقلمون ها

 

طبقه بندی جانوری بوقلمون ها:

 

راسته ی گلمی فرمیس یا مرغ های خانگی

 

نژادهای مختلف بوقلمون:

 

برنز ، سفید هلندی، بلتس ویل سفید، رویال پالم، سیاه، قرمز بوربون، اسلیت و ناراگان ست

مبدأ اصلی بوقلمون ها آمریکای شمالی و مرکزی بوده و در زمان صفویه تجاری که از اروپا بازگشته بودند آن را به ایران وارد کردند.

 

 

خوراک طیور مخصوص بوقلمون

 

جوجه بوقلمون ها به دلیل وجود کیسه زرده در 24 ساعت اول زندگی به آب و غذا نیاز ندارند (اصولا جهت جذب کیسه زرده بهتر است به جوجه ها در این زمان غذا نداد)

تغذیه جوجه بوقلمون ها از روز دوم شروع می شود. آن ها در چهار هفته اول زندگیشان بین 450 تا 500 گرم خوراک مصرف می کنند.

مصرف خوراک باید اندک اندک اضافه شود.

وزن جوجه ها در شش هفتگی به یک کیلوگرم باید برسد، یعنی ضریب مصرف غذای 7/1 تا 8/1

بهترین منابع تامین انرژی در بوقلمون ها، چربی ها و کربوهیدرات ها می باشند که نسبت ترکیب آن در جیره غذایی برای سنین و نژادهای مختلف متفاوت می باشد. در سنین بالاتر نیاز بوقلمون های نر به مواد پروتئینی کمتر از ماده ها خواهد بود.

رشد بوقلمون ها تا سن 7 الی 8 هفتگی سریع بوده و در سن 14 تا 15 هفتگی به حداکثر مقدار خود می رسد.

البته میزان مصرف غذا و ضریب تبدیل در نژادهای مختلف متفاوت می باشد. مثلا در برخی نژاد ها ضریب مصرف 3 به 1 ، در بعضی 5/2 به 1 و در نژادهای هیبرید 8/1 به 1 می باشد.

همچنین ذکر این نکته بسیار مهم است که بوقلمون های نر ضریب تبدیل بهتری نسبت به ماده ها دارند.

اهمیت شناخت نیازهای خوراکی و تامین آن، همچنین ضریب تبدیل در نژادها و سنین مختلف بوقلمون به این دلیل است که بیش از 70 درصد هزینه های سالن های پرورش بوقلمون را هزینه تامین خوراک دربر می گیرد به همین دلیل باید از نظر کیفی و کمی ، خوراک تامین شده و ترکیبات آن را بشناسید.

 

سن بلوغ بوقلمون

 

بوقلمون های نر در سنین 31 تا 32 هفتگی بالغ می شوند اما ماده ها بین 30 تا 32 هفتگی . این به معنای شروع تخمگذاری بوقلمون های ماده می باشد.

دوره تخمگذاری یک بوقلمون ماده 20 هفته می باشد و پس از آن به مدت 12 هفته تخمگذاری متوقف می شود (به کمک تغییر تغذیه).

پس از آن دوره دوم تخمگذاری به مدت 18 هفته ادامه می یابد.

در مجموع تعداد تخمی که هر بوقلمون در یک سال می گذارد بسیار کم می باشد و به همین دلیل بیشترین هدف برای پرورش بوقلمون تولید گوشت آن ها می باشد.بوقلمون گوشتی در سن 12 هفتگی به 4 و نیم کیلو و تا سن 30 هفتگی به 15 کیلو می رسد

 

پرورش بوقلمون گوشتی

 

هجده نکته اساسی پرورش بوقلمون برای تازه کارها

 

  1. دمای محیط برای پرورش موفقیت آمیز بوقلمون بسیار اهمیت دارد و خصوصا در هفته اول سعی کنید که دمای سالن 38 درجه سانتیگراد باشد تا از عفونت کیسه زرده، عفونت بند ناف و سایر بیماری ها پیشگیری شود زیرا جوجه ها در سنین کم بسیار آسیب پذیر می باشند.
  2. از پایان هفته اول به بعد هر هفته 2 درجه دمای سالن را کاهش دهید. دمای سالن باید براساس سطح بالای سر جوجه ها اندازه گیری شود یعنی دما سنج را هم سطح سر جوجه ها باید آویزان نمایید نه بالاتر!
  3. از منابع حرارتی استفاده کنید که اکسیژن هوا را مصرف نکنند زیرا این مساله خود می تواند مشکلات بعدی و کمبود اکسیژن برای شما به همراه داشته باشد. وسایل حرارتی پیشنهادی مانند بخاری برقی، هیتر و انواع مادر مصنوعی
  4. همیشه به رفتارجوجه های خود توجه داشته باشید زیرا این مساله خود به شما در شناخت به موقع مشکلات آن ها کمک می نماید و همینطور رفتار عادی جوجه ها حاکی از سلامت جوجه ها می باشد.
  5. اگر دمای سالن مناسب باشد جوجه ها به صورت یکنواخت در فضای سالن پخش می شوند. اگر جوجه های شما در یک گوشه سالن جمع شده باشند، یعنی کوران هوای سرد وجود دارد و همچنین دمای سالن پایین است و شما باید سریعا اقدام به گرم کردن سالن و بستن راه جریان هوا بنمایید زیرا تجمع جوجه ها امکان خفگی و آسیب به جوجه هایی که زیر وزن بقیه قرار می گیرند را دارد. همچنین می توانید با کمک رول های مقوای فضای حرکت جوجه ها را محدود کرده تا هم از منبع گرمایی و آب و دان دور نشوند و هم مانع از کوران هوا شود.
  6. برای بستر جوجه بوقلمون ها از 10 سانتی متر پوشال تمیز وو خشک استفاده کنید. این کار از مشکلات لنگش بوقلمون ها جلوگیری می کند. پوشال، نرم بوده و می تواند رطوبت مدفوع پرنده را جذب کند همچنین عایقی در مقابل سرمای کف سالن می باشد.
  7. از خاک اره برای بستر کف سالن بهیچ وجه استفاده نکنید زیرا ممکن اس جوجه ها از آن خورده و به دلیل هضم نشدن خاک اره، در سنگدان جوجه ها جمع شده و سبب تلف شدن آن ها شود.
  8. رول های مقوایی برای بستر سالن پرورش جوجه بوقلمون ها مناسب نمی باشد زیرا : اولا قدرت جذب پایینی دارد، ثانیا عایق خوبی نبوده و نرمی و راحتی مناسبی برای جوجه ها فراهم نمی سازد. هرچند در هفته های اول تا زمانی که جوجه ها به خوردن دان از دانخوری ها عادت کنند، روی پوشال ها و بستر را با رول های مقوایی می پوشانند.
  9. اگر به دان بوقلمون دسترسی نداشتید می توانید از دان مرغی استفاده کنید اما باید در کنار آن  به آب مصرفی جوجه ها مولتی ویتامین و اسید آمینه های مورد نیاز بدنشان را بیفزایید تا نیازهای بدنشان به خوبی تامین گردد.
  10. همیشه از دان تازه و سالم جهت خوراک طیور خود استفاده کنید زیرا دان کهنه امکان تلفات را به دلیل کپک و دیگر مشکلات بالا می برد.
  11. دانخوری ها را مرتبا و روزی یک مرتبه باید تمیز کنید به همین دلیل همیشه به مقداری دان در آن بریزید که حداکثر طی 12 ساعت تمام شود.
  12. همچنین آبخوری های درون سالن را روزی یکبار شسته و روزی دوبار هم آب آن را تعویض کنید. آبی که برای آشامیدن جوجه بوقلمون ها تهیه می کنید باید مانند آب خوراکی انسان، کاملا تمیز و سالم باشد.
  13. اگر دان مصرفی شما کیفیت لازم را ندارد یا اینکه از دان مرغی استفاده می کنید و همچنین در سنین 4 الی 5 روزگی، حتما باید مراقب علائم کانیبالیسم باشید. همنوع خواری را می توانید از نوک زدن و زخمی کردن جوجه ها به یکدیگر متوجه شوید.
  14. اگر علائم کانیبالیسم را مشاهده نمودید، ابتدا نور سالن را کم کرده تا جوجه ها خون را روی بدن یکدیگر تشخیص ندهند، سپس با کمک مکمل های معدنی و ویتامین ها بدنشان را تقویت کنیدو حتی الامکان خوراک مصرفی را بهبود و تنوع ببخشید.
  15. هرگز به طور خودسرانه از دارو برای رفع علائم بیماری و مشکلات موجود استفاده نکنید. زیرا هرگونه اشتباه در این زمینه می تواند برای شما ضرر و تلفات بسیاری به همراه داشته باشد.
  16. حتما از دامپزشک روستا یا محل خود برنامه واکسیناسیون دقیق دریافت کرده و در موعد مقرر نسبت به واکسیناسیون جوجه ها خصوصا واکسن های نیوکاسل، آنفولانزا و آبله اقدام نمایید. زیرا زمان واکسیناسیون وابسته به روش پرورش، فصل جوجه ریزی ، بیماریهای شایع منطقه و… تغییر خواهد کرد.
  17. رعایت بهداشت و قرنطینه سالن از عوامل بیماریزای محیط بهترین راه برای پیشگیری از شیوع بیماری و خسارات احتمالی می باشد لذا برای تردد در سالن لباس و چکمه اختصاصی تهیه کرده، از ورود افراد متفرقه جلوگیری کنید، چکمه ها را پیش از ورود به سالن ضدعفونی کنید، آبخوری ها و دانخوری ها را روزانه بشویید و همچنین راه ورود حیوانات موذی و پرندگان وحشی مهاجر را مسدود نمایید.
  18. آخرین نکته این است که تهویه سالن باید به حدی خوب باشد که شما بتوانید به راحتی در سالنی که بوقلمون پرورش می دهید، ورزش نمایید.

***************************************************************************************************************

در این رابطه می توانید مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:

آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

 

فروش جوجه شترمرغ

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

فروش جوجه اردک پکنی

فروش جوجه کبک

فروش جوجه بلدرچین

فروش تخم مرغ

 

تماس با پشتیبانی فروش

 

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۲۶۴۵۰۶۸۴

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 18 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون