Search
Search

واکسن طیور می تواند در آینده از شیوع آنفولانزای مرغی جلوگیری کند

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

کی از محققان وزارت کشاورزی آمریکا می گوید واکسن ها می توانند نقش بزرگی در متوقف کردن شیوع آنفولانزای مرغی بسیار بیماری زا داشته باشند و در برنامه ریشه کن کردن این بیماری شرکت داشته باشند.
مشکلات و آسیب هایی که شیوع آنفولانزای مرغی بسیار بیماری زا در سال 2015 به وجود آورد موجب شد تا برترین دانشمندان وزارت کشاورزی آمریکا به مطالعه بیماری و چگونگی ایفای نقش آن در آینده بپردازند.
دکتر دیوید سوآرز، مدیر پژوهش در مورد بیماری های ویروسی در لابراتوار پژوهشی جنوب شرقی وزارت کشاورزی آمریکا، نتایج مطالعات گروه خود را بیان نمود. این گروه ویروس آنفولانزا را از زمان شیوع آن در سال 2015 که بر صنعت مرغ های تخم گذار و بوقلمون های آمریکا تاثیر گذاشت تحت مطالعه قرار داد.

نگاهی به بروز آنفولانزا در سال 2015
بعد از پژوهش در مورد بیماری جوجه ها، بوقلمون ها و دیگر پرنده ها، نتیجه گرفته شد که اردک ها منشا بروز بیماری در آمریکا بوده اند. سوآرز با این تئوری موافق است که پرنده های وحشی بیماری را به گله طیور خانگی وارد کرده اند و سپس این ویروس از فارمی به فارم دیگر شیوع  پیدا کرده است. سوآرز اظهار داشت از آنجا که ویروس از پرنده ای به پرنده دیگری انتقال می یابد، سازگاری آن بیشتر می شود و در نتیجه کنترل آن سخت تر می شود. این امر موجب می شود که مبارزه علیه بیماری ضروری شود تا از وقوع آن در مقیاس زیاد جلوگیری شود.
سوآرز اظهار داشت که معتقد است بیماری می تواند در پرنده های وحشی 3 تا 5 سال باقی بماند اما تاکنون قطعیتی در مورد انتقال این ویروس میان پرنده های وحشی کشف نشده است. این موضوع مثبت و امید بخش است اما فصل جدید مهاجرت پرنده ها در راه است و وزارت کشاورزی آمریکا فقط بر تعداد محدودی از پرنده های وحشی تحقیق می کند.

واکسن می تواند آنفولانزای مرغی بسیار بیماری زا را کنترل کند

لابراتوار وزارت کشاورزی آمریکا به عنوان بخشی از ماموریت خود، به مطالعه بر روی واکسن هایی پرداخته است که می توانند راهی برای کنترل شیوع این بیماری باشند. سوآرز گفت که اگر شیوع این بیماری به اندازه کافی گسترش یابد، واکسن می تواند گسترش بیماری را کنترل کند. لابراتوار در حال حاضر بر روی این کار می کند که چه واکسنی در برابر این بیماری مناسب است.
سوآرز اظهار داشت واکسن ها می توانند میزان و مقیاس شیوع بیماری را کنترل کنند. اگر واکسن ها در طرح های وسیع تر انجام شوند، بهتر می توانند بیماری را کاهش دهند و زنجیره انتقال بیماری را قطع کنند و نقش اساسی در ریشه کن کردن بیماری داشته باشند. وی گفت برخی کشورها مانند مکزیک، چین و ویتنام برنامه های واکسیناسیون دارند اما استراتژی های حفاظت زیستی قابل توجهی ندارند، و این باعث می شود که آنفولانزا در این مناطق همه گیر و بومی شود.
سوآرز گفت که تقریبا 20 درصد از طیور آمریکا به خارج صادر می شود و اغلب قیمت محصولات صادراتی آمریکا ارزان تر از محصولات دیگر کشورها است. بسیاری از کشورها به دنبال هر دلیلی می گردند تا مرغ آمریکا را تحریم کنند تا از محصولات داخلی خودشان حمایت کنند.
لابراتوار وزارت کشاورزی بعد از مطالعه تجاری واکسن های موجود، نتیجه گرفت که واکسن های جدیدتر بهتر از واکسن هایی هستند که در ابتدای سال 2015 ساخته شدند اما این واکسن ها هنوز هم از نیازهای اصلی فاصله دارند.
بهترین زمان برای واکسیناسیون عملی، بنا بر نوع هر پرنده متفاوت است. برای مرغ های گوشتی، واکسیناسیون جنینی یا واکسیناسیون در یک روزگی  لازم و ضروری است. برای مرغ های تخم گذار و بوقلمون ها، واکسیناسیون در یک روزگی و سپس واکسیناسیون تقویتی در سه تا چهار هفتگی لازم و ضروری است. مرغ های تخم گذار به واکسن تقویت کننده نیاز دارند.

تفکیک حیوانات بیمار از واکسینه شده و آینده واکسن ها
آقای سوآرز اظهار داشت که به گسترش و توسعه واکسن های تفکیک حیوانات بیمار از واکسینه شده و یا واکسن هایی که تفاوت میان حیوانات واکسینه شده سالم و حیوانات واکسینه شده و دوباره عفونی شده را نشان می دهند توجه زیادی می شود.
این واکسن ها به آمریکا این امکان را می دهند تا به شرکای تجاری خود نشان دهد که طیور واکسینه شده در معرض ویروس قرار ندارند و به مرغداران اجازه می دهد تا امکان برداشتن طیور در معرض آلودگی را از بازار صادرات داشته باشند. سوآرز گفت که شرکای تجاری آمریکا به دنبال مرغ هایی سالم و تمیز بدون امکان انتقال ویروس هستند. وی همچنین اظهار داشت که آزمایش این واکسن ها باید ارزان باشد تا به درستی تکمیل شوند. تفکیک حیوانات بیمار از واکسینه شده به مرغداران آمریکا این امکان را خواهد داد تا از گله هایشان در برابر آنفولانزای مرغی حفاظت کنند و اطلاعات کافی را فراهم می نماید تا مرغداران ثابت کنند که بیماری در این کشور شیوع پیدا نخواهد کرد.
علاوه بر تفکیک حیوانات بیمار از واکسینه شده، بهینه سازی های دیگر بیوتکنولوژیک نیز می تواند با قیمتی قابل رقابت با واکسن ها به کار گرفته شود. با این حال، هر واکسنی که استفاده شود باید با نوع سویه هماهنگ باشد تا موثر عمل کند. سود تجاری حاصل از توسعه واکسن های آنفولانزای مرغی پایین است زیرا واکسنی که هر ساله تولید می شود نمی تواند به طور دائم با آنفولانزای مرغی مبارزه کند.
واکسیناسیون به همراه تدابیر حفاظت زیستی می تواند بخش مهمی از استراتژی ریشه کن کرد
ن باشد. آمریکا در کنار واکسیناسیون به استراتژی تفکیک حیوانات بیمار از واکسینه شده نیز نیاز دارد. در نتیجه بهبود و گسترش واکسن و استفاده از طرح بلند مدت می تواند هدفی برای این صنعت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/30 21,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/30 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/30 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/30 53,500  ( 284) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/30 74,500  ( -7823) مشاهده
خروس زربال  1403/1/30 28,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/30 12,750  ( 250) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/30 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/30 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/30 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/30 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/30 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/30 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون