Search
Search

چالش های پیش روی صنعت مرغداری/پیشروی برخی واحدها تا مرز ورشکستگی

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

یک تولید کننده مرغ گفت: هم‌اکنون اکثر تولیدکنندگان به دلیل افزایش تولید و نبود حمایت از سوی مسئولان، بارشان بر زمین مانده که این امر سبب ضرر و زیان آنها شده است.
رویکرد دولت های گذشته در طول 15 سال اخیر مبنی بر صدور مجوزهای مرغداری به افراد غیر متخصص ، توان تولید را به حدود 4 میلیون تن رساند اما در این ظرفیت سازی بدون توجه به نیاز واقعی کشور، اشخاص زیادی که نه علم تولیدو نه تجربه و تخصص در این صنعت داشتند را وارد معرکه کرده و در نهایت بسیاری از فعالان صنعت مرغداری را به ورطه نابودی کشانده است.
از طرفی شرایط تولید، وضعیت بهداشتی و برخی عوامل دیگر باعث شده تا تولیدات مرغ داران بر روی زمین بماند و دچار ضرر و زیان زیادی شوند.
در همین ارتباط اصغر فخیمی تولید کننده مرغ گفت: مرغ های تولیدی ما بعد از یک هفته اعلام به شرکت پشتیبانی امور دام کشور خریداری نمی شود در حالی که مرغ ها 45 روز گذشته و وزن آنها 2 کیلو 200 گرم است.
وی افزود: با پیگیری از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، مسئولین این شرکت اعلام می کنند که وزن مرغ ها باید به 3 کیلوگرم برسد تا آنها را خریداری کنند.
فخیمی با بیان اینکه 2 روز از بیمه مرغ ها گذشته اگر با مشکل مواجه شوم چه ارگانی پاسخگو است، ادامه داد: وجود مرغ سرد و منجمد در بازار دلیل اصلی نخریدن مرغها توسط ارگان مربوطه است.
این تولید کننده از دیگر مشکلات صنعت مرغداری را نبود نقدینگی دانست و گفت: با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی هستیم تولید کنندگان اقدام به تولید می کنند اما بارشان بر زمین مانده و باعث ضرر و زیان آنها شده است. همچنین نوسانات قیمت مرغ در بازار هم به این مشکلات افزوده است.
وی افزود: طبق مصوبه هیات وزیران شرکت گاز موظف است که در واحدهای تولیدی گاز رسانی کند اما هنوز این کار را نکرده  است ،بلکه از این واحدها تقاضای 50 تا 60 میلیون پول کرده تا لوله های گاز را به مرغداری بکشد.
وی ادامه داد: هم اکنون 17میلیون پول سوخت می دهم در حالی که اگر گاز کشی شود ، شاید 6میلیون هزینه سوخت برای واحد مرغداری بپردازم.
فخیمی تولید کننده مرغ با اشاره به اینکه مرغدارها امنیت شغلی ندارند گفت: در حال حاضر دغدغه مرغداران بیشتر در زمینه فروش و زمان تحویل مرغ است چرا که نرخ ها هم مشخص نیست و قیمت گذاری هم توسط دلال ها انجام می شود .
وی افزود: با توجه به مشخص نبودن نرخ ها  قیمت صبح و بعد از ظهر همان روز با هم متفاوت است.
سید موسی میر نژاد مدیر عامل شورای هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران با اشاره به اینکه227 هزار واحد مرغداری در کشور وجود دارد گفت: آمارهای متفاوتی در اعلام واحدهای مرغداری از 3 تا 4 هزار واحد وجود دارد که متاسفانه یکی از چالش های اساسی در صنعت مرغداری نبود آمارهای دقیق واحدهای مرغداری است.
وی افزود: بر اساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی حدود 2 میلیون تن مرغ در کشور تولید و نزدیک به 1 میلیارد و 880 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود که با میانگین وزنی  2 کیلو و نیم،  باید دو میلیون و پانصد یا ششصد هزار تن تولید داشته باشیم که هم اکنون حدود 2 میلیون تن است.
میر نژاد با اشاره به میزان تلفات در حین پرورش در واحدهای مرغداری که حدود 3 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: هزینه های مرغداری ها بالاست و وام های 22 درصدی مشکلات آنها را کاهش نمی دهد در کشورهای دیگر وام هایی که به مرغدارها پرداخت می شود با بهره 1 تا 2 درصد است بنابراین صاحبان مشاغل مرغداری با مشکلات کسری مواجه هستند.
مدیر عامل شورای هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران گفت: افزایش وزن هم از دیگر زیان هایی است که مرغدارها را درگیر کرده است؛متاسفانه فرهنگ درشت خوری (مرغ درشت) در جامعه ما جا افتاده است به طوری که به مرغ ریز اصطلاح مرغ پنچری می گویند. در حالی که باید مصرف مرغ استاندارد که وزن آن به طور میانگین یک کیلو و 20 گرم است ترویج شود ضمن اینکه این افزایش وزن در سبد خرید خانوارها  هم تاثیر می گذارد.
میرنژاد افزود: در دولت های گذشته مجوزهای مختلف به افراد متخصص در این صنعت داده شده است در صورتیکه افرادی که بدون آموزش و تجربه وارد صنعت مرغداری می شوند قطعا دچار ورشکستگی می شوند.
وی ادامه داد: با نوع تولیدی که در کشور صورت می گیرد و وزن مرغی که به مرغداری ها اعلام می شود قدرت رقابت ما با کشورهای دیگر کاهش می یابد از طرفی ما تاکنون فقط به فکر افزایش ظرفیت بوده ایم تا به دنبال تولید و صادرات پایدار ؛ حضور در بازارهای جهانی یک موضوع است اما ماندگاری در این بازارها بسیار مهمتر است که متاسفانه در کشور ما برای ماندگاری در بازارهای جهانی فکری نشده است.
وی تصریح کرد: در صادرات مرغ خیلی عقب هستیم و با توجه به مازاد تولید در کشور شرکت پشتیبانی امور دام کشور فقط از تعداد خاصی  از تولید کنندگان آن هم زمانی که قیمت مرغ پایین است خریداری و ذخیره سازی می کنند و در زمان پیک تولید با 20 درصد زیر قیمت 6 ماه تنظیم بازار می کند.
میرنژاد اذعان داشت: اگر دولت هدفش حمایت از تولید کننده و تنظیم بازار است باید مرغ را جمع آوری کرده و زمینه صادرات را فراهم کند.
وی از دیگر مشکلات صنعت مرغداری را تعداد تشکل ها و مراکز تصمیم گیری دولتی و خصوصی دانست و اظهار داشت: وجود انواع تعاونی ها، صنف ها، اتحادیه ها، انجمن ها و زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی خود مشکل ساز است و برای پایان دادن به این مشکلات باید یک تشکل م
نسجم و فراگیر ملی با چرخه تولید مرتبط هستند تشکیل شود تا ضمن مدیریت دولت بتواند اصل 44 را اجرایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون