Search
Search

چه تعداد بوقلمون در هر متر مربع می توان پرورش داد؟

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

چه تعداد بوقلمون در هر متر مربع می توان پرورش داد؟

بوقلمون ها را می توان یکی از پرطرفدارترین طیور در بسیاری از کشورهای جهان دانست. در ایران این پرنده در بسترهایی مانند مزرعه یا سالن های نیمه باز نگهداری می شود. بوقلمون در بسیاری از استان های کشور ما هم پرورش داده می شود و به همین دلیل مردم روش های مختلفی برای این کار دارند.

تعداد بوقلمون در هر متر (1)

در نظر داشته باشید که قیمت بالای این پرنده در بازار می تواند درآمد و سود بالایی را برای پرورش دهنده به همراه داشته باشد. بنابراین اکثر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، برای کاهش هزینه های راه اندازی، بوقلمون های محلی (سنتی) را پرورش می دهند و در نهایت می توانند سود خوبی هم به دست آورند.

فضای مورد نیاز برای بوقلمون با توجه به سن، وزن و نژاد پرنده تعیین می شود. همچنین وضعیت مزرعه بوقلمون، مولد یا گوشتی بودن عامل دیگری است که مکان مورد نیاز برای پرورش این پرندگان را تعیین می کند. ما می دانیم که با رشد بوقلمون ها، نیاز به فضای نگهداری آنها افزایش می یابد. هنگام پرورش بوقلمون در هر سنی، باید از ایجاد گله هایی با تراکم بالا خودداری کرد در غیر این صورت این گله ها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

شرایط نگهداری و پرورش جوجه بوقلمون

تغذیه و پرورش بوقلمون در سن جوجه یکی از سخت ترین مراحل است. بوقلمون های جوان به عوامل بیماری زا بسیار حساس هستند، پس باید به آنها توجه زیادی کرد. امروزه بوقلمون در بسیاری از کشورها فروخته و نگهداری می شود. بنابراین، برخی از شرکت های پرورش، روش های تجاری خود را با نرخ تبدیل و پتانسیل رشد بالاتر نسبت به سایر نژادها ارائه می دهند.

پیشنهاد مطالعه: بستر مناسب بوقلمون، اسکلتی بیماری های طیور

در پرورش صنعتی بوقلمون باید تمامی نیازهای آن از شرایط محیطی گرفته تا تنظیم دما، تهویه، بهداشت و مکان را در نظر بگیرید.

دمای مناسب برای پرورش بوقلمون

هنگام نگهداری بوقلمون باید به دمای اتاق و محل آن نیز توجه کنید. دمای ایده آل برای نگهداری و پرورش این پرندگان در هفته های مختلف به شرح زیر می باشد:

در بدو تولد دمای محیط:  34-36 درجه سانتیگراد

در اواخر هفته اول: تا 32 درجه سانتیگراد

در هفته دوم:29 درجه

هفته سوم : 26 درجه سانتیگراد کاهش

در چهار هفته: 24 درجه سانتیگراد

در هفته پنجم : 21 درجه سانتیگراد

بعد از هفته ششم : 18 درجه

تعداد استاندارد بوقلمون در هر متر مربع بر اساس سن

تعداد استاندارد بوقلمون در هر متر مربع بر اساس سن (1)

فضای مورد نیاز برای پرورش بوقلمون بیوتی نسبت به نژادتعداد بوقلمون هایی که می توان در هر متر مربع بر حسب سن در هر متر مربع نگهداری کرد به شرح زیر است:

* در یک هفتگی در هر متر مربع 25 بوقلمون قابل نگهداری است. به عنوان مثال برای نگهداری 100 بوقلمون تا 7 روز به 4 متر مربع فضا نیاز دارید.

* درهفته دوم، تعداد بوقلمون ها در هر متر مربع باید از 25 قطعه به 20 قطعه کاهش یابد. علاوه بر این، ما تنها مجاز به نگهداری 20 بوقلمون به مدت 7 تا 14 روز در هر متر مربع هستیم. اگر تعداد جوجه های 7 تا 14 روزه 100 رأس باشد، برای برآورده کردن الزامات نظارتی به 5 متر مربع نیاز دارید.

* به تدریج با رشد جوجه بوقلمون در هر متر مربع تعداد کمتری نسبت به هفته قابل نگهداری است. از 14 تا 28 روزگی در هر متر مربع 16 بوقلمون می توان پرورش داد. باز هم برای بوقلمون ها هر 3-4 هفته اگر حساب کنیم 6.25 متر مربع فضا می گیرد.

* از سن 5 تا 6 هفتگی یعنی از 28 تا 42 روزگی در هر متر مربع حداکثر 10 بوقلمون نگهداری شود. مثلاً برای 100 جوجه در این سن 10 متر مربع فضا در نظر گرفته شود.

* از سن 42 تا 56 روزگی در هر متر مربع 8 بوقلمون قابل نگهداری است. بنابراین برای 100 بوقلمون 7-8 هفته ای به 12.5 متر مربع فضا نیاز است.

توجه: محل ذکر شده برای بوقلمون های سنین مختلف در این مقاله مطابق با استانداردها می باشد. البته بیشتر بوقلمون ها را می توان در مکان های ذکر شده نگهداری کرد، اما در این شرایط به دلیل تراکم جمعیت زیاد، مشکلات بسیاری از جمله عدم یکنواختی گله، کانیبالیسم، رطوبت بالا و… به وجود می آید. بنابراین، برای این که در کار پرورش بوقلمون موفق شویم، نباید از استانداردهای تعیین شده در این زمینه فاصله بگیریم.

* در 9-16 هفتگی به ازای هر 4 قطعه بوقلمون یک متر مربع فضا محاسبه می شود. به عنوان مثال، در مساحت 25 متر مربع می توانیم 100 قطعه بوقلمون ۲  یا ۳ ماهه نگهداری کنیم.

* از 4 ماهگی برای هر 5 عدد بوقلمون 2 متر مربع فضا در نظر گرفته شود. بنابراین مجاز به نگهداری 250 بوقلمون (از 4 ماهگی) در سالن 100 متری هستیم. برای نگهداری 100 بوقلمون به مدت 4 ماه به 40 متر مربع فضا نیاز دارید.

 

فضای مورد نیاز برای پرورش بوقلمون بیوتی نسبت به نژاد برنز

فضای مورد نیاز برای پرورش بوقلمون بیوتی نسبت به نژاد

بوقلمون‌های برنزی نسبت به نژادهای بیوتی (بوقلمون‌ های گوشت سفید) فعالیت و فضای بیشتری نیاز دارند. در هر متر مربع 3 بوقلمون بیوتی بالغ قابل نگهداری است اما نگهداری 3 بوقلمون برنزی در هر متر مربع توصیه نمی شود و باید فضای بیشتری برای این نژاد در نظر گرفته شود. مثلاً در یک سالن 100 متری می توانید حداقل 250 قطعه و  حداکثر  قطعه 300 بوقلمون بیوتی بزرگ کنید.

همین سالن 100 متری در نهایت برای پرورش 220 بوقلمون برنزی مناسب خواهد بود. بوقلمون های برنزی به ویژه اگر برای تولید تخم های بارور شده پرورش داده شوند به فضای بیشتری نیاز دارند.

نکته: بوقلمون های نر نسبت به ماده ها وزن بیشتری نیاز دارند. بنابراین بهتر است بوقلمون نر کمتری در یک محیط نگهداری شود.

با کنار هم قرار دادن تعداد زیادی بوقلمون در یک محیط کوچک عواقب بدی ممکن است در انتظار گله باشد. هنگامی که گله مولد متراکم باشد، تخمگذاری ماده ها بسیار کاهش می یابد. همچنین بر لقاح و درصد باروری گله تأثیر منفی می گذارد.

یکی دیگر از اثرات تراکم بالا، عدم یکنواختی گله های بوقلمون در افزایش وزن است. در نتیجه برخی از بوقلمون ها به خصوص ماده ها وزن کمتری پیدا کرده و ضعیف می شوند.

سایر عواقب افزایش جمعیت به صورت هم نوع خواری (کانیبالیسم در طیور) در گله ظاهر می شود. در واقع زمانی که بوقلمون ها فضای کافی برای استراحت ندارند، به یکدیگر نوک می زنند. این روند به آرامی پیش می رود تا زمانی که شدت این رفتار در آن ها بیشتر شده و تا سر حد مرگ پیش می روند.

اگر به رفتار کانیبالیسم گله خود به موقع رسیدگی نکنید بدون شک آسیب زیادی به آن ها وارد شده و زیان های بسیاری برایتان به ارمغان می آورد.

تراکم بالای بوقلمون در یک سالن نه تنها مشکل را تشدید می کند، بلکه راه را برای بیماری های مختلف هموار خواهد کرد. این نکته را فراموش نکنید تعداد زیاد باعث بالا رفتن رطوبت و رشد باکتری ها و پاتوژن ها خواهد شد. بنابراین، برای راحتی و حداکثر بهره وری بوقلمون، باید از تعداد بالا این پرندگان در فضاهای کوچک خودداری کرد.

سخن آخر

مقدار فضای اختصاص داده شده به بوقلمون ها باید از ابتدا بسته به هدف گونه مورد نظر پیش بینی شود. اگر هدف پرورش جوجه یک روز باشد، فضا را با توجه به نیاز جوجه ها باید در نظر بگیرید. اما اگر هدف تغذیه جوجه ها و مراقبت طولانی مدت و پروار کردن آن ها است، باید جوری برنامه ریزی کنید که در آینده با مشکل کمبود جا مواجه نشوید. برای این منظور بهتر است با افرادی که در زمینه خرید و فروش طیور هستند و آگاهی کامل دارند، مشورت کنید تا با توجه به بالا بودن هزینه ها ضربه اقتصادی در آینده برای شما اتفاق نیفتد.

پیشنهاد مطالعه:

واردات و صادرات جوجه بوقلمون

پرورش بوقلمون گوشتی چقدر طول می کشد؟ / بوقلمون گوشتی چند روزه پروار می شود؟

درمان لنگش بوقلمون چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون