Search
Search

چگونگی محاسبه دان و آب مصرفی طیور

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :

محاسبه مقدار دان و آب مصرفی جوجه گوشتی

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

چگونگی محاسبه دان و اب مصرفی طیور09131007689

مقدمه:
یکی از مسائل مهم در صنعت پرورش جوجه‌های گوشتی، سرانه مصرف دان مرغ است. این مسئله توسط علاقمندان به این حوزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. عواملی چون نژاد جوجه‌گوشتی، سن جوجه، و نوع دان مصرفی می‌توانند بر میزان مصرف دان مرغ تأثیرگذار باشند. اهمیت این موضوع از آنجاست که 70 درصد از هزینه‌های پرورش مرغ به خوراک مرغ اختصاص دارد. بنابراین، استفاده از خوراک مرغ با کیفیت و مصرف مناسب آن می‌تواند به رشد سالم جوجه‌ها و دستیابی به عملکرد بهتر کمک کند.

جدول مصرف روزانه دان مرغ گوشتی

خیلی بدنبال فرمولهای پیچیده نباشید و این فرمول رو بخاطر بسپارید:
مصرف دان (بر حسب گرم) = (سن×تعداد×4)

این شد میزان دان مصرفی روزانه گله
برای محاسبه آب هم کافیه ضربدر ۲ بشه
آب مصرفی = (سن×تعداد×4×2)

بطور مثال گله ۲۰۰۰۰ قطعه ای در سن ۱۰ روزگی
20000×۱۰×۴=800000 گرم دان مصرفی روزانه گله میباشد و یا 800 کیلو گرم

1600 لیتر آب مصرفی (800×2)

توجه کنید که مقدار بر حسب گرم بوده که به کیلوگرم تبدیل شده است.

همانطور که عرض کردیم این فرمول ساده ای برای محاسبه می باشد

انواع دان مصرفی در دوره‌های مختلف پرورش مرغ گوشتی

بسیاری از افرادی که به پرورش مرغ علاقمند هستند، اغلب با تعداد محدودی جوجه ریزی را آغاز می‌کنند. یکی از دلایل این مسئله، رشد سریع جوجه‌های گوشتی و در نتیجه کسب درآمد سریع است. معمولاً جوجه‌های مرغ بر اساس وزن مدنظر برای فروش، در سن 38 روزگی به کشتار رسیده و دان مصرفی در این دوره تأثیر مهمی دارد. اهمیت انتخاب نوع دان مصرفی و کیفیت آن در این دوره به خاطر رشد سریع مرغ و مصرف خوراک مرغ در این مرحله بیشتر می‌شود.

جوجه‌های گوشتی به دلیل نیاز به توده‌های عضلانی قوی، به یک رژیم غذایی با کیفیت و غنی از مواد مغذی نیاز دارند. در واقع، در سنین کمتر، نیاز به پروتئین بیشتری در هر گرم دان مصرفی دارند. با این حال، به دلیل فعالیت بیشتر جوجه‌ها، انرژی متابولیسمی در هر گرم دان مصرفی با رشد جوجه افزایش می‌یابد. به همین دلیل، شرکت‌ها اغلب جیره‌های غذایی متفاوتی برای دوره‌های مختلف رشد جوجه گوشتی تولید می‌کنند. این جیره‌های غذایی ممکن است بر اساس برند متفاوت باشند. دوره‌های رشد جوجه‌های گوشتی عمدتاً به سه مرحله تقسیم می‌شوند:

– جیره اولیه جوجه‌های گوشتی (Starter): این دوره اولیه حیات جوجه گوشتی است و معمولاً از 1 تا 14 روزگی جوجه شروع می‌شود.

– جیره میان دان (Grower): در این دوره، جوجه‌ها با افزایش وزن و ورود به دوره پرورش جدید، بین 15 تا 37 روزگی محسوب می‌شوند.

– جیره پایانی جوجه‌های گوشتی (Finisher): این دوره معمولاً از سن 38 روزگی شروع می‌شود و به مرغ گوشتی کمک می‌کند تا به وزن مناسبی برای فروش در بازار برسد.

جدول مصرف روزانه دان مرغ گوشتی

نکاتی در تولید غذای دان برای جوجه‌های گوشتی

یکی از نکاتی که تخصص‌ها در تولید غذای دان برای جوجه‌های گوشتی به آن توجه می‌کنند، تطابق اندازه دان مصرفی با منقار جوجه در طول دوره رشد آنهاست. تمامی این ملاحظات منجر به تنوع دان‌های تولیدی برای مراحل مختلف رشد مرغ‌های گوشتی می‌شود. مشخص است که نیازهای بدن طیور در اندازه و محتوای مواد مغذی در طول دوره رشد تغییر می‌کند. به همین دلیل متخصصان در این حوزه همیشه تلاش می‌کنند تا به فرمول دقیقی برای دان‌ها دست یابند تا در انتهای دوره پرورش مرغ گوشتی، عملکرد بهتری داشته باشند.

در اکثر شرکت‌ها، معمولاً خوراک دان مرغ گوشتی به عنوان “استارتر”، “میان دان یک”، “میان دان دو” و “پایان دان” در دوره‌های مختلف پرورش ارائه می‌شود. البته این تقسیم‌بندی در شرکت‌ها ممکن است کمی متفاوت باشد. این تقسیم‌بندی به دلیل طراحی دقیق فرمول‌های خوراک، برای بهره‌وری بیشتر و کاهش اتلاف در هر مرحله پرورش مرغ گوشتی انجام می‌شود.

دستیابی به فرمول مناسب دان جوجه گوشتی

برای دستیابی به فرمول مناسب دان جوجه گوشتی، عوامل متعددی در نظر گرفته می‌شوند. اما در کل، مرغداری‌ها تلاش می‌کنند از دانی استفاده کنند که دارای بهترین ضریب تبدیل و کمترین هزینه باشد تا در نهایت به سوددهی بیشتر و کاهش اتلاف لاشه در هر مرحله پرورش دست یابند.

در کلیت، در دان مصرفی جوجه‌های گوشتی، تقریباً 90 درصد از مواد پروتئینی مانند ذرت و کنجاله سویا استفاده می‌شود و 10 درصد باقی‌مانده شامل مواد ریزمغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، منابع کلسیم، جوش شیرین، نمک و موارد مشابه می‌باشد.

آنالیز دان جوجه گوشتی بیشتر معمولاً در وب‌سایت شرکت تولیدکننده خوراک و یا بر روی بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، آنالیز دان “سوپر استارتر” از شرکت آریا منتخب پارسیان شامل مقادیر پروتئینی بین 22 تا 22.5 درصد و انرژی قابل متابولیسم بین 2850 تا 2900 کیلوکالری بر کیلوگرم است. برای اطلاعات بیشتر درباره مقادیر دیگر مواد مصرفی می‌توانید به صفحه محصولات مربوطه مراجعه نمایید.

 

سوالات متداول درباره پرورش مرغ گوشتی

چه مدت طول می‌کشد تا جوجه‌های گوشتی بالغ شوند؟

زمان رشد جوجه‌های گوشتی ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد. معمولاً در اروپا، مردم به خرید جوجه‌های با وزن کمتر تمایل دارند، بنابراین جوجه‌ها در وزن ۱.۵ کیلوگرم آماده کشتار و فروش می‌شوند. اما در ایران، بازار به وزن‌های بیشتر تمایل دارد و مرغ‌ها در وزن ۲.۵ کیلوگرم مناسب کشتار هستند. به طور کلی، وزن کشتار معمولاً در هفته ششم به بعد اتفاق می‌افتد.

یک جوجه گوشتی به ازای یک کیلوگرم وزن چه مقدار غذا مصرف می‌کند؟

مقدار مصرف غذا به نژاد جوجه گوشتی و دان مصرفی آن متفاوت است. به طور متوسط، هر کیلوگرم وزن گیری جوجه نیاز به مصرف ۱.۷ کیلوگرم دان دارد.

رشد جوجه‌های گوشتی در شش هفته اول زندگی، چگونه است؟

جوجه‌های گوشتی در اولین شش هفته از زندگی خود معمولاً چهار تا پنج بار وزن خود را دو برابر می‌کنند. این رشد سریع نیاز به تغذیه مناسب دارد.

میزان مصرف دان در یک دوره پرورش چقدر است؟

میزان مصرف دان بر اساس فرمولاسیون دان و سن کشتار می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، در هفته ششم تا هفتم، بین ۴ تا ۵ کیلوگرم دان برای هر جوجه استفاده می‌شود. به همین نسبت، ۱۰۰ جوجه گوشتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم دان مصرف می‌کنند.

جوجه‌های گوشتی چقدر می‌توانند بدون غذا زنده بمانند؟

جوجه‌های گوشتی ممکن است چندین هفته بدون مصرف غذا زنده بمانند. اما بدون آب، نهایتاً چند روز زنده می‌مانند. رعایت جیره غذایی مناسب و اصول در غذادهی جوجه‌ها بسیار مهم است تا مشکلات در گله‌های مرغ گوشتی ایجاد نشود.

چگونه می‌توانید رشد و وزن جوجه‌های گوشتی را کنترل کنید؟

برای کنترل رشد جوجه‌های گوشتی، می‌توانید از کاتالوگ نژاد و گونه مربوطه بهره‌برید و میزان وزن‌گیری مورد انتظار را بررسی کنید. همچنین، با مشاوره تیم تخصصی تغذیه دان مرغ گوشتی، می‌توانید جیره غذایی مناسب بر اساس نژاد جوجه خود تهیه کنید.

بهترین فرم دان مصرفی برای جوجه‌های گوشتی کدام است؟

به توصیه برندهای معتبر مرغ گوشتی مانند شرکت آویژن که تولیدکننده مرغ گوشتی است، استفاده از دان پلت و کرامبل بهتر از دان مَش می‌باشد.

 

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://ariamontakhab com/چگونگی-محاسبه-دان-و-اب-مصرفی-طیور09131007689/
  • جدول خوراک روزانه جوجه گوشتی
  • میزان دان جوجه تاخروس شدن

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون