Search
Search

آشنایی با مرغ

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

آشنایی با مرغ

مرغ (Gallus gallus domesticus) ، زیرگونه مرغ جنگلی قرمز ، نوعی مرغ اهلی است. مرغ ها یکی از متداول ترین و گسترده ترین حیوانات اهلی هستند ، با جمعیت کل 23.7 میلیارد نفر در سال 2018 ، در حالی که بیش از 19 میلیارد نفر در سال 2011 بودند. تعداد مرغها در دنیا بیش از هر پرنده دیگری است. انسان ها مرغ ها را در درجه اول به عنوان منبع غذایی (هم گوشت و تخم مرغ خود را مصرف می کنند) و هم کمتر به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می کنند. در اصل برای جنگ خروس یا برای مراسم خاص پرورش داده می شد ، جوجه ها تا دوره هلنیسم (قرن های 4 تا 2 قبل از میلاد) برای غذا نگهداری نمی شدند.

کنجکاو قسمت اول

مرغ کنجکاو یک نژاد از مرغ‌ها است که به دلیل رفتار فضول و کنجکاوی خاص خود، طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. این نوع مرغ با بدنی کوچک و قد کوتاه مشخص می‌شود و به طور معمول رنگ‌های زیبا و چشم‌نوازی دارد. یکی از مزایای برجسته مرغ کنجکاو، رفتار فعال و پرانرژی آن است که از تحرک بالا و جستجو در محیط پیرامون برخوردار است. این خصوصیت باعث می‌شود مرغ کنجکاو برای مردمی که به دنبال حیوان خانگی فعال و سرگرم‌کننده هستند، گزینه‌ی مناسبی باشد. همچنین، نیاز کم به فضای بزرگ و توانایی سازگاری خوب با محیط زندگی داخلی، از دیگر مزایای نگهداری این نژاد می‌باشد. اگر شما هم به دنبال یک نژاد فضول و پرانرژی برای نگهداری در خانه هستید، مرغ کنجکاو بهترین گزینه می‌تواند باشد.

مطالعات ژنتیکی به ریشه های متعدد مادران در آسیای جنوبی ، آسیای جنوب شرقی و آسیای شرقی اشاره داشته است  ، اما کلادی که در قاره های آمریکا ، اروپا ، خاورمیانه و آفریقا یافت می شود از شبه قاره هند نشأت گرفته است. از هند باستان ، مرغ تا قرن 5 قبل از میلاد به لیدیا در غرب آسیای صغیر و به یونان گسترش یافت. مرغ از اواسط قرن پانزدهم قبل از میلاد در مصر شناخته شده است.

فروش جوجه یکروزه گوشتی

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس خانگی

مرغ و خروس خانگی نیز همانند سایر پرندگان دیگر، دارای انواع و نژادهای مختلفی هستند که در این متن به آنها اشاره شده است. اما در اینجا ما قصد داریم شما را با ویژگی‌ها و خصوصیات مرغ‌ها و خروس‌های خانگی آشنا کنیم.

به‌طور کلی، نژادهای مرغ خانگی به عنوان نژادهای مشترک مرغ و خروس بیان می‌شوند، اگرچه در برخی نژادها تفاوت‌های بارزی در شکل و ظاهر خروس و مرغ وجود دارد. اما در اکثر نژادها، شباهت‌های فراوانی بین مرغ و خروس در یک نژاد خاص مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، خروس دارای وزن بیشتر و قد بلندتری نسبت به مرغ است و تاج و ریشی بلند و زیبا دارد.

تاریخچه مرغ و خروس

تاریخچه آغازین اهلی سازی مرغ و خروس خانگی به بیش از ۱۰,۰۰۰ سال قبل در ویتنام برمی‌گردد. قبل از آن، اعتقاد بر این بود که این فرایند در هند رخ داده است. سپس مرغ اهلی از هند به ایران وارد شد. در زمان فتوحات ایرانیان، این پرنده به یونان راه یافت و از دوران حکومت سلسله هجدهم فراعنه در مصر نیز شناخته می‌شود. گزارش‌های سالانه توتمبوس نشان می‌دهد که ۴۶ مرغ که روزانه تخم می‌گذارد، به عنوان خراج از سرزمین بین صحرای سینا و سوریه به مصر آورده شده است. اما در عصر باستان، هیچ نشانه‌ای از مرغ مشاهده نمی‌شود.

تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که اجداد مرغ و خروس خانگی از خروس جنگلی قرمز و خاکستری تبار می‌باشند. تلاقی این دو نژاد معمولاً به دورکها منجر می‌شود که غالباً نازا و عقیم هستند. اما ژن پوست زرد در مرغ جنگلی قرمز (خویشاوند نزدیک مرغ) وجود ندارد و به احتمال زیاد این ژن از نژاد خاکستری به نسل‌های بعدی منتقل شده است.

تفاوت مرغ و خروس

تا قبل از یک ماهگی، تشخیص مرغ و خروس به طور آشکار ممکن نیست و در پرورش‌دهندگان روستایی، آنها معمولاً به صورت مختلط پرورش می‌یابند تا زمانی که به سن بلوغ می‌رسند و توسط ویژگی‌های ظاهری به راحتی قابل تشخیص می‌شوند. اما در مرغداری‌ها و واحدهای پرورش صنعتی، با استفاده از روش‌های تعیین جنسیت، جوجه مرغ و جوجه خروس از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

مرغ و خروس خانگی به ماکیان سانان تعلق دارند. نر مرغ خانگی به عنوان خروس شناخته می‌شود. مرغ یا ماکیان، از خانواده قرقاولان یا سیخک‌داران، زیررده نومرغان و از راسته ماکیان سانان می‌باشد.

تفاوت ظاهری مرغ و خروس

یکی از تفاوت‌های اساسی ظاهری بین مرغ و خروس، وجود تاج و ریش در آنها است. تاج به بخش گوشتی قرمز رنگ بالای سر مرغ و خروس اطلاق می‌شود، و ریش به بخش زیر چانه و حول دهان آنها اشاره دارد. به طور معمول، تاج و ریش خروس‌ها بلندتر و رنگارنگ‌تر از مرغ‌ها هستند. البته، در برخی از نژادها این قاعده صدق نمی‌کند؛ زیرا بعضی از مرغ و خروس‌ها به جای تاج و ریش، پر و کرک دارند که در بالای سرشان قرار دارد. به عنوان مثال، می‌توان به مرغ و خروس ابریشمی و لهستانی اشاره کرد.

تفاوت دیگری که در ظاهر مرغ و خروس مشاهده می‌شود، مربوط به وزن و اندازه بدن آنها است. خروس‌ها به طور عمومی بزرگتر و قدرتمندتر از مرغ‌ها به نظر می‌رسند و معمولاً سینه‌ی پهن‌تر و گردنی درازتر دارند. وزن خروس‌ها تقریباً دو تا سه برابر وزن مرغ‌ها است و به طور معمول سنگین‌تر هستند.

تمام نژادهای ماکیان از چهار نوع وحشی زیر تکامل یافته‌اند:

1. گالوس-گالوس: این نژاد شباهت‌های بسیاری به مرغ جنگلی قرمز دارد.

2. گالوسی-لافایتی: مشابه مرغ جنگلی سیلان است و ویژگی‌هایی از آن را نیز به ارث برده است.

3. گالوس سونراتی: این نژاد شباهت‌هایی به مرغ جنگلی خاکستری دارد.

4. گالوس-واریوس: شباهت‌های زیادی به مرغ جنگلی آبی و سبز دارد.

آشنایی با مرغ – زیست شناسی و زیستگاه عمومی

 آناتومی مرغ

در بیشتر نژادها خروس بزرگسال را می توان با شانه بزرگتر از مرغ تشخیص داد

مرغها همه چیزخوار هستند. در طبیعت ، آنها اغلب در خاک می گردند تا دانه ها ، حشرات و حتی حیواناتی به اندازه مارمولک ها ، مارهای کوچک ،  یا موش های جوان را جستجو کنند.

مرغ متوسط ​​بسته به نژاد ممکن است پنج تا ده سال زنده بماند.

بر اساس رکوردهای جهانی گینس ، قدیمی ترین مرغ شناخته شده جهان مرغی بود که در 16 سالگی بر اثر نارسایی قلبی مرد.

خروسها را معمولاً می توان با پرهای قابل توجه دم دراز و پرهای براق و نوک تیز بر روی گردنشان (حلزون) و پشت (زین) که از رنگهای روشن تر و جسورتر از ماده های یک نژاد دارند ، از مرغ ها متمایز کرد.

با این حال ، در برخی از نژادها مانند مرغ Sebright ، خروس فقط دارای پرهای گردن کمی نوک تیز ، همرنگ با مرغ است.

شناسایی را می توان با مشاهده شانه یا سرانجام از رشد خار در پاهای نر انجام داد (در چند نژاد و در هیبریدهای خاص ، ممکن است جوجه های ماده و ماده از نظر رنگ متفاوت باشند).

مرغهای بالغ تاجی گوشتی بر روی سر خود دارند که شانه یا خروس شانه نامیده می شود و در زیر منقار خود از طرف منقار به صورت واتل آویزان است.

در مجموع به این برجستگی های گوشتی دیگر در سر و گلو ، کارونکل گفته می شود.

هر دو ماده نر و ماده بالغ دارای واتل و شانه هستند ، اما در اکثر نژادها این موارد در نرها برجسته تر است.

موف یا ریش جهشی است که در چندین نژاد مرغ یافت می شود و باعث ایجاد پرهای اضافی در زیر صورت مرغ می شود و ظاهر ریش ایجاد می کند.

مرغ های خانگی توانایی پرواز در مسافت طولانی را ندارند ، اگرچه مرغ های سبک تر به طور کلی قادر به پرواز در مسافت های کوتاه ، مانند عبور از حصارها یا داخل درختان (جایی که به طور طبیعی سر و صدا می کنند) هستند.

ممکن است مرغ ها گاهی اوقات برای کاوش در محیط اطراف خود کوتاه پرواز کنند ، اما به طور کلی این کار را فقط برای فرار از خطر می کنند.

 

آشنایی با مرغ – رفتار

آشنایی با مرغ –  رفتار اجتماعی

مرغ با جوجه و در گله ها با هم زندگی می کنند. آنها رویکرد مشترکی در جوجه کشی تخم و پرورش و پرورش جوان دارند. جوجه های غالب برای دسترسی به غذا و مکان های لانه سازی اولویت دارند.

برداشتن مرغ ها یا خروس ها از گله باعث ایجاد اختلال موقتی در این نظم اجتماعی می شود.

افزودن مرغ ، به ویژه پرندگان جوان تر ، به گله موجود می تواند منجر به جنگ و آسیب شود.

وقتی یک خروس غذا پیدا کرد ، ممکن است ابتدا مرغ های دیگر را به خوردن غذا فراخواند. او این کار را با چسبیدن به زمین بالا و همچنین برداشتن و انداختن غذا انجام می دهد. این رفتار همچنین ممکن است در مرغ مادر مشاهده شود تا جوجه های خود را صدا زده و آنها را به خوردن ترغیب کند

صدای خروس یک صدای بلند و گاهی خنده دار است و سیگنال ارضی را به خروس های دیگر می فرستد. با این حال ، خروس ها نیز ممکن است در پاسخ به اغتشاشات ناگهانی در محیط اطراف خود ، قوقولی قوقو کنند.

مرغها پس از تخمگذاری با صدای بلند آواز می خوانند و همچنین جوجه های خود را صدا می کنند.

مرغ ها همچنین هنگامی که احساس می کنند شکارچی از هوا یا زمین نزدیک می شود ، هشدارهای متفاوتی می دهند.

قیمت روز جوجه 

آشنایی با مرغ – جفت گیری

برای شروع جفت گیری ، برخی از خروس ها ممکن است به صورت دایره ای در اطراف یا نزدیک مرغ برقصند (“یک رقص دایره ای”)

اغلب بال نزدیک ترین مرغ را پایین می آورند.

این رقص پاسخی در مرغ ایجاد می کند و هنگامی که او به “ندای” او پاسخ می دهد ، خروس ممکن است مرغ را سوار کند و جفت گیری را ادامه دهد

 

رفتار لانه سازی و تخمگذاری

رنگ تخم مرغ بسته به نژاد مرغ متفاوت است ، و گاهی اوقات ،  به طور معمول از سفید روشن گرفته تا سایه های قهوه ای و حتی آبی ، سبز ، صورتی روشن و بنفش اخیراً گزارش شده (در جنوب آسیا یافت می شود)

گله به جای داشتن لانه متفاوت برای هر پرنده ، فقط از چند مکان ترجیحی استفاده خواهد کرد. مرغ ها اغلب ترجیح می دهند در همان مکان بخوابند.

برای دو (یا بیشتر) مرغ ناشناخته نیست که سعی کنند همزمان لانه مشترکی داشته باشند.

اگر لانه کوچک باشد ممکن است منجر به تلاش مرغ ها برای خوابیدن روی هم شود.

این رفتار فقط تا زمان کامل شدن کلاچ ادامه دارد، و سپس آنها تمام تخمها را جوجه کشی می کنند.(یک کلاچ کامل معمولاً حدود 12 تخم است).

مرغی که روی تخم ها می نشیند در صورت ایجاد مزاحمت یا برداشته شدن به دفاع اعتراض می کند یا نوک می زند و به ندرت لانه را برای خوردن ، نوشیدن یا شستشوی غبار ترک می کند.

هنگام جوجه ریزی ، مرغ لانه را در دما و رطوبت ثابت حفظ می کند ، و همچنین تخمها را در قسمت اول انکوباسیون به طور منظم چرخانده است. برای تحریک پرورش جنین، صاحبان آن ممکن است چندین تخم مصنوعی را در لانه قرار دهند.

 

جوجه ریزی و زندگی اولیه

تخم مرغ های بارور در پایان دوره جوجه کشی ، حدود 21 روز ، تخم می شوند.

رشد جوجه فقط با شروع جوجه کشی شروع می شود ، بنابراین همه جوجه ها در عرض یک یا دو روز از یکدیگر بیرون می آیند ، با وجود اینکه ممکن است در طی مدت دو هفته یا همین حدود تخم هایشان گذاشته شوند.

بیرون آمدن جوجه با “مضراب زدن” شروع می شود. سوراخ تنفسی را با دندان تخم مرغ خود به سمت انتهای صاف تخمک ، معمولاً در قسمت فوقانی ، سوراخ می کند. جوجه سپس چند ساعت استراحت می کند ، زرده تخم مرغ باقیمانده را جذب کرده و خونرسانی را از غشای زیر پوسته خارج می کند (که قبلاً برای تنفس از پوسته استفاده می شد). جوجه سپس سوراخ را بزرگتر می کند و به تدریج با چرخش دور می چرخد ​​و در نهایت انتهای ناخوش پوسته را کاملاً جدا می کند تا درب آن ایجاد شود. جوجه از پوسته باقیمانده خارج می شود و بدن مرطوب آن در گرمای لانه خشک می شود.

مرغ ها پس از اولین جوجه ریزی جوجه ها تقریباً دو روز در لانه می مانند و در این مدت جوجه های تازه از تخم بیرون آمده با جذب کیسه زرده داخلی تغذیه می کنند.

بعضی از نژادها گاهی شروع به خوردن تخمهای ترک خورده می کنند که این امر می تواند به صورت عادی درآید.

مرغ ها به شدت از جوجه های خود محافظت می کنند و در صورت لزوم آنها را پرورش می دهند تا گرم شوند ، در ابتدا اغلب شب ها به لانه برمی گردند. او آنها را به سمت غذا و آب سوق می دهد و آنها را به سمت مواد خوراکی فرا می خواند ، اما به ندرت آنها را مستقیماً تغذیه می کند. او مراقبت از آنها را تا چند هفتگی ادامه می دهد.

 

رفتار دفاعی

ممکن است مرغ ها گاهی اوقات با یک شکارچی ضعیف یا کم تجربه مواجه شوند. حداقل یک گزارش معتبر از یک روباه جوان کشته شده توسط مرغ ها وجود دارد.  و یا حمله گروهی مرغ ها به شاهینی که وارد کارخانه آنها شده ثبت شده است.

پرورش مرغ

سالانه بیش از 50 میلیارد مرغ به عنوان منبع گوشت و تخم مرغ پرورش می یابند. 

فقط در ایالات متحده بیش از 8 میلیارد مرغ سالانه برای گوشت ذبح می شود ، و بیش از 300 میلیون مرغ برای تولید تخم مرغ پرورش می یابند. 

اکثر قریب به اتفاق طیور در مزارع کارخانه پرورش می یابند. براساس موسسه Worldwatch ، 74 درصد گوشت طیور جهان و 68 درصد تخم مرغ از این طریق تولید می شود. 

یک گزینه جایگزین برای پرورش مرغ فشرده ، پرورش آزاد است. اصطکاک بین این دو روش اصلی منجر به موضوعات طولانی مدت مصرف گرایی اخلاقی شده است. مخالفان کشاورزی فشرده معتقدند که این امر به محیط زیست آسیب می رساند ، خطرات بهداشتی برای انسان ایجاد می کند و غیرانسانی است. 

مدافعان کشاورزی صنعتی می گویند که سیستم های بسیار کارآمد آنها به دلیل افزایش بهره وری موجب صرفه جویی در منابع زمین و مواد غذایی می شود و از حیوانات در مراکز پیشرفته و تحت کنترل محیط زیست مراقبت می شود.

جوجه ها به طور طبیعی شش سال یا بیشتر زنده خواهند ماند ، اما نژادهای گوشتی معمولاً کمتر از شش هفته طول می کشد تا به اندازه کشتار برسند.

مرغهایی که در درجه اول برای تخم مرغ پرورش داده می شوند مرغ های تخمگذار نامیده می شوند.برخی از نژادهای مرغ می توانند بیش از 300 تخم در سال تولید کنند

نگهداری از مرغ به عنوان حیوانات اهلی

نگهداری از مرغ به عنوان حیوانات اهلی در دهه 2000  در بین ساکنان شهرها و حومه شهرت بیشتری پیدا کرد.

بسیاری از مردم برای تولید تخم مرغ خود مرغ تهیه می کنند اما اغلب آنها را نام گذاری می کنند و مانند هر حیوان خانگی دیگر با آنها رفتار می کنند. مرغ ها از نظر اینکه همنشینی می کنند و دارای شخصیت فردی هستند دقیقاً مانند هر حیوان خانگی دیگر هستند. در حالی که بسیاری از آنها زیاد ناز نمی کنند ، آنها از دست یک نفر غذا می خورند ، به صاحب خود پاسخ می دهند و از آنها پیروی می کنند و همچنین محبت نشان می دهند.

مرغ ها پرندگان اجتماعی ، کنجکاو ، باهوشی  هستند و بسیاری رفتار آنها را سرگرم کننده می دانند.  نژادهای خاص ، مانند Silkies و بسیاری از انواع bantam ، معمولاً مطیع هستند و اغلب به عنوان حیوانات اهلی خوب در اطراف کودکان دارای معلولیت توصیه می شوند.  بسیاری از افراد مرغ ها را با ضایعات غذایی آشپزخانه تغذیه می کنند.

مطالعه کنید: آموزش قدم به قدم راه اندازی یک مرغداری کوچک

راهنمای نگهداری مرغ و خروس در منزل

نگهداری مرغ و خروس در منزل علاوه بر ارزش اقتصادی، امکان فراهم آوردن سرگرمی و خوشایندی برای خانواده نیز داراست. با داشتن چند مرغ و یک خروس در خانه، علاوه بر استفاده از تخم و گوشت آنها، شما می‌توانید از تماشای فعالیت‌های آنها لذت ببرید.

در اینجا به برخی اصول و نکات مهم در نگهداری مرغ و خروس در منزل اشاره می‌کنیم:

1. مکان مناسب برای نگهداری و پرورش: در ابتدا، باید یک مکان مناسب را برای نگهداری آنها در نظر بگیرید. اگر حیاط بزرگی دارید، می‌توانید برای مرغ و خروس قفسی مناسب آماده کنید. همچنین، در صورتی که باغ یا زمین بزرگی دارید، آنجا مکانی مناسب برای پرورش آنها خواهد بود.

2. در نظر گرفتن همسایگان: در صورتی که در محیط شهری زندگی می‌کنید، باید به همسایگانتان فکر کنید. به دلیل نزدیکی خانه‌ها به یکدیگر، احتمال اذیت شدن همسایگان با صدای مرغ و خروس وجود دارد. بنابراین، در نگهداری آنها در محیط شهری، باید این مسئله را مدنظر قرار دهید.

3. حفظ نظافت محیط: به نظافت و تمیزی محیطی که مرغ و خروس در آن قرار دارند، توجه کنید. بستر آنها را هر دو روز یکبار تمیز کنید، زیرا تجمع فضولات می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف در آنها شود.

4. استفاده از آب و غذای سالم: از آب و غذای تازه و سالم برای مرغ و خروس استفاده کنید. استفاده از آب و غذای آلوده و فاسد می‌تواند باعث بروز بیماری‌های گوارشی و انگلی شود. قبل از ارائه غذا به آنها، ظرف‌های آبخوری و دانخوری را به دقت شستشو دهید.

5. حفظ محیط گرم: برای مرغ و خروس لانه‌ای بسازید تا در فصل‌های سرد سال به آن پناه ببرند. همچنین، در صورت امکان، از وسایل گرمایشی در محل پرورش آنها استفاده کنید تا از برودت زیاد محیط جلوگیری شود و آنها را در امان نگه دارید.

با رعایت موارد فوق و فراهم کردن مکان مناسب برای پرورش مرغ و خروس در منزل، شما می‌توانید از حضور آنها در زندگی خود لذت ببرید و حتی با توسعه فعالیت‌ها، می‌توانید یک منبع درآمد برای خانواده خود ایجاد کنید. همچنین، با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی خانگی و تهیه تخم نطفه‌دار تازه، می‌توانید جوجه‌های مرغ و خروس را تولید و به قیمتی پایین‌تر به دست آورید. با رعایت مطالب آموزشی درباره جوجه‌کشی از تخم مرغ، می‌توانید این فرایند را در خانه انجام دهید و جوجه‌های تولیدی را یا در منزل نگهداری کنید و یا به بازار عرضه کنید.

پرورش مرغ بومی در ایران

پرورش مرغ های بومی سرمایه کمتری نسبت به پرورش مرغ های صنعتی یا پولت نیازد دارد. خوراک کمتری مصرف می کنند و حتی درم قابل بیماری ها مقاومت دارند. مرغ بومی مجموعا 250 تخم در یک دوره می گذارد.

هرچند این نژاد نسبت به تمیزی و بهداشت حساس می باشند.

یکی از اهداف پرورش مرغ بومی تولید تخم مرغ محلی می باشد که جذابیت خاص خود را در بازار ایران دارا می باشد.

سرانه تولید گوشت مرغ در ایران بیش از 2 میلیون تن می باشد و مصرف سالانه گوشت مرغ در کشور ما نسبت به متوسط جهانی بالاتر می باشد.

تشخیص مرغ و خروس در مرغ‌فروشی

تشخیص مرغ و خروس در مرغ‌فروشی یکی از مسائل مهم و حیاتی در صنعت مرغداری است. هنگامی که مشتریان به یک مرغ فروشی مراجعه می‌کنند، تشخیص صحیح جنسیت مرغ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به خاطر تفاوت‌های مهمی که در اندام‌ها و رفتارهای مرغ و خروس وجود دارد، ضروری است.

برای تشخیص مرغ و خروس در مرغ‌فروشی، چندین روش موجود است. یکی از روش‌های رایج، بررسی ویژگی‌های جنسیتی بیرونی مرغ‌ها است. برای مثال، خروس‌ها دارای سوت و سمن است که در حالت طبیعی به صورت برجسته و قرمز رنگ هستند. همچنین، طول و ضخامت ترقه یا پوسته پشتی مرغ‌ها می‌تواند نشان‌دهنده جنسیت آنها باشد. همچنین، رفتار و صداهای تولید شده توسط مرغ‌ها نیز می‌تواند نشانگر جنسیت آنها باشد.

به منظور افزایش دقت در تشخیص جنسیت مرغ‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند آنالیز ژنتیکی و تست‌های هورمونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها به صورت علمی و دقیق جنسیت مرغ را تشخیص می‌دهند.

در نتیجه، تشخیص مرغ و خروس در مرغ‌فروشی با استفاده از روش‌های بیرونی و علمی میسر است. این موضوع باعث اطمینان مشتریان از خرید مرغ با جنسیت مورد نظر آنها می‌شود و همچنین به صاحبان مرغداری کمک می‌کند تا مدیریت و برنامه‌ریزی خود را بر اساس جنسیت مرغ‌ها بهبود دهند.

 

لینک های مفید دیگر:

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه شترمرغ

شماره های تماس:

شعبه تهران: 09123968671 09121986651

شعبه اصفهان: 09131007689 _ 09131005836

شعبه مشهد: 09151006923

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1402/12/29 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1402/12/29 83,679  ( 0) مشاهده
اردک  1402/12/29 42,250  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1402/12/29 56,541  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1402/12/29 83,226  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1402/12/29 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1402/12/29 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1402/12/29 46,000  ( 0) مشاهده
کبک  1402/12/29 47,083  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1402/12/29 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1402/12/29 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1402/12/29 16,675  ( 0) مشاهده
پولت  1402/12/29 54,825  ( 0) مشاهده
ایکون