Search
Search

انتخاب تخم مرغ نطفه دار جهت جوجه کشی

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

انتخاب تخم مرغ نطفه دار جهت جوجه کشی

 

تاریخچه جوجه کشی

 

عمر زندگی پرندگان بر روی کره زمین به چهارده میلیون سال پیش بر می گردد. پرندگان به طور طبیعی تنها برای جوجه آوری و ادامه نسل ، تخمگذاری می کردند. آنها بر روی تخم های خود می خوابیدند و با تامین شرایط مناسب (گرما ، رطوبت و حتی حرکت دادن تخم در طی روز) آن ها را پرورش می دادند.

اما سابقه پرورش مرغ به صورت اهلی، به دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح ، و در کشور هندوستان بر می گردد. اما به مرور این صنعت به کشورهای دیگر دنیا مانند مصر، بین النهرین و چین انتقال یافت.

اهلی کردن مرغ و تولید تخم و گوشت آن به صورت عمده نیاز به جوجه کشی مصنوعی را ایجاد نمود. در طول تاریخ روش های متنوع بسیاری برای جوجه کشی ثبت گردیده است.

نخستین جوجه کشی به سال هزار قبل از میلاد مسیح بر می گردد. به نظر می رسد اولین کشورهایی که جوجه کشی مصنوعی را در آن دوران انجام دادند، مصر و چین بوده اند. روش مصری ها ابتکاری اما با دستگاه های ساده ای انجام می شد. آن ها تخم مرغ ها را در کوره هایی دو طرف یک راهروی مرکزی بر روی کف آجری می خواباندند و حرارت دائمی با فاصله یک یا نیم متر بالای سر تخم مرغ ها وجود داشت.

اولین سازندگان دستگاه های جوجه کشی بزرگ مصری ها بودند که دستگاه های جوجه کشی با ظرفیت 90 هزار تخم مرغ تولید کردند. آن ها به دلیل شرایط اقلیمی ، نزدیکی به استوا و رطوبت مناسب توانستند در این زمینه موفقیت بسیاری کسب کنند. در حال حاضر کوره های جوجه کشی که در روستاهای اطراف رود نیل ساخته شده اند هنوز هم فعال بوده و منبع کسب درآمد بسیاری از مردم آن منطقه می باشند.

اما اولین جعبه مکانیکی جوجه کشی در سال 1749 توسط روموار اختراع گردید. این دستگاه از حرارتی که حاصل از تخمیر کود اسب بود ، بعنوان منبع حرارتی استفاده می کرد.

اما موفقیت واقعی در جوجه کشی نسیب دستگاهی شد که در سال 1881 ساخته شده بود و با آب گرم کار می کرد.

پس از آن در دهه 1920 ، اولین دستگاه جوجه کشی برقی (خودکار) در کشور آمریکا ساخته شد و به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفت.

 

تاریخچه پرورش مرغ و جوجه کشی در ایران

 

تاریخچه پرورش مرغ و جوجه کشی در ایران به سال 1000 قبل از میلاد بر می گردد که مهاجران آریایی مرغ اهلی را به ایران وارد کردند. اما تا سال 1331 شمسی، پرورش طیور در ایران به حالت صنعتی در نیامد و به صورت خانگی (واحد های کوچک) انجام می شد.

می توان گفت صنعت پرورش طیور در ایران پس از واردات نژادهای جدید مرغ، رونق گرفت.

اولین کارخانه ی جوجه کشی ایران توسط شرکت نارمک تاسیس گردید. این شرکت سهم بزرگی در رشد واحد های پرورش طیور در ایران دارد.

 

شناخت ساختمان فیزیکی تخم مرغ

 

منظور از جوجه کشی موفق یعنی داشتن هچ بالا ، تلفات کم، و جوجه هایی سالم  با وزن مناسب است. و اولین گام برای داشتن یک جوجه کشی موفق انتخاب تخم مرغ  می باشد.

به همین دلیل موفقیت شما بستگی بسیاری به تخم مرغی که برای جوجه کشی انتخاب می کنید، دارد. شما باید بتوانید بین تخم مرغ هایی که در بازار برای جوجه کشی موجود می باشند تفاوت قائل شوید و انتخاب درستی از ابتدا داشته باشید.

البته در همین ابتدای کار یک نکته را متذکر می شویم که در انتخاب تخم مرغ باید سلامت گله مادری را نیز در نظر بگیرید.

اگر بخواهید درک خوبی از عواملی که بر کیفیت تخم مرغ تاثیر می گذارند داشته باشید، باید ابتدا یک مقدمه در مورد ساختمان فیزیکی تخم مرغ برای شما بیان کنیم.

همانطور که می دانید هر تخم مرغ شامل سه بخش می باشد: زرده، سفیده و پوسته. زرده 32 درصد، سفیده 57 درصد و پوسته 11 درصد از کل وزن تخم مرغ را شامل می شوند.

در واقع نقش مهم پوسته حفاظت از محتویات درون تخم مرغ می باشد و می تواند از نفوذ میکرو ارگانیسم ها به درون تخم مرغ جلوگیری نماید.

منافذ پوسته با لایه نازکی از ماده کوتیکول بر روی پوسته پوشانده می شوند که این لایه از خروج رطوبت درون تخم مرغ و نفوذ باکتری جلوگیری می کند.

تخم مرغ دو غشای داخلی و خارجی دارد. این دو در قسمت انتهایی تخم مرغ از هم جدا شده و کیسه هوایی را به وجود می آورند. که هدف آن تامین اکسیژن و هوای مورد نیاز جنین در روزهای آخر جوجه کشی می باشد.

زرده به کمک زرده بند یا شالاز در وسط تخم مرغ نگه داشته می شود. (شالاز رباط های نگه دارنده از جنس سفیده غلیظ است.) به تصویر زیر نگاه کنید.

Untitled 11 انتخاب تخم مرغ نطفه دار جهت جوجه کشی

 

 

 

 

شناخت ترکیبات شیمیایی تخم مرغ

 

تخم مرغ منبع غذایی غنی از پروتئین و چربی می باشد.

باید بدانید که ترکیب شیمیایی بخش های مختلف تخم مرغ یعنی سفیده ، زرده و پوسته با هم متفاوت است.

زرده تخم مرغ 16.6 درصد پروتئین دارد و ویتامینهای محلول در چربی آن بالا می باشد.

اما درصد بیشتر سفید را آب تشکیل می دهد و 10.6 درصد پروتئین دارد همچنین حاوی ویتامین های محلول در آب می باشد.

پوسته تخم مرغ از منابع کربنات کلسیم به شمار می رود که افزودن خورده های آن به خوراک طیور، خصوصا طیور تخمگذار،  در تامین منبع کلسیم مورد نیازشان بسیار موثر است.

 

آماده کردن سالن پرورش جوجه گوشتی

 

تشخیص تخم مرغ نطفه دار

 

تشخیص تخم مرغ نطفه دار از تخم مرغ بدون نطفه به شما کمک می کند که از بارور بودن تخم مرغ مطمئن شوید. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد.

نکته: هرگز از آب برای نطفه سنجی تخم مرغ استفاده ننمایید. زیرا می تواند جوجه داخل تخم مرغ را خفه نماید. این روش در قدیم متداول بود زیرا تخم مرغ بدون نطفه بر روی آب شناور می شود. و تخم مرغ های حاوی جنین به دلیل وزن جنین به عمق ظرف آب می روند.

البته همانطور که گفته شد این کار سبب خفگی جنین و آسیب به جوجه می شود و راه های بهتری هم برای تشخیص تخم مرغ های نطفه دار وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می نماییم:

 

استفاده از چراغ قوه در تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ

 

شما می توانید به راحتی و با کمک یک چراغ قوه معمولی، نطفه دار بودن تخم مرغ های خود را بررسی نمایید. این کار را پس از اینکه چند روز از گذاشتن تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی گذشته بود یا اینکه چند روز از نشستن مرغ روی تخم ها گذشته بود می توانید انجام دهید.

اگر نورچراغ قوه را به یک تخم مرغ بتابانید و آن تخم مرغ بارور باشد می توانید به خوبی نشانه های رشد جنین، رشد عروق خونی و یا وجود یک شکل مبهم در انتهای بزرگتر تخم مرغ که وجود نطفه را تایید می کند را مشاهده نمایید.

اگر سن جنین بزرگتر باشد حتی با تاباندن نور می توانید حرکت جنین درون تخم مرغ را مشاهده کنید.

اگر رشد جنین درون تخم مرغ متوقف شده باشد، یک حلقه ی قرمز رنگ و عروق خونی قرمز رنگ در تخم مرغ دیده می شود زیرا به دلیل توقف رشد جنین، عروق خونی تغذیه کننده از نطفه دور می شوند.

در عین حال تخم مرغی که نطفه دار نباشد کاملا روشن و شفاف بوده و حلقه های خونی و عروق خونی در آن دیده نمی شود.

 

روش دوم: تخم مرغ را وزن کنید

 

این روش در طول دوران جوجه کشی به شما کمک می کند که تخم مرغ های نابارور را از تخم مرغ های بارور و دارای رشد تشخیص دهید.

برای این کار اولین روزی که تخم مرغ ها را درون دستگاه قرار می دهید آن ها را وزن کنید.

سپس در روزهای پایانی جوجه کشی هم تخم مرغ ها را وزن کنید.

تخم مرغ هایی که وزن زیادی از دست داده باشند نشان دهنده ی بدون نطفه بودن تخم مرغ می باشد.

دقت داشته باشید که تخم مرغ هایی که برای جوجه کشی استفاده می کنید به دلیل اینکه در شرایط گرمایی خاصی نگهداری می شوند پس از چند روز دیگر قابل خوردن نخواهند بود حتی اگر نطفه دار نباشند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون