Search
Search

بیماری تاول سینه در طیور

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بیماری تاول سینه در طیور

جوجه ها یکی از مهم ترین حیوانات برای ما هستند. جوجه ها بخشی از چرخه غذایی انسان بوده و سلامت آنها بسیار مهم است. آشنایی با بیماری های مرغ و درمان های سنتی یکی از راه های بهبود سلامت این پرنده می باشد.

بیماری تاول سینه در طیور

به دلیل تراکم بالای مرغداری ها بنابراین بیماری به سرعت بین آنها گسترش می یابد. در نتیجه قیمت مرغ به خاطر جراحات، تلفات و کمبود میزان مرغ بالا می رود.

برای جلوگیری از این امر باید در مورد بیماری تاول سینه و بهترین درمان آن اطلاعاتی داشته باشیم. البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در پرورش طیور، پرورش دهندگان باید با بیماری های عمده و نحوه درمان آنها آشنا باشند.

 

بیماری تاول سینه چیست؟

یکی از عوامل مؤثر در دستیابی به حداکثر بهره وری اقتصادی، کنترل پارامترهای محیطی و به ویژه مدیریت بستر در سالن پرورش است. زیرا وجود محیط مناسب بیانگر شرایط محیطی ایده آل در سالن است. علاوه بر عوامل مختلفی مانند تغذیه، بهداشت، دما، نور، رطوبت و تهویه، کیفیت و مدیریت محل نگهداری طیور نیز برای عملکرد طیور مهم است.

پرندگان بیشتر عمر خود را در تماس با بسترمی گذرانند، بنابراین آلودگی تأثیر بسزایی بر سلامت و بهره وری آن ها دارد.

بطور کلی بستر به مخلوط کاه و کلش و  فضولات دفعی طیور که در سالن پرورش پخش شده اند، گفته می شود. در صورت عدم نظارت دقیق بر مدیریت سالن، بستر سالن خیس می شود و سطحی صاف و چسبنده ایجاد می کند که به این نوع Caked litte (بستر کیکی) می گویند.

 

سبب شناسی

وجود بستر نامناسب و رطوبت زیاد باعث درگیری پرنده و زمین گیر شدن آن است.

 

نشانه های بروز تاول سینه

ضایعه در ابتدا به صورت تاول ظاهر می شود و در نهایت به ناحیه ای از بافت پوسته پوسته تبدیل می شود که باعث کاهش کیفیت لاشه می گردد.

 

درمان بیماری تاول سینه

داشتن بستر مناسب در سالن پرورش و جداسازی پرندگانی که به هر دلیل روی سینه نشسته اند می تواند از انتشار بیش از حد این بیماری جلوگیری کند.

درمان بیماری تاول سینه

عوامل بروز تاول سینه

عوامل زیادی در بروز این بیماری و شیوع تاول سینه دخیل هستند که از آن جمله می توان به ناکافی بودن بسترهای پرورش اشاره کرد. یکی دیگر از علل این بیماری زمین گیر شدن ناشی از بیماری های دیگر است.  سپس علائم بیماری می تواند به صورت آبسه ای ظاهر شود که به بافت پوسته ای تبدیل می شود که کیفیت لاشه را کاهش می دهد.

برای درمان این عارضه باید وضعیت بستر را بهبود بخشید و پرندگانی را که روی سینه بیشتر می نشینند از مجموعه خارج کرد.

 

مهم ترین عوامل پیشگیری از آلودگی داخل سالن پرورش پرندگان

مهم ترین عوامل پیشگیری از آلودگی داخل سالن پرورش پرندگان

1-  حتماً از فیلترهای مخصوص در مجاری ورودی هوا در سالن رشد استفاده کنید:

ورودی هوای داخل ساختمان باید عاری از گرد و غبار، میکروب، مواد حساسیت زا و… باشند. برای جلوگیری از این امر فیلتری در مجرای دستگاه ورودی هوا تعبیه شده است. به طوری که هوای سالم، تمیز و تازه وارد اتاق پرورش می شود. لازم به ذکر است که این فیلترها باید به صورت دوره ای تمیز شوند تا از ورود هوای کثیف به داخل سالن جلوگیری شود.

2- برای جلوگیری از ورود آفات به سالن پرورش از شبکه های بسیار کوچک روی در و پنجره ها استفاده کنید:

آفت ها و حشرات باعث بیماری های زیادی در گله های طیور می شوند و در غیر این صورت با گذاشتن تخم مرغ در کف سالن پرورش بروز بیماری شدت می گیرد. بستن درهای سالن با توری و ایجاد درب مشبک برای ورود به سالن و راهروی قابل کنترل برای جلوگیری از بروز آبله مرغان بسیار مؤثر است.

3- برای ورود به سالن پرورش حتماً از کفش، لباس، دستکش، کلاه مخصوص استفاده کنید و هر از چند گاهی این وسایل را ضدعفونی کنید:

طیور در فصل تولید مثل بسیار مستعد ابتلا به انواع بیماری های قارچی، باکتریایی، ویروسی و غیره هستند و همین امر به تنهایی دلیلی لازم و کافی برای رعایت کامل نکات بهداشتی توسط کشاورز است. استفاده از تجهیزات ضدعفونی شده و تمیز باعث کاهش بیماری و در نتیجه افزایش سوددهی کشت می شود.

4- برای هر مرحله از یک روپوش استفاده کنید:

هر فصلی شرایط و روش های مراقبت مخصوص به خود را دارد، بنابراین باید در هر بار مراقبت خاصی به کار گرفته شود و بهتر است فرد از محیط اتاق نگهداری خارج نشود.

5- بعد از هر فصل تولید مثل، جوجه کشی، سالن پرورش و … را ضد عفونی کنید:

جوجه های جوان در روزهای اولیه بسیار مستعد ابتلا به بیماری ها و عوامل بیماری زا هستند، بنابراین حذف صحیح کود مرغی از اتاق پرورش و کف اتاق بسیار مهم است. بهترین راه برای انجام آن رعایت بهداشت است. زیرا با محدودیت های بهداشتی تعداد موارد میکروبی و بیماری زا کاهش می یابد و در نتیجه میزان تلفات کاهش می یابد و گله سالم به حداکثر بازدهی خود می رسد که باعث افزایش بازدهی می شود.

6- در جلوی در استخر محلول آب، آهک و فرمالین نصب کنید:

کفش راهی برای انتقال بیماری از بیرون مرغداری است. برای جلوگیری از ورود بیماری ها از بیرون به سالن دام از محلول آب، آهک و فرمالین استفاده می شود. این محلول یک بار مخلوط شده و فرمالین به آن اضافه می شود.

7- در هر فصل تولید مثل حتماً نظم کاری را رعایت کنید:

مرغداری شغلی بسیار حساس و دشوار است که در آن درجه حرارت، رطوبت، تهویه و … را تنظیم می کند. بسیار مهم است که کدام تولیدکنندگان حرفه ای بدانند که این شرایط برای دوره های مختلف تغذیه، تخمگذاری و غیره تأثیر زیادی دارد.

8- اجتناب از افزایش و کاهش دما و رطوبت و نحوه تهویه سالن پرورش:

جلوگیری از نوسانات دما نیز در پرورش طیور بسیار حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات اتوماتیک تا حد زیادی باعث کاهش تلفات و در نتیجه افزایش سود خالص خواهد شد.

9- حتماً در مرغداری از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید:

استفاده از وسایل معمولی و بهداشتی ضدعفونی برای پرورش مؤثر بسیار مفید است و از ورود بیماری ها به داخل محوطه وسیع جلوگیری می کند و در نتیجه مشکلی جوجه ها را تهدید نمی کند. توجه به نظافت سالن راه بسیار خوبی برای مقابله با موارد مزاحم است.

10- حذف کود مرغ از محیط سالن پرورش:

کود و فضولات پرندگان باید بلافاصله پس از تخلیه از اطراف سالن خارج شود. قارچ ها و گازهای ناشی از این کود باعث ایجاد بیماری در پرندگان می شود و محل مناسبی برای رشد شپش است، به همین دلیل در اطراف سالن رشد کرده و به تدریج وارد محیط شده و مشکلات جدی ایجاد می کند.

  1. سالن پرورش را با بخار آب به خوبی بشویید:

عقیم سازی باکتریایی و ضد عفونی ظرف کشت یکی از مهم ترین فعالیت ها پس از پایان هر فصل تولید مثل است. دمای بالای 60 درجه بیشتر میکروارگانیسم ها را از بین می برد و اتاق پرورش را برای یک دوره جدید آماده می کند.

سخن پایانی

برای اطمینان از سلامت جوجه ها، شناخت بیماری های رایج ضروری است، اما این به تنهایی کافی نیست. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بسیاری از بیماری های کشنده از جمله تاول سینه در جوجه ها پس از عفونت نیاز به درمان خاصی ندارند و جوجه های بیمار باید در اسرع وقت از گله خارج شوند. در صورت شیوع بیماری در منطقه، بهتر است جوجه ها را به صورت دوره ای واکسینه کنید تا از سلامت پرندگان اطمینان حاصل شود. تخم های بارور شده از جوجه های بیمار ضعیف به وجود می آیند. تلفات ناشی از استفاده از این نوع تخم های بارور شده در دستگاه جوجه کشی بسیار زیاد است و اغلب جوجه ها به صورت ناقص رشد می کنند یا در داخل تخم خفه می شوند.

 

لینک های مفید:

فروش جوجه شترمرغ

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

فروش جوجه اردک پکنی

فروش جوجه کبک

فروش جوجه بلدرچین

فروش تخم مرغ

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://ariamontakhab com/بیماری-تاول-سینه/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون