Search
Search

بیماری نیو کاسل در طیور

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

بیماری نیو کاسل در طیور

بیماری نیوکاسل یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که بیشتر گونه های پرندگان اهلی و وحشی را تحت تأثیر قرار می دهد. طیور، بوقلمون، کبوتر و طوطی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. اردک ها، غازها، قرقاول ها و مرغان دریایی به راحتی آلوده می شوند. این بیماری می تواند منجر به علائم بالینی مانند مشکلات تنفسی و گوارشی و اختلالات عصبی شود. شدت این بیماری می تواند از بیماری خفیف تنفسی تا افسردگی و بی حالی شدید، با کاهش تولید تخم مرغ، افزایش تنفس، اسهال شدید و فلج گردن، بال ها و پاها متغیر باشد.

بیماری نیو کاسل در طیور

تشخیص نیوکاسل

بیماری نیوکاسل در جوجه ها می تواند تصویر بسیار مشابهی با آنفولانزای پرندگان ارائه دهد، بنابراین آزمایش برای تأیید بیماری مهم است.

روش های مختلفی در این آزمایش شرح داده شده است، از جمله دو آزمایش مولکولی و یک آزمایش in vivo (آزمایش داخل بدن) برای تعیین اینکه آیا ویروس جدی است یا خیر.

سه نوع از این بیماری وجود دارد:

لنتوژنیک یا خفیف

ولوژنیک یا متوسط

بسیار بدخیم یا شدید

پیشنهاد مطالعه: یماری مایکو پلاسموز بوقلمون

دلیل بیماری نیوکاسل

بیماری نیوکاسل توسط ویروسی از خانواده پارامیکسو ویروس ایجاد می شود که اگر طیور واکسینه نشود، به سرعت به همه پرندگان سرایت می کند.

درمان بیماری نیوکاسل

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن پرندگان است.

علائم بیماری نیوکاسل

این بیماری به سه صورت ظاهر می شود. سبک، متوسط ​​و شدید. علائم شامل ناراحتی تنفسی، ناراحتی گوارشی، و در موارد نادر اختلالات مغزی و فلج پرندگان است.

علائم و شدت بیماری نیوکاسل بسته به سن پرنده، سیستم ایمنی و نوع ویروس متفاوت است. این بیماری معمولاً به عنوان بیماری تنفسی شناخته می شود، اما در بیشتر موارد این ویروس به شدت بر سیستم گوارشی و عصبی پرنده تأثیر می گذارد.

از مهم‌ترین علائم بالینی بیماری نیوکاسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- علائم تنفسی

– نفس کشیدن با دهان باز

– له له زدن

– تند تند نفس کشیدن

– سرفه، عطسه و خس

– تورم بافت ‌های سر و گردن

2- علائم عصبی

نظیر لرزش

– فلج شدن پاها

– عدم تعادل در ایستادن

– افتادگی بال ها

– چرخیدن دور خود

–  پیچ خوردگی گردن

–  کشیده شدن پاها به سمت عقب

– اسپاسم

–  فلج شدن اندام های مختلف

3- علائم گوارشی

اسهال زیاد به صورت آبکی و رنگ سبز

4- علائم درونی

ایجاد زخم و خونریزی در بافت‌ها

بزرگ شدن غیر طبیعی طحال

خونریزی معده و روده

کدورت کیسه‌های هوایی

5- سایر علائم

تورم چشم و گلو

– بی اشتهایی

– کاهش تولید تخم مرغ

– تغییر رنگ، شکل یا سطح پوسته غیر طبیعی در تخم مرغ

– وجود آلبومین بیش از حد آبکی در تخم مرغ

بیماری نیوکاسل و خطرات آن برای انسان

شاید سؤال خیلی از ما که مرغ و خروس در خانه داریم این باشد که آیا بیماری نیوکاسل از پرنده به ما منتقل می شود؟ در پاسخ باید گفت:

اگر تخم مرغ یا گوشت پرنده آلوده باشد یا بدون پوشیدن ماسک یا لباس مخصوص به بدن پرنده مرده برخورد کند یا در میان گوسفندان بیمار باشد، بیماری به انسان منتقل می شود.

اما بدن انسان در برابر ویروس مقاوم بوده و با داروها و آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. ولی علائمی مانند قرمزی چشم، سرگیجه، آبریزش بینی و بی خوابی در انسان ظاهر می شود.

راه های انتقال بیماری نیوکاسل مرغ

بیماری نیوکاسل اغلب در اثر تماس با پرندگان آلوده یا ناقلین ایجاد می شود. آلودگی پرندگان بیماری اغلب حامل ویروسی است که به راحتی می تواند محیط را آلوده کند. بنابراین تماس با کثیفی و مجاری تنفسی یا تماس با غذا و آب آلوده، لباس حیوانات و انسان باعث سرایت بیماری نیوکاسل به جوجه ها می شود. پرندگان وحشی نیز می توانند به عنوان یک ناقل برای این بیماری عمل کنند. باکتری های نیوکاسل می توانند هفته ها در محیط، به خصوص در هوای خنک دوام بیاورند.

راه های انتقال بیماری نیوکاسل مرغ

شیوع بیماری نیوکاسل مرغ

به طور کلی دوره نهفتگی ویروس نیوکاسل در بدن میزبان جوجه 2 تا 15 روز است. این ویروس در تمام قسمت های بدن پرنده آلوده وجود دارد. مرغان دریایی و کبوترها می توانند ویروس را به طور متناوب به مدت یک سال یا بیشتر در بدن خود منتقل کنند.

این ویروس همچنین می تواند تا 2 ماه در کود و در لاشه مرده تا 12 ماه زنده بماند، اما به راحتی توسط مواد ضدعفونی کننده و نور مستقیم خورشید از بین می رود.

بیماری نیوکاسل در مرغ ها بسیار شایع است. هنگامی که یک پرنده در یک گله آلوده می شود، تقریباً همه پرندگان در عرض 2 تا 6 روز مبتلا می شوند. شیوع این بیماری در مرغ های گوشتی و تخم گذار حدود 100 درصد بوده و 30 تا 90 درصد مرگ و میرها بسته به نوع بیماری رخ می دهد. در واقع، نوع وحشتناک ویروس (سویه ولووژنیک) کل گله را می کشد و خسارات مالی زیادی به پرورش دهندگان وارد می کند.

نحوه تشخیص بیماری نیوکاسل

بسیاری از علائم بالینی بیماری نیوکاسل شبیه آنفولانزای پرندگان است که منجر به تشخیص اشتباه می شود. مسمومیت غذایی با فلزات سنگین می تواند باعث ایجاد برخی اختلالات عصبی در جوجه ها شود و علائم بیماری را نمایان کند. بنابراین تشخیص دقیق بیماری نیاز به معاینه جسد و کالبد شکافی دارد.

آزمایشگاه ها برای تشخیص دقیق بیماری از روش های مختلفی مانند روش های MDT، ICP، IVP، GI و مولکولی استفاده می کنند. پس از مرگ در لاشه مرغ بیمار خونریزی و زخم  در نای، ریه و کلیه دیده می شود. همچنین چربی و خون در اطراف قلب و احشاء پرنده وجود داشته باشد. علاوه بر این، بیماری نیوکاسل می تواند باعث خونریزی در دستگاه گوارش و همچنین در آبشش مرغ و فولیکول های تخمدان شود.

نحوه پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل

پیشگیری به روش های قرنطینه خوب و روش های جراحی بیولوژیکی و واکسیناسیون بستگی دارد. با اتخاذ روش های نوین مدیریتی مطابق با قوانین بهداشتی سلامت سالن پرورش گله ها که با بیماری نیوکاسل مبارزه می کنند را می توان تا حد زیادی تضمین کرد. لازم به ذکر است که هیچ درمان تضمینی برای بیماری نیوکاسل وجود ندارد زیرا منشاء آن ویروس است. با این حال در حال حاضر واکسن های مختلف نجات دهنده در دام ها برای کاهش اثرات کشنده این بیماری استفاده می شود.

استفاده از مواد ضدعفونی کننده موثر در جوجه ریزی و ضدعفونی دوره ای سالن ها و وسایل داخل ساختمان از جمله شستن به موقع آبخوری ها، تغذیه درست و اصولی، بهداشت و واکسیناسیون می تواند از تلفات این بیماری برای گله بکاهد. استفاده از داروهای اشتها آور، مدیریت و پیشگیری از استرس و استفاده از آنتی بیوتیک های خاص نیز در کنترل ثانویه بیماری نیوکاسل موثر خواهد بود.

اقدامات جهانی برای جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل

یک برنامه واکسیناسیون ویژه برای سلامت مرغ  و پیشگیری تجاری از جوجه ها وجود دارد. کانادا، ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی کار خوبی برای پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل انجام داده اند. متاسفانه در برخی از مناطق آفریقا، آسیا و حتی آمریکای جنوبی کنترل بیماری ضعیف است. با این حال، از آنجایی که پرندگان وحشی می توانند گهگاهی بدون اینکه بیمار شوند، ویروس را دریافت کنند، ممکن است در جایی که جوجه ها پرورش داده می شوند، این اتفاق بیفتد.

اقدامات جهانی برای جلوگیری از شیوع بیماری نیوکاسل

در صورت شیوع در یک منطقه، اقدامات مهم زیر باید انجام شود:

قرنطینه منطقه

کنترل آفات در گله ها

توقف تولید به مدت 21 روز

نظارت بر عملکرد مرغداران

جلوگیری از تماس با پرندگان وحشی

از بین بردن همه پرندگان آلوده و یا گونه هایی که در معرض خطر

تمیز کردن و ضد عفونی کامل منطقه بیماری و مکان های دفع لاشه ها

سخن آخر

همانطور که گفته شد بیماری نیوکاسل یکی از شایع ترین و کشنده ترین بیماری ها در طیور است. اگر دستورالعمل های بهداشتی و واکسن های به موقع انجام نشود، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری حاد نزدیک به 100 درصد خواهد شد و مزارع دیگر را نیز آلوده می کند. بنابراین پرورش دهندگان در صورت مشاهده علائم باید در اسرع وقت اقدام کرده و لاشه ها را دفن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1402/12/28 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1402/12/28 83,679  ( 0) مشاهده
اردک  1402/12/28 42,250  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1402/12/28 56,541  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1402/12/28 83,226  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1402/12/28 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1402/12/28 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1402/12/28 46,000  ( 0) مشاهده
کبک  1402/12/28 47,083  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1402/12/28 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1402/12/28 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1402/12/28 16,675  ( 0) مشاهده
پولت  1402/12/28 54,825  ( 0) مشاهده
ایکون