Search
Search

شناخت خوراک طیور و اهمیت آن

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

شناخت خوراک طیور و اهمیت آن از مهمترین مسائلی است که پرورش طیور را تحت تاثیر قرار می دهید و هم از نظر فیزیولوژیکی و هم از نظر اقتصادی بر پرورش طیور تاثیر می گذارد. همچنین بیشترین هزینه هنگام پرورش دام و طیور برای تغذیه و جیره خوراکی انجام می شود.

می توان گفت تولیدات دامی تماما به کیفیت و کمیت تغذیه آن ها بستگی دارد. در نتیجه جهت تسریع فرایند تولید و همچنین بالا بردن کیفیت آن باید خوراک طیور و مواد مغذی تشکیل دهنده آن را به خوبی بشناسید. این مساله در جهان امروز که نیازهای غذایی با افزایش جمعیت، افزوده می شود  اهمیت بالاتری نیز دارد.

شناخت خوراک طیور و اهمیت آن

 

عدم شناخت خوراک طیور می تواند بر توان تولیدی واحد های پرورش دهنده تاثیر منفی بگذارد زیرا هدف اصلی از شناخت خوراک دام و طیور، ارزش گذاری آن براساس نیاز دام و طیور در سنین مختلف می باشد.

پیشرفت در علم تغذیه و مشخص کردن نیازهای خوراکی طیور اصلی ترین عامل پیشرفت کمی و کیفی در صنعت پرورش طیور می باشد. تحقیقات در این زمینه تا حدی پیشرفت کرده است که نیازهای خوراکی طیور و نیز میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن طیور در مراحل مختلف رشد و تولید را به طور کامل و دقیق اندازه گیری و بیان شده است.

در پرورش طیور بین شصت تا هفتاد درصد ازکل هزینه ها را تغذیه طیور در بر می گیرد که خود داشتن علم و دانش کافی در زمینه تهیه و نگهداری خوراک خوب و با نسبت های دقیق را ضروری می سازد.

شما بعنوان یک پرورش دهنده باید بدانید که انرژی و پروتئین مورد نیاز مرغ یا دیگر طیوری که پرورش می دهید از چه موادی تهیه می شود؟ نقش پودر استخوان و پودر صدف در خوراک مرغ چقدر اهمیت دارد؟ چرا نباید تنها از یک نوع ماده، خوراک طیور خود را تهیه نماییم؟ اندازه دان در خوراک جوجه و مرغ چه تفاوتی با هم دارند و چرا؟

 

شناخت خوراک طیور – انواع مواد مغذی

 

مواد مغذی نیاز های مختلف بدن جهت رشد و نمو، ترمیم بافت، تخم گذاری و تولید مثل، سلامت طیور و…. را تامین می کند.

خوراک طیور به طور عمده از ریشه، ساقه، برگ و دانه گیاهان و البته با توجه به ارزش غذایی آن، تهیه می شود. یک خوراک خوب علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، باید انرژی لازم را نیز در اختیار دام قرار دهد.

مهمترین مواد مغذی در بافت های گیاهی و جانوری شامل آب، مواد معدنی (کربوهیدراتها، لیپیدها یا همان چربی ها، مواد ازته و ویتامین ها) و مواد آلی می باشد که همه این مواد برای تداوم زندگی و رشد طیور ضرورت دارد. برخی از این مواد مغذی غیر قابل جایگزین بوده و اهمیت بالایی برای متابولیسم ، رشد و تولید مثل دارند و برخی دیگر قابل جایگزینی می باشند.

آب

مصرف آب در دام و طیور، سه تا چهار برابر بیشتر از خوراک می باشد. 75 درصد از وزن جوجه هنگام خروج از تخم را شامل می شود که با افزایش سن به 50 درصد کاهش می یابد.

آب در تغذیه و متابولیسم بدن پرنده اهمیت بسیار بالایی دارد. ملکول آن خیلی کم یونیزه می شود وهمین بیانگر اهمیت حضور آب در واکنش های بیوشیمیایی ، ترکیب محلول های مختلف و سیستم های بافری بدن می باشد.

آب به محلول کردن مواد مغذی خوراک طیور کمک می کند، هضم غذا را تسهیل کرده و سوخت و ساز مواد مغذی را ممکن می سازد.

آب در واکنش های شیمیایی بدن شرکت می کند. همچنین بسیاری از آنزیم های بدن زمانی می توانند بر روی مواد تاثیر بگذارند که در محیط مایع قرار گیرند.

آب به گردش مواد مغذی و دفع مواد زائد از بدن کمک می کند دمای بدن را از طریق تعدیل حرارت بین همه نقاط بدن و در صورت لزوم تبخیر از طریق ریه و پوست تنظیم می کند.

کمبود آب خوراکی در دسترس جوجه ها، تولید را کاهش داده، سبب از دست دادن اشتهای طیور شده و سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

آب آشامیدنی باید سالم و بهداشتی بوده و از هرگونه آلودگی شیمیایی و میکروبی به دور باشد.

مصرف آب در فصول گرم سال بیشتر بوده و همچنین اگر خوراک طیور نمک و آب زیادی داشته باشد، پرنده به آب بیشتری نیاز دارد.

البته مقداری از آب مورد نیاز بدن حیوان از طریق خوراک مخصوصا گیاهان تازه تامین می گردد. مقدار بسیار اندکی نیز هنگام سوختن و اکسید شدن مواد مغذی انرژی زا تولید می شود.

ماده خشک

 

ماده خشک را می توان به دو دسته مواد آلی و معدنی تقسیم نمود. هرچند در شیمی ترکیبات آلی ، در ساختمان خود شامل عناصر معدنی نیز می باشند. مثلا در ترکیب لیپیدها یا کربوهیدرات ها می توان عناصری مانند فسفر هم پیدا کرد.

در خوراک طیور مواد مغذی مانند کربوهیدارت ها، چربی ها (لیپیدها) و پروتئین ها را می توان از طریق گیاهان تامین کرد.

ترکیب اصلی مواد ازته ی بدن حیوانات و گیاهان، پروتئین ها می باشند. گیاهان واحد های آلی (کربن، هیدروژن و اکسیژن) را با ازت خاک ترکیب کرده و اسید های آمینه تولید می نمایند و از اتصال چند اسید آمینهف پروتئین ها تولید می شوند این مواد در متابولیسم، رشد و تولید نقش حیاتی دارند.

چربی های گیاهای معمولا در دانه و بذر گیاه جمع می شوند و منبعی از انرژی محسوب می گردند. البته چربی موجود در گیاهان بسیار کمتر از چربی بدن حیوانات می باشد همچنین با افزایش سن دام میزان چربی بدن آن نیز افزوده می شود.

ماده مغذی دیگری که اهمیت بسیاری دارد ویتامین ها می باشند که در رشد و تولید مثل نقش مهمی ایفا می کنند.

 

تماس با پشتیبانی فروش

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون