Search
Search

تفاوت نژادهای راس کاب آرین

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت نژادهای راس کاب آرین

تفاوت نژادهای راس کاب آرین

مرغداری های بزرگ جوجه های نژادهای راس، کاب، آرین را معمولاً از شرکت های دارای مجوز و مرکز خرید و فروش طیور معتبر تهیه می کنند. اما می توان تعداد کمی از این جوجه ها را برای پرورش در منزل یا سالن های کوچک خریداری کرد. جوجه های گوشتی را می توان در بازارهای محلی فروخت، اما برای ذبح، بسته بندی یا ارسال به کشتارگاه مجوز لازم است.

نژاد تنها عامل موثر در افزایش وزن بالا نیست، استفاده از جیره صحیح و استاندارد، حفظ شرایط محیطی مناسب، استفاده از واکسن و غیره از عوامل مورد استفاده در مرغداری های صنعتی است.

 

آشنایی کلی با مرغ برند راس

راس نام یک گونه یا نژاد خاص نیست، بلکه یک نام تجاری متعلق به یک شرکت مرغ گوشتی انگلیسی است. این شرکت جوجه های گوشتی خود را به سراسر دنیا ارسال می کند و به دلیل نژاد مرغی که دنبال می کنند، جوجه ها وزن و حجم بالایی دارند.

این جوجه ها به صورت eugenic یا اصلاح شده پرورش داده می شوند و نسل اول آنها متعلق به شرکت آمریکایی – انگلیسی Aviagen است.

مرغ های راس در مقایسه با سایر جوجه های محلی سفید و سنگین هستند. وزن این نوع در طی 45 روز پرورش به 3-2 کیلوگرم می رسد. در حالی که جوجه های محلی دو تا سه ماه طول می کشد تا به این وزن برسند.

جوجه های راس در سه مدل Ross 308، Ross 708 و Ross 308 ap عرضه می شوند. مدل راس 308 برای تولید تخم مرغ و گوشت استفاده می شود و می توان آن را به عنوان مرغ دو منظوره با تولید تخم مرغ بالا و افزایش وزن بالا پرورش داد.

دو مدل بعدی یعنی 708 و 308 AP به طور قابل توجهی سنگین تر از مدل اول هستند و ضریب تبدیل بالاتری دارند. هر دوی این نژادها به دلیل افزایش وزن زیاد به پرورش دهندگان در کاهش هزینه های خوراک و افزایش سود کمک زیادی می کنند.

این جوجه ها اغلب توسط شرکت ها مجوز می گیرند و مرغداری های بزرگ مرغ ها را خریداری می کنند و سپس گوشت را به کشتارگاه ها می فروشند. اما می توان تعدادی از این جوجه ها را برای پرورش در منزل یا سوله کوچک خریداری کرد و در بازارهای محلی جوجه ها را بفروشیم.

علاوه بر برند راس، انواع مرغ فروشی Coop و Plus نیز در بازار وجود دارد، پس بیایید نگاهی به تفاوت این سه برند بیندازیم.

سوال ارسالی مشتری عزیز در مورد تفاوت نژاد های راس، کاب و آرین

سلام میخواستم جوجه گوشتی یکروزه تهیه کنم بار اولمه نمیدونم چی بریزم فرق راس و کاب و…. رو میخواستم لطفا راهنمایی کنید:

پاسخ کارشناس:

 

 

نژاد کاب

نژاد کاب

مرغ گوشتی کاب یکی دیگر از انواع مرغ های عرضه شده توسط شرکت مرغداری میهن می باشد. خوراک جوجه های گوشتی کاب به دلیل نیاز به پروتئین کمتر از 1.5 تا 2 درصد ارزان تر است. تفاوت وزن خروس و مرغ در این جوجه های گوشتی کمتر از انواع دیگر مشاهده می شود.

اگر قصد پرورش جوجه کاب را دارید، یک روز قبل از انتقال آنها به سالن، باید دمای محیط را تا 32 درجه سانتیگراد بالا ببرید و آن را گرم کنید. جوجه های جوان بیشتر از این به دما  نیاز دارند. در زمانی که مرغ ها در سالن هستند باید آب و دان کافی در اختیار آن ها قرار دهید.

برای آنها قبل از ورود برای سه روز اول پس از انتقال به سالن، باید از رول های کاغذی با سینی خوراک استفاده کرد.

به ازای هر 50 قطعه جوجه گوشتی کاب به یک متر مربع نیاز دارید و برای هر جوجه باید 50 گرم بذر قرار دهید. در هفته های اول نور باید حدود 20 تا 60 لوکس باشد؛ ولی بعداً نور را به 5 لوکس کاهش دهید. همچنین به یاد داشته باشید که شدت نور در مناطق مختلف سالن باید 20 درصد متفاوت باشد.

رطوبت بالا در پرورش جوجه های گوشتی کاب مهم است و اتاق آنها باید بدون ایجاد سرما برای جوجه ها سمپاشی شود. بستر مرغ باید حداقل 5 سانتی متر ضخامت داشته باشد. درست است که جوجه های گوشتی کاب نیازی به خوراک گران قیمت و غلیظ ندارند؛ اما غذای آنها باید خوب باشد. بسته به نوع مرغ باید از پلت یا پودر برای آنها استفاده کنید. آب تهیه شده برای جوجه ها باید از نظر سختی و باکتری آزمایش شود.

جوجه های گوشتی کاب باید به خوبی تهویه شوند، بنابراین اگر در سالن ها تونل تهویه ضعیفی دارید، جوجه ها را تا حد امکان در یک سوم وسط اتاق قرار دهید و تنها فضایی که باید در دسترس باشد، یک سوم جلویی سالن است.

 

نژاد آرین

نژاد آرین

نژاد مرغ گوشتی آرین نامی پرطرفدار در بین مرغداران کشورمان است. تا دهه 1970 بیش از 70 درصد از پرورش دهندگان مرغ گوشتی از مرغ یکروزه آرین به عنوان نژاد اصلی مرغ گوشتی در کشور استفاده می کردند. در دهه های اخیر این نژاد چندان مورد استقبال قرار نگرفت تا اینکه در یکی دو سال اخیر نام نژاد مرغ گوشتی آرین به دهان بسیاری از پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشورمان برگشت.

جوجه های گوشتی آرین توسط ایران پرورش داده می شوند و ایران از معدود کشورهایی است که دارای لاین (نژاد خالص حیوانات خاص) به نام آرین می باشد. در دنیا حدود 8 کشور دارای علم و فناوری مرغداری هستند و خوبی آن این است که کشور ما ایران نیز یکی از این کشورهاست و توان فنی و علمی لازم برای تولید و گسترش این تکنیک را دارد.

تاریخچه جوجه های آرین یک روزه در ایران به سال 1356 بر می گردد که لاین مرغ آربراکروز از آمریکا به ایران وارد شد و در سال 1362 در مرغداری کد خدا بویین زهرا مستقر شدند و مرغ لاین آرین را برای خالص نگه داشتن این نژاد ایجاد کردند.

در مقایسه با سایر نژادهای جوجه گوشتی در ایران، جوجه گوشتی آرین قدرت رقابتی را از خود نشان نداد؛ زیرا اولاً ضریب تبدیل آن کمی بالاتر از سایر نژادهای گوشتی مانند مرغ گوشتی نژاد راس، مرغ گوشتی نژاد کاب یا مرغ گوشتی پلاس است.

اما یکی از مزیت های اصلی این نژاد مرغ گوشتی آرین، قیمت نسبتاً پایین این نژاد نسبت به بقیه مرغ های گوشتی است.

نژاد تنها عامل مؤثر در افزایش وزن نیست، بلکه استفاده از خوراک مناسب و با کیفیت، رعایت شرایط محیطی مناسب، استفاده از واکسن و … از دیگر عواملی است که در مرغداری های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

جوجه گوشتی یک روزه آرین از ایمنی نسبتاً بالایی نسبت به سایر جوجه های گوشتی مانند نژاد کاب یا جوجه گوشتی یک روزه پلاس و راس برخوردار است.

وزن جوجه های گوشتی آرین در 42 روزگی حدود 2200 گرم است که در مقایسه با سایر جوجه های گوشتی چندان خوب نیست؛ اما با توجه به قیمت این نژاد حتی حمایت دولت از پرورش دهندگان جوجه های گوشتی نژاد آرین در سال های اخیر باعث افزایش محبوبیت در بین پرورش دهندگان مرغ گوشتی شده است.

تفاوت مرغ راس، کاب و آرین

هر سه برند توسط شرکت های مختلف وارد و تولید می شوند، اخیراً دومین برند هوبارد زیرمجموعه آویاژن شده و در وزن های مختلف عرضه می شود. مطالعات و آزمایشات روی این جوجه ها نشان می دهد که بین افزایش وزن و ضریب تبدیل تفاوت چندانی وجود ندارد، اما شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، تهویه، کیفیت خوراک و … بر افزایش وزن و ضریب تبدیل تاثیر چشمگیری می گذارد.

برخلاف جوجه های محلی، این جوجه ها را نمی توان در فضای باز پرورش داد، زیرا مقاومت کمتری در برابر بیماری دارند. بنابراین، پرورش در داخل خانه توصیه می شود. اگر می خواهید یک مزرعه جوجه های گوشتی راه اندازی کنید، باید از سیستم های گرمایش، تهویه، رطوبت و سرمایش مناسب استفاده کنید و آنها را با خوراک استاندارد تهیه شده از مراکز عرضه مطمئن تغذیه کنید.

این جوجه ها انتخابی عالی برای پرورش جوجه های گوشتی و کسب درآمد هستند به شرطی که بتوان آنها را با قیمت مناسب از واردکنندگان خریداری کرد و در شرایط تغذیه ای و محیطی مناسب پرورش داد. در صورت نیاز به توسعه سالن باید مجوزهای لازم را از جهاد کشاورزی اخذ کنید.

مقاله های مفید دیگر را مطالعه کنید:

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

فروش تخم مرغ

فروش خوراک طیور

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://ariamontakhab com/تفاوت-نژادهای-راس-کاب-آرین/
  • تفاوت جوجه راس و آرین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دو =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون