Search
Search

پرورش بلدر چین

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

پرورش بلدرچین

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که مدت ها به فکر پرورش بلدرچین بوده اید، اما در ابتدا کمی شروع این کار برایتان مبهم است و سوالاتی این چنین برایتان به وجود آمده است؟ من مطمئن نیستم بازار فروش این شغل چیست؟ از افراد زیادی مشاوره و کمک گرفته ام، اما هر کدام به نوعی مانع این کار شده اند. اطلاعات زیادی در مورد پرورش بلدرچین، غذا و پناهگاه این پرنده ندارم.

پرورش بلدرچین

اگر در مورد پرورش بلدرچین جدی هستید، باید توجه داشته باشید که رقابت پذیری آنها در حال افزایش است و با خواندن این مقاله، افرادی هستند که شروع به پرورش و کسب درآمد می کنند. وقتی کار با اصول و پشتکار انجام شود، بسیار پردرآمد است و حتی می بینیم افرادی که قبلاً کارمند دولت بوده اند، درآمد بسیار بالایی دارند و از طریق این کار از شغل خود دست می کشند! پس اگر قصد پرورش بلدرچین دارید با ما همراه باشید.

پرورش دهندگان بلدرچین معمولاً به دو گروه تقسیم می شوند:

1- تولید و فروش تخم نطفه دار ( برای استفاده در دستگاه جوجه کشی )

2- تولید و فروش بلدرچین گوشتی

خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید قبل از شروع، آیا فقط می خواهید تخم بلدرچین را تهیه کنید؟ یا میخواید در زمینه گوشتی فعالیت داشته باشید؟

 

بلدرچین

بلدرچین ها پرندگان کوچکی هستند که می توانند کوتاه و سریع پرواز کنند و مانند سایر پرندگان از دانه ها، حشرات و سایر میکروارگانیسم ها تغذیه می کنند. آن ها برای محافظت خود به یک قفس یا یک اتاق سرپوشیده نیاز دارید.

بلدرچین نسبت به سایر پرندگان در برابر بیماری، سرما و گرما مقاوم تر است و در عرض شش هفته به پرندگان بالغ تبدیل می شود. میزان تخمگذاری این پرنده از سایر پرندگان بیشتر است به طوری که در سال 280 تخم می گذارد. یعنی در هر هفته به صورت میانگین 4 الی 5 عدد.

سرعت رشد بالا و تکثیر زیاد این پرنده افراد زیادی را به نگهداری از این پرنده ترغیب کرده است. زیرا زمان بهبودی در پرورش بلدرچین سریعتر است و نرخ سود بسیار زیادی دارد.

نژاد های مختلف بلدرچین

نژاد های مختلف بلدرچین

رایج ترین انواع بلدرچین های کشت شده در ایران، نژاد بلدرچین معمولی و نژاد بلدرچین ژاپنی است. این دو نژاد بیشتر برای تخم ریزی پرورش داده می شوند، اگر به سراغ بلدرچین های گوشتی می روید، بهترین نژادها بلدرچین سینه سفید هندی و بلدرچین سفید آمریکایی است. اما برای مبتدیان، بهتر است در اوایل کار خود با پرورش بلدرچین معمولی شروع کنند. زیرا پرورش گونه های دیگر در ابتدا کمی دشوار است و هزینه بازگشت سرمایه طولانی می شود.

پیشنهاد مطالعه: فروش جوجه بلدرچین

بازار مصرف گوشت و تخم بلدرچین

خوشبختانه مردم ایران بیشتر از گذشته با خواص بلدرچین و تخم آن آشنا هستند. اغلب مردم گوشت این پرنده را به گوشت مرغ ترجیح می دهند. زیرا تخم بلدرچین و گوشت آن سرشار از آهن، پتاسیم، روی، منیزیم و ویتامین های مختلف است. ناگفته نماند که گوشت آن نسبت به سایر گوشت های پرندگان خوشمزه تر است. گوشت بلدرچین برای بیماری های قلبی و آسم و برای دفع سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است.

بسته به بازار مصرف و نوع فصل تولید مثل، انواع بلدرچین متفاوت است، در برخی فصول مصرف زیاد گوشت بلدرچین و در برخی موارد تخم بلدرچین مصرف می شود. بسته به نیاز بازار به نژاد تخمگذار یا نوع گوشت این پرندگان نیاز دارید. بسیاری از رستوران های لوکس و مدرن خریدار گوشت بلدرچین هستند، همین طور مردم زیادی برای پذیرایی از مهمانان ویژه خود از گوشت بلدرچین استفاده می کند.

بسته به بازار مصرف و نوع فصل تولید مثل، نوع بلدرچین ها با هم فرق می کند. در برخی فصول مصرف گوشت افزایش می یابد و در برخی موارد استفاده از تخم آن بالا می رود. با توجه به نیاز بازار، باید انواع گوشت یا تخم این پرنده را تهیه کنید.

به شدت توصیه می شود قبل از راه اندازی سالن با بازار فروش این پرنده آشنا شوید و شروع به جذب مشتریان بالقوه نمایید. فقط قبل از هر کاری تحقیقات خود را در این زمینه کامل کرده و به بررسی رقبای خود را بپردازید.

راهنمای پرورش بلدرچین گوشتی

در این مدل کسب و کار، هدف پرورش دهندگان از تغذیه بلدرچین ها بیشتر گرفتن گوشت از آنها است، البته کسانی هم هستند که برای تخم بلدرچین آن را پرورش می دهند. در این صورت، قضیه تا حدودی پیچیده خواهد شد، زیرا برای این منظور باید از قفس های مکانیزه استفاده کنید. شما باید نژادهای مختلفی برای این کار مثل نژاد ژاپنی و معمولی پرورش دهید.

اما اگر فقط می خواهید آنها را برای مصارف خود بزرگ کنید و هدف کسب در آمد از این کار را ندارید، نژادهای سفید هندی و آمریکایی مناسب هستند و دیگر احتیاجی به خرید قفس مخصوص نیست.

طول دوره پرورش بلدرچین گوشتی

بلدرچین گوشتی به شرط تغذیه مناسب در 45 روزگی به سن کشتار مطلوب می رسد. در هر دوره، آماده سازی و ضد عفونی اتاق به طور متوسط ​​دو هفته طول می کشد. بنابراین کل دوره پرورش بلدرچین 60 روز خواهد بود. در طول سال 5 بلدرچین قابل پرورش و فروش است.

هزینه دان بلدرچین گوشتی

بلدرچین گوشتی از روز اول تا زمان کشتار از چندین نوع غلات تغذیه می کند. دانه بلدرچین فرمول خاصی دارد و ترکیبات آن کمی با اجزای دانه آن متفاوت است. خوراک بلدرچین را می توان از بدو تولد تا کشتار در بازار تهیه کرد. البته راه ارزان تری برای تهیه خوراک بلدرچین وجود دارد که عبارت است از خرید نهاده از دولت و تامین خوراک آسیاب و میکسر.

فضا و شرایط مورد نیاز

فضا و شرایط مورد نیاز

دو راه برای شروع پرورش بلدرچین وجود دارد:

1- خرید تخم بلدرچین و جوجه کشی با دستگاههای مخصوص

2- خرید جوجه بلدرچین و پرورش در فضای سربسته

بنا بر تجربه کاری راه دوم را برای شروع به شما توصیه می کنیم، زیرا ابتدا باید از خلق و خو، طبیعت، بیماری ها و تغذیه پرنده اطلاع داشته باشید و سپس کسب و کار خود را در سطح وسیع راه اندازی کنید. اگر این روند را طی کنید، می توانید یک سالن حرفه ای راه اندازی کنید تا تخم مرغ ها را به جوجه تبدیل کرده و آنها را پرورش دهید، زیرا از این طریق درآمد شما بسیار بیشتر می شود. ما توصیه می کنیم از انکوباتورهای خودکار در ابتدای راه کمک بگیرید، زیرا این دستگاه ها می توانند به طور خودکار تخم های پرندگان مختلف را بدون دخالت انسان به جوجه تبدیل کنند.

دوره جوجه کشی بلدرچین معمولاً 17 روز است و در این مدت می توانید یک مرکز مراقبت برای آن راه اندازی کنید که از خانه یا آلونک شروع می شود و به سالن های بزرگ ختم خواهد شد. از آنجایی که پرندگان معمولاً با فضله خود بوی بد ایجاد می کنند، منطقه باید دارای سیستم تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش باشد، زیرا بلدرچین ها به گرما و رطوبت حساس زیادی دارند. استفاده از فن برای فعال کردن سیستم فن بخاری و تهویه مطبوع ارزان قیمت می تواند سیستم سرمایش و گرمایش اصلی شما باشد. با گذشت زمان، می توانید فضای خود را گسترش دهید و آن را حرفه ای تر کنید.

سخن آخر

پرورش بلدرچین یک تجارت پرسود است که با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌ فرد، سود بیشتر و دوره بازپرداخت سریع‌تر خواهد بود.

توصیه می شود این آزمایش را از چند جوجه و در یک مقیاس کوچک شروع کنید و در مراحل بعدی پس از آن که نتیجه خوبی گرفتید آن را گسترش دهید.

اگر شما هم به عنوان مبتدیان این کار در ابتدای راه هستید و سوالات زیادی در این زمینه برایتان به وجود می آید می توانید با مراکز معتبر خرید و فروش طیور تماس گرفته و از آن ها مشاوره بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1402/12/29 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1402/12/29 83,679  ( 0) مشاهده
اردک  1402/12/29 42,250  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1402/12/29 56,541  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1402/12/29 83,226  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1402/12/29 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1402/12/29 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1402/12/29 46,000  ( 0) مشاهده
کبک  1402/12/29 47,083  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1402/12/29 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1402/12/29 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1402/12/29 16,675  ( 0) مشاهده
پولت  1402/12/29 54,825  ( 0) مشاهده
ایکون