Search
Search

چگونگی کاهش هزینه پاکسازی مرغ؟

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

در نظر گرفتن راهی جدید برای تمیز کردن دستگاه های مرغداری می تواند زمان و هزینه را ذخیره نماید و همچنین تولید نیز افزایش داشته باشد.
پاکسازی و ضدعفونی سیستم های پرورش مرغ نیازی روزانه است اما هزینه هایی نیز به دنبال دارد. این هزینه ها نه تنها شامل سرمایه گذاری بر روی دستگاه ها و جایگزینی تجهیزات می شود بلکه شامل زمان و تاثیر آن بر روی کارگران نیز می شود.
عملیات متعددی باید به عنوان بخشی از برنامه سلامت و پاکیزگی انجام شود که شامل زدودن آلودگی از هرگونه جسم جامد، شست و شو و برس زدن همراه با مواد پاک کننده، آب کشی و ضدعفونی می شود. لوازم و تجهیزات که معمولا  برای این کار استفاده می شوند سنگین هستند، استهلاک بیشتری دارند و تاثیراتی بر روی کارگران می گذارند.
نمونه هایی از دیگر بخش ها وجود دارد که در آن ها عملیات پاکسازی با بازدهی بیشتری انجام می شود، مثلا نحوه کار کارواش. نحوه شست و شو که در کارواش مورد استفاده قرار می گیرد می تواند در سیستم های پاکسازی مرغداری نیز اعمال شود و در نتیجه بازدهی بیشتری را به همراه داشته باشد.

طراحی پاکسازی تناوبی

معمولا دستگاه های پرورش طیور به شلنگ های متصل به دیواری وابسته هستند که مخصوص کارهای سنگین است که نیازمند پیچیدن به دور دستگاه و سپس برگرداندن آن به محل اولیه بعد از پاکسازی است.
این شلنگ ها به دلیل سنگین بودن به سختی برای تمیز کردن جدا می شوند و در نتیجه استهلاک آن ها در زمان پیچیدن و استفاده کردن افزایش می یابد و بعد از پاک کردن رد آن ها نیز باقی می ماند.علاوه بر این، تلمبه شلنگ نیز در زمان افتادن روی زمین آسیب می بیند.
حال آن که کارواش ها بر بسیاری از این مشکلات غلبه کرده اند و می توانند به عنوان نمونه برای دستگاه های پرورش طیور استفاده شوند. معمولا کارواش ها فشرده هستند، طراحی آن ها به طور موثر انجام شده است، شلنگ آن ها ساختار محافظی دارد که نمی گذارد شلنگ، زمین را گرم کند و پایه هایی دارد که امکان چرخش 360 درجه ای شلنگ را به راحتی، به سرعت و با امنیت می دهد. شلنگ های کارواش سبک هستند و از لوازم بادوام ساخته شده اند.
به علاوه، هر یک از عملیات کارواش زمان مخصوص به خود را دارد.

کاربرد کارواش در روند پرورش مرغ
فرایندهای مورد استفاده در کارواش می تواند در روند پرورش طیور نیز به ترتیب مراحل زیر انجام شود:
1.در هر کدام از بخش های مرغداری، تیرآهن بال پهن با بالاترین کیفیت بین دو دیوار موازی نصب نمایید.
2.یک بازوی دستی دارای پایه گردان بر روی تیرآهن بال پهن نصب نمایید، درست شبیه جرثقیل هایی که برای پل استفاده می شود.
3.پایه، شلنگ را نگه می دارد، این شلنگ شبیه شلنگ هایی است که در سیستم های شست و شوی پرفشار استفاده می شود. برخلاف شلنگ های سنگین که اغلب در مرغداری ها استفاده می شود، این شلنگ ها بسیار سبک هستند. این پایه دارای مکانیسم جمع کننده شلنگ است و این اطمینان وجود دارد که شلنگ هرگز با زمین دستگاه پرورش طیور برخورد نخواهد داشت و در نتیجه آسیب کاهش می یابد.
4.انتهای این شلنگ ها دارای تلمبه هایی مشابه تلمبه هایی است که در شست و شوهای پرفشار استفاده می شود. این نوع تلمبه بسیار سبک است و طراحی آن به گونه ای است که استفاده کنندگان به راحتی به قسمت های مختلف تجهیزات یا بخش های مختلف دستگاه پرورش طیور دسترسی دارند، بدون آن که خیلی به این دستگاه ها نزدیک شوند.
5.یکی از دو شلنگ، آب را تامین می کند که دمای آب می تواند با محیط برابر باشد و یا گرم باشد، در حالی که شلنگ دیگر دارای برس مخصوصی است که به طور اتوماتیک ماده پاک کننده را می ریزد.
6.روی هر کدام از دیوارهای موازی قسمتی برای نگه داشتن تلمبه ها در زمانی که استفاده نمی شوند تعبیه می شود.
7.بعد از آن که زمان لازم برای هرکدام از کارهای مختلف پاکسازی در نظر گرفته شد، می توان زمان سنجی را تنظیم کرد تا نشان دهد که کارهای پاکسازی در زمان لازم انجام شده است.
استفاده از سیستم کارواش در عمل
بعد از آن که کارهای مربوط به پرورش جوجه تمام شد، نظافت چی ها باید تمامی لوازم جامد را که در تجهیزات، دیوارها و کانال ها یا زمین به کار رفته است، پاک کنند.
بعد از پایان این مرحله، یکی از کارگران شروع به شستن هر قطعه از تجهیزات می کند و همزمان کارگر دیگری وسایل را با ماده شوینده برس می زند.
بعد از اتمام این کار، کارگر اول ماشین آلات و دیگر وسایل را آبکشی می نماید. در پایان، کارگر دیگر ماده ضدعفونی کننده به وسایل می زند.
سپس این دو کارگر به بخش دیگر مرغداری برای پاکسازی می روند. میزان کارهای گروهی به اندازه زمین مرغداری و همچنین تعداد تجهیزاتی بستگی دارد که در بخش های مختلف باید پاکسازی شوند.
با کنار گذاشتن این روند پاکسازی معمول و انجام آن بر اساس عملکرد کارواش ها می تواند زمان لازم برای تمیز کردن بخش، و همچنین میزان آب و ماده پاک کننده مورد استفاده را کاهش دهد.
علاوه بر این، هزینه تعویض شلنگ ها و تلمبه های شلنگ نیز کمتر است زیرا سایش و کوبش آن ها بر روی زمین مرغداری بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نوزده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/1/9 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/1/9 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/1/9 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/1/9 57,046  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/1/9 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/1/9 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/1/9 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/1/9 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/1/9 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/1/9 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/1/9 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/1/9 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/1/9 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون