Search
Search

اصول پرورش جوجه گوشتی

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

اصول پرورش جوجه گوشتی

اصول پرورش جوجه گوشتی

در سال های اخیر، پرورش طیور به طور چشمگیری افزایش یافته است. اکنون شاهد حضور پر رنگ محصولات طیور در سبد غذایی خانواده ها هستیم. اصول پرورش طیور گوشتی نقش مهمی در درآمد این کار دارد؛ بنابراین، پرورش دهنده باید اصول این کار را بداند.

با افزایش مصرف گوشت طیور از جمله گوشت مرغ، بازار این کار داغ شده و رقابت شدیدتر شده است. در این میان، کسی که پرورش مرغ پایه را بلد باشد برنده است.

این توانایی مانند یک میانبر عمل می کند. با استفاده و اجرای این اصول، مرغداران کوتاهی می کنند. چون دچار آزمون و خطا نمی شوند و ضرر نمی کنند.

آیا تصمیم گرفته اید وارد این بازار کار شوید؟ شاید بخواهید دانش خود را در زمینه کاری خود افزایش دهید! با ما همراه باشید تا در این قسمت به بررسی اصول پرورش جوجه های گوشتی بپردازیم.

پروش جوجه گوشتی

پرورش جوجه گوشتی یکی از مهمترین فعالیت‌های کشاورزی در صنعت دامداری است که برای تأمین نیازهای گوشتی جامعه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در این فرایند، جوجه‌های گوشتی با رعایت استانداردهای بهداشتی و تغذیه‌ای، به منظور رشد و تولید گوشت بالغ مورد پرورش قرار می‌گیرند. پروش جوجه گوشتی نیازمند مراقبت و نظارت دقیق بر شرایط زیستی، تغذیه، آب، هوا و بهداشتی است. با توجه به فن‌آوری‌های نوین در این زمینه، تلاش برای بهینه‌سازی عملکرد و افزایش تولید جوجه‌های گوشتی با کیفیت و بهره‌وری بیشتر، امری حائز اهمیت در صنعت پرورش جوجه گوشتی می‌باشد.

اصول پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی از جمله فعالیت‌های مهم در صنعت دامداری است که برای تولید گوشت به کار می‌رود. در این روش پرورش، رعایت اصول بهداشتی، تغذیه‌ای، شرایط زیستی و نظارت دقیق بر رشد و توسعه مرغان، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پرورش مرغ گوشتی، محیطی مطلوب و سالم برای زندگی و رشد آن‌ها باید فراهم شود. در این محیط، فضای مناسبی برای حرکت، مصرف غذای با کیفیت، در دسترس بودن آب و هوا مناسب، تعویض بستر و جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین، تغذیه صحیح و متعادل مرغان با استفاده از ترکیبات غذایی مناسب، بهره‌وری بالایی در تولید گوشت و رشد سریع و سالم مرغان را فراهم می‌کند. در نتیجه، رعایت اصول پرورش مرغ گوشتی با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین و استفاده از بهترین روش‌های کشاورزی، به دستیابی به بهره‌وری بیشتر و تولید گوشت با کیفیت و صحیح کمک می‌کند.

پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک

پرورش مرغ گوشتی در سالن‌های کوچک، یکی از روش‌های پرورش این نوع طیور برای تولید گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، مرغان در فضای محدودی با رعایت شرایط بهداشتی و تغذیه‌ای، پرورش داده می‌شوند. برای شروع پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک، نیاز به ایجاد شرایط زیستی مناسب برای آن‌ها از جمله محیط آرام، پرنور و خشک، نصب تجهیزات مناسب برای تهویه، آب، نور و گرمایش و استفاده از تغذیه با کیفیت دارد. همچنین، در این روش پرورش، مراقبت دقیق از مرغان و نظارت مداوم بر رشد و توسعه آن‌ها بسیار مهم می‌باشد. با توجه به تکنولوژی‌های نوین در این زمینه، پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک با بهره‌گیری از بهترین روش‌های کشاورزی و فن‌آوری‌های پیشرفته، می‌تواند به تولید گوشت با کیفیت و بهره‌وری بالایی در صنعت دامداری کمک کند.

اصول پرورش جوجه های گوشتی

در پرورش و تولید طیور نکات ریز و مهم زیادی وجود دارد. برای بنا کردن مرغداری می توانید در هر سمتی آن را تنظیم کنید. مرغداری ها اغلب در حومه شهر ایجاد می شوند. همه مزارع مرغ گوشتی باید حداقل 2 کیلومتر دورتر از شهر باشند.

در سالن به انواع لوازم مرغداری نیاز دارید. سیستم های سرمایش، گرمایش و تهویه همگی مهم هستند و بر اساس آب و هوای منطقه تعیین می شوند.

فکر نکنید با یک سنگ می توانید دو پرنده را بکشید. خانه های مرغ فقط برای نگهداری از این پرندگان طراحی شده اند. به نگهداری جوجه های دیگر در اطراف مرغ فکر نکنید. تهویه مناسب را نصب کنید تا تهویه در هنگام طوفان خراب نشود.

تمیز کردن سالن نیز مهمترین اصل پرورش جوجه های گوشتی است. رعایت بهداشت و واکسیناسیون به موقع جان جوجه ها و اموال شما را نجات می دهد. در غیر این صورت، اگر یک مرغ مریض شود، کل گله آسیب می بیند.

هنگام انتخاب یا ساختن یک قفس، تعداد جوجه هایی را که می خواهید نگهداری کنید در نظر بگیرید. می توانید با یک سالن کوچک شروع کنید. یک سالن 100 متری برای پرورش 1000 جوجه کافی است.

 

نکات مهم در زمان پرورش جوجه های گوشتی

نکات مهم در زمان پرورش جوجه های گوشتی

یکی از مهمترین اصول پرورش جوجه های گوشتی تامین مرتع سالم برای آن ها است. قبل از خرید مطمئن شوید که مرغ مادر بیمار نیست زیرا در صورت داشتن مریضی و ناتوانی شما نمی توانید از آن جوجه کشی خوبی انتظلر داشته باشید و سرمایه شما هدر می رود.

برای نگهداری بهتر از جوجه ها از یک مادر و جوجه های هم سن در سالن استفاده کنید. همچنین جوجه های زیادی را به یکباره وارد سالن پرورش نکنید.

در سال اول می تواند در چند مرحله جوجه ریزی کنید. به این ترتیب کار را انجام خواهید داد. اگر روند پرورش طیور به خوبی پیش نرود، متحمل ضرر و زیان هنگفتی نخواهید شد.

هنگام انتخاب نژاد مرغ، آن را به دقت بررسی کنید. برخی از نژادها قوی تر هستند. البته هر چه نژاد مرغ بهتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.

دوره تولید مثل جوجه های صنعتی بسیار کوتاه و 45 روز به طول می انجامد. اما جوجه های اهلی زمانی به سن کشتار می رسند که به طور متوسط ​​۶ ماهه باشند.

مطلب فروش جوجه گوشتی می توانید مطالعه کنید.

شرایط سالن در اصول پرورش مرغ گوشتی

سلامت و امنیت زیستی بخش مهمی از صنعت مرغ گوشتی است. رعایت بهداشت در مرغداری اولین قدم در پیشگیری از بیماری بوده و امری ضروری است.

1- تهیه آب آشامیدنی جوجه ها

کاسه آبخوری باید بین دو فیدر قرار گرفته و فاصله آنها 1.5 باشد.

یک لوله آب شفاف تهیه کنید که بتوان به موقع رسوب زدایی کرد.

آبخوری باید روزی سه بار شسته و تعویض شوند.

دمای آب باید حداقل 25 درجه باشد.

بهترین نوع آبخوری ها پستاتک ها هستند. اگر پیدا کردن آن ها برایتان دشوار است، می توانید از مراکز خرید و فروش طیور کمک بگیرید.

مقدار آب و خوراک مرغ ها نباید در یک مکان ذخیره شود و باید به طور یکنواخت در سالن توزیع شوند.

برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت آب و پیشگیری از بیماری، کاسه های آبخوری باید هر 4 ساعت یکبار تعویض شوند.

2- تهیه دانخوری برای مرغ های گوشتی

ظرف دان بهتر است کامل خالی شده و دوباره پر شوند. چون جوجه ها به غلات ثانویه علاقه زیادی دارند و اگر غذا پشت سر هم ریخته شود غذای آرد را نمی خورند و این باعث مشکلات اسکلتی و … می شود بهتر است جوجه ها را قبل از تغذیه حدود 15 دقیقه گرسنه نگه دارید.

بهتر است جوجه ها 4 بار در روز غذا بخورند. مصرف خوراک روزانه جوجه ها به دمای محیط، میزان تولید، سن، وزن بدن، انرژی خوراک و مواد مغذی آن بستگی دارد.

3- تغدیه مرغ های گوشتی

برای خوراک مرغ می توانید از دانه های سویا، پودر ماهی، پنبه دانه، ذرت، گندم، برنج، کنجد، بادام زمینی و … استفاده کنید.

مدیریت صحیح و تغذیه مناسب جوجه های گوشتی نقش بسزایی در افزایش وزن و تثبیت گله دارد. در این صورت تعداد تلفات به حداقل کاهش یافته، بنابراین باید در تغذیه جوجه های گوشتی در هفته اول بسیار مراقب باشید.

4-  سرمایش و گرمایش محوطه پرورش مرغ گوشتی

دمای محل باید بین 32 تا 33 باشد و در روز چهارم به 30 و در هفته دوم به 28 درجه برسانید و هر هفته 2 درجه کاهش دهید تا در 30 روزگی دما به 22 برسد. روزها برای رسیدن به این دما می توانید از سیستم های گرمایش و سرمایش استفاده کنید.

5- نوردهی مناسب مرغ گوشتی

اولین چیزی که در پرورش مرغ گوشتی باید به آن توجه کنید نورپردازی یکسان در کل سالن است. اگر قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد در یک مکان وجود داشته باشد، جوجه ها تمایل دارند در یک مکان تجمع کنند و مشکلات متعددی را به وجود می آورند.

نوردهی مناسب مرغ گوشتی

در مجموع قرار گرفتن در معرض نور به سن مرغ بستگی دارد. تا دو روز پس از جوجه کشی به هیچ وجه چراغ را خاموش نکنید. در این مرحله جوجه ها می توانند محیط اطراف خود را بهتر ببینند.

نکات مهم برای نور دهی سالن پرورش جوجه گوشتی به شرح زیر است:

– از 3 تا 5 روزگی به بعد برای هر متر مربع یک لامپ 5 وات مناسب است. از 5 تا 20 روزگی، منبع نور را روی 3 وات و از 20 روز تا زمان کشتار، قدرت منبع نور را روی 1 وات تنظیم کنید.

– 2 شب اول چراغ ها را خاموش نکنید تا جوجه ها با سالن و محل تغذیه و آبخوری بیشتر آشنا شوند.

– روشنایی کافی 5 وات (معادل 60 لوکس) در هر متر مربع تا 5 روز، سپس 3 وات (معادل 36 لوکس) به مدت 20 روز، سپس 1 وات (معادل 12 لوکس) تا پایان دوره است.

– میزان نور خانه باید برابر باشد.

6- تهویه سالن نگهداری مرغ گوشتی

یکی از مهمترین وظایف مرغداری ها ایجاد هوای پاک و حذف هوای آلوده داخل سالن می باشد. در سالن ها به دلیل تعداد زیاد جوجه ها و سرعت رشد آنها وجود اکسیژن مهم است که باعث تهویه سالن می شود.

– کاهش دما

– کاهش بوی گرد و غبار و گاز

– کاهش رطوبت

– کاهش گازهای مضر

– تامین اکسیژن کافی برای تنفس پرنده

 

از جمله مشکلات کمبود اکسیژن در سالن را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– عدم تهویه مناسب

– افزایش رطوبت بستر

– افزایش دما

– استشمام بوی آمونیاک و آسیب به ریه ها و سیستم تنفسی پرنده

– کاهش رشد

– کاهش راندمان تبدیل خوراک

– زیان اقتصادی

کنترل به موقع سرمایش، گرمایش و تهویه بر سلامت و رشد جوجه ها تأثیر می گذارد. در این زمینه نور نیز نقش پر رنگی دارد.

جوجه ها باید تا 3 روزگی در محیطی با دمای 33 تا 34 درجه سانتیگراد باشند. در روز چهارم، دما باید دو درجه کاهش یابد.

تا دو هفته دمای 30 درجه مناسب است؛ اما بعد از آن هر هفته 2 درجه دمای اتاق را کاهش دهید. به این ترتیب در 30 روزگی جوجه ها دمای اتاق 22 درجه را حس می کنند. استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش مناسب برای کنترل هر چه بیشتر دما توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/2/6 19,500  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/2/6 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/2/6 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/2/6 52,573  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/2/6 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/2/6 24,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/2/6 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/2/6 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/2/6 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/2/6 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/2/6 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/2/6 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/2/6 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون