آریامنتخب پارسیان
Search

آریا منتخب پارسیان

با افتخار اولین عرضه کننده دام و طیور در کشور

هوش مصنوعی و تاثیر آن بر بهینه سازی مدیریت مرغداری ها در سال 2024

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

هوش مصنوعی و تاثیر آن بر بهینه سازی مدیریت مرغداری ها در سال 2024

هوش مصنوعی و تاثیر آن بر بهینه سازی مدیریت مرغداری ها در سال 2024

مکانیزه کردن خط تولید جوجه های یک روزهسال 2023 یکی از کلیدی ترین سالهای تکنولوژی تاریخ بشریت می باشد چرا که در این سال سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت گسترده ای عمومی سازی شد و در نتیجه ی آن شرکت های فناوری امکان استفاده از این قابلیت را در تجهیزات مختلف صنعتی و نیمه صنعتی پیدا کردند. یکی از این پیشرفت ها در صنعت مرغداری می باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مکانیزه کردن مرغداری ها با استفاده از هوش مصنوعی

کنترل اتوماتیک و هوشمند فرایندهایی که در داخل مرغداری ها صورت میگیرد توسط سیستم هایی مبتنی بر هوش مصنوعی گسترش بسیاری داشته است. از جمله ی این سیستم ها میتوان به کنترلرهای مرغداری اشاره کرد . کنترلرهای مرغداری با دریافت دیتا از سامانه های سنجش محیطی امکان بهینه سازی المان هایی همچون دما و رطوبت را فراهم می سازد.

در سیستم های قدیمی کنترلری، سیستم های کنترلر گر، برای مثال دمای محیط را اندازه گرفته و سپس با دمای وارد شده توسط اپراتور مقایسه می کردند و در صورت وجود مغایرت اقدام به تغییر در مقادیر آنها می کردند. اما در سیستم های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، سنسورهای وزنی حرارتی و حرکتی فعالیت های مرغ ها در داخل مرغداری را بررسی میکند و سپس بر اساس دمای دقیق کف مرغداری و محلی که طیور در آنها حضور دارد اقدام به ارسال دستور برای تغییر دما و … میکند.

این سیستم ها همچنین در اندازه گیری وزن و فراهم کردن مواد غذایی مناسب نیز بسیار کارآمد هستند.

سنجش میزان غذای مورد نیاز طیور از طریق هوش مصنوعی:

یکی دیگر از فواید استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت مرغداریها، استفاده از سیستم های رباتیک بررسی وزن و سلامت طیور می باشد. این سیستم ها که در نوین ترین انواع آنها به صورت ربات هایی با قابلیت پیمایش در کف مرغداری طراحی و تولید شده اند، بر اساس سیستم های لیزری، ابعاد و حجم و پرنده را بررسی و وزن تقریبی آن را تخمین میزنند. این بررسی ها به صورت روزانه صورت میگیرد و اگر تغییری غیرعادی در پرنده ای یا بخشی از پرنده ها صورت گیرد، اپراتور توسط هوش مصنوعی مطلع شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از زیان مالی مرغداری صورت می پزید.

در این سیستم همچنین میزان دان مصرفی به دقت بررسی می شود و در سیکل های پرورش مختلف میتوان الگوهایی با مصرف بهینه دان را پیاده سازی کرد.

مکانیزه کردن خط تولید جوجه های یک روزه:

مکانیزه کردن خط تولید جوجه های یک روزه

از دیگر سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توان به سیستم های لیزری مورد استفاده در خط تولید جوجه یک روزه اشاره کرد. در این سیستم ها هوش مصنوعی با بررسی افزایش و کاهش وزن تخم ها و بدون نیاز به جابجایی سینی تخم نطفه دار، با استفاده از بازو های رباتیک اقدام به خارج کردن تخم های بدون نطفه یا مشکل دار میکند.

تمامی موارد شامل تغییرات وزنی، تغییرات دمایی و رطوبتی، چرخش و … مبتنی بر سیستم های برنامه ریزی شده توسط هوش مصنوعی می باشد تا در مواقعی مختلف با توجه به دانش خود سیستم اقدام به تغییر موقعیت دستگاه و تخم ها گیرد.

هوش مصنوعی در دستگاه های جوجه کشی:

افزون بر موارد بیان شده که در سیستم های جدید هوش مصنوعی مورد استفاده در سال های پرورش مرغداری مورد استفاده قرار میگیرد، سیستم هایی مبتنی بر منطق فازی نیز وجود دارد که در برخی از دستگاه های جوجه کشی مدرن بیشتر استفاده شده است.

گروه صنعتی اسکندری یکی از شرکت های پیشرو در تولید دستگاه های جوجه کشی در ایران و خاورمیانه می باشد، که دستگاه هایی مبتنی بر هوش مصنوعی و توزیع دما و رطوبت با منطق فازی را تولید کرده است.

دستگاه های جوجه کشی تولیدی این واحد صنعتی با بررسی دمای مورد نیاز سیستم و بررسی شرایط وارده توسط اپراتور، تشخیص میدهند که کدامین حالت برای جوجه کشی بهینه مناسب می باشد.

چنین قابلیتی در دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی بر افزایش قابل توجه کارایی و راندمان دستگاه تاثیر گذار می باشد.

چرا باید از ورود هوش مصنوعی به صنعت مرغداری خوشحال باشیم؟

صنعت مرغداری از جمله صنایعی می باشد که هنوز هم در بیش از 99 درصد مرغداری ها سیستم سنتی خود را حفظ کرده است. ورود سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی سبب میشود عیب یابی سالن ها و مشکلات موجود در آنها به راحتی تشخیص داده شود. از سویی دیگر راهکارهای رفع این عیوب نیز به ساده ترین شکل ممکن در اختیار اپراتور قرار میگیرد.

چنین شرایطی میتواند در کاهش هزینه های جاری و همینطور کاهش هزینه های تغذیه ای و درمانی طیور نیز تاثیرگذار می باشد.

نتیجه گیری:

ورود تکنولوژی های نوین به خصوص هوش مصنوعی چشم اندازی روشن برای مرغداران فراهم خواهد کرد و عملیات مرغداری و برداشت فرآورده های مرغی را به ساده ترین شکل ممکنه بدون نیاز به حضور اپراتور ها در داخل مرغداری ممکن می سازد. در این مقاله به بررسی برخی از تکنولوژی های وارده به صنعت مرغداری و تاثیرات آنها در افزایش راندمان مرغداری ها پرداختیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/2/6 19,500  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1403/2/6 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/2/6 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/2/6 52,573  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/2/6 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/2/6 24,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1403/2/6 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/2/6 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/2/6 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/2/6 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/2/6 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/2/6 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/2/6 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون