Search

آریا منتخب پارسیان

با افتخار اولین عرضه کننده دام و طیور در کشور

تغذیه مرغ تخمگذار

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تغذیه مرغ تخمگذار

تغذیه مرغ تخمگذار

تخم مرغ یکی از مهم ترین منابع غذایی انسان از قبل از میلاد تا به امروز بوده است که پروتئین را در رژیم غذایی انسان تامین می کند. امروزه پرورش مرغ تخمگذار چه به صورت صنعتی و چه محلی یکی از پربازده ترین و پرسودترین صنایع به شمار می رود.

در تعیین تغذیه مرغ های تخمگذار یک برنامه علمی مناسب لازم است و جیره با توجه به نیاز مرغ متفاوت خواهد بود. این پرندگان با رژیم غذایی حاوی غلات، مکمل های پروتئینی، مواد معدنی، ویتامین ها و چربی ها تغذیه می شوند و رژیم غذایی آنها با محرک های رشد مانند بیسیتراسیون و کوکسیدیواستات ها تکمیل می شود.

تولیدکنندگان تخم مرغ به طور مرتب حیوانات خود را زیر نظر دارند و در تولید و تغذیه آنها بسیار دقت می کنند. اجازه دادن به مرغ ها برای مصرف کامل غذای خود برای تولید تخم و کسب درآمد بالاتر یکی از مواردی که باید مراقب آن باشید پس اجازه ندهید مایکونوکسین در رژیم غذایی تجمع پیدا کند.

برای این کار از موادی استفاده می شود که رشد قارچ ها را مهار می کند، زیرا مایکونوکسین برای پرندگان مضر است. تغذیه مرغ های تخمگذار بسته به سن پرنده و دوره تخم گذاری می تواند متفاوت باشد.

هنگام تغذیه جوجه های خانگی می توانید از چیزهایی مانند گندم، ذرت یا دانه های آماده مرغ نیز استفاده کنید. همچنین از آنجایی که جوجه ها تقریباً هر چیزی را می خورند، غذای جوجه های اهلی و روستایی را می توان از ضایعات غذا، میوه ها، سبزیجات و … تهیه کرد. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید، دریافت شن و کلسیم کافی در رژیم غذایی است که بسیار مهم است.

از آنجایی که مرغ‌های تخم‌گذار تقریباً دو سال متوالی به طور مستمر تولید و تخم‌گذاری می‌کنند، درآمد روزانه خوبی برای پرورش دهنده دارند و از نوسانات قیمت تخم‌مرغ در روزهای مختلف سال در کشور سود زیادی می‌برند.

چرا پرورش مرغ تخمگذار توصیه می شود؟

از آنجایی که جمعیت کشور ما نیاز شدیدی به تخم مرغ دارند، پرورش مرغ تخمگذار یکی از مشاغل بزرگ و سودآور است. همچنین صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه محدودیت تولید ندارد و هر چقدر هم که تولید شود خریدار برای این محصول است.

تغذیه مرغ های تخمگذار چیست؟

کربوهیدرات ها نسبت به سایر غذاها در تغذیه مرغ های تخمگذار اهمیت بیشتری دارند. اما از چربی برای افزایش انرژی در غذا استفاده می شود.علف سبز و برگ های خشک و پودر خشک یونجه جزء گیاهان سبز در تغذیه طیور است.

پروتئین گیاهی ضروری در جیره مرغ های تخمگذار شامل سویا، دانه های پنبه و بادام زمینی است که بعد از غلات در رژیم غذایی آنها بسیار مهم است. همچنین به یاد داشته باشید که پودر ماهی پروتئین بسیار مهمی در تغذیه مرغ های تخمگذار است. پروتئین حیوانی همچنین شامل پودر گوشت و استخوان، فرآورده های جانبی طیور و لبنیات است. فراموش نکنید که مواد معدنی ضروری نیز شامل کلسیم، منیزیم، گوگرد، نمک و فسفر می شود. برای تهیه بهترین دان برای مرغ های تخم گذار می توانید از مراکز خرید و فروش طیور کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: فروش جوجه گوشتی

 اهمیت گندم در غذای مرغ ها

گندم برای مرغ های تخمگذار بسیار مهم است و نقش ویژه ای در تغذیه آنها دارد. ارزش غذایی گندم را می توان از روی نرمی و سختی آن قضاوت کرد. گندم  سخت به وضوح پروتئین بیشتری نسبت به گندم معمولی دارد. استفاده از گندم در جیره مرغ های جوان نباید از 30 درصد بیشتر شود تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.

به طور کلی، بهتر است مرغ های تخم گذار را با کمک سیستم مکانیزه تغذیه کنید. این سیستم ها علاوه بر کنترل دقیق جیره بندی مواد غذایی، نقش مهمی در صرفه جویی در مصرف دان نیز دارند.

قبل از تغییر جیره باید وزن دقیق هر مرغ تخمگذار مشخص شود و در صورت کم بودن وزن با تغذیه مناسب به عدد مورد نظر برسد. فراموش نکنید که ازدحام بیش از حد، بیماری و کمبود مواد مغذی به درستی نشان دهنده وضعیت غیر طبیعی گله است.

پرورش جوجه های گوشتی را از کجا شروع کنم؟

برای راه اندازی هر کسب و کاری ابتدا به مکان مناسب و ابزار و تجهیزات مناسب نیاز داریم. اصولاً پرورش مرغ تخمگذار مانند پرورش سایر طیور نیازمند مکان مناسبی است که باید در فضایی بسته و سقف دار مانند سوله یا سالن یا اتاق که در هر متر مربع 10 مرغ تخمگذار در آن پرورش داده شود انجام شود.

پرورش مرغ تخمگذار به دو صورت انجام می شود:

1) کف بستر

2) قفس

هر دو روش پرورش ذکر شده روش های مناسبی هستند؛ اما پرورش مرغ تخمگذار در حیاط خلوت مناسب تر است؛ زیرا مراقبت از جوجه ها به این صورت راحت تر است، تخم ها سالم و تمیز خواهند بود و مرغ ها بیماری و عوارض کمتری خواهند داشت.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ تخمگذار

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ تخمگذار

برای پرورش مرغ تخمگذار پس از آماده سازی سالن از نظر وسعت و فضای موجود در سالن تجهیزات زیر موجود است:

1-  هواکش

برای تهویه خانه لازم است گاز آمونیاک، گردوغبار و ذرات معلق مرغ های تخمگذار داخل قفس حذف شود که مقدار و نوع آن بستگی به تعداد و اندازه قفس دارد.

2- سیستم گرمایشی یا سرمایشی

مرغ های تخمگذار در دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد تخم می گذارند. برای کنترل دمای سالن های پرورش مرغ سیستم گرمایش یا سرمایش بسته به وسعت سالن و نوع آب و هوای منطقه متفاوت است.

3- آشیانه یا تله تخمگذار

اگر مرغ های تخمگذار در اتاقک های طبقه بندی نگهداری می شوند، نیاز به لانه یا تله تخم مرغ دارند تا مرغ ها روی زمین و در قسمت های مختلف اتاق تخم نگذارند. این لانه ها را می توان به صورت دستی با سبد یا موزاییک ساخت که برای 6 مرغ تخمگذار در سالن به یک تله نیاز است.

4- بستر کف سالن پرورش مرغ تخم گذار

برای پرورش مرغ تخمگذار در هر متر مربع باید 4 کیلوگرم پوشال وجود داشته باشد. این بستر به عنوان عایق حرارتی از کف خانه برای جلوگیری از انتقال گرما یا سرما به بدن مرغ تخمگذار عمل می کند. همچنین از جذب ادرار و مدفوع پرندگان و آب سر رفته جلوگیری کرده و خطر عفونت ها کاهش می یابد.

5- ظروف آبخوری و دان خوری

برای پرورش مرغ های تخمگذار به روش بستر، ظروف آبخوری و تغذیه مناسب برای تمیز کردن بهتر و عدم هدر رفتن دانه در کف بستر مورد نیاز است. لازم به ذکر است که برای هر 50 قطعه مرغ تخمگذار یک آبخوری و یک دانخوری استفاده می کنند.

6- قفس مرغ تخمگذار

بسیاری از مرغ های تخمگذار از مرغداری های 3 تا 4 طبقه برای حفظ سلامت تخم ها و کاهش عوارض و بیماری ها استفاده می کنند. این قفس ها از آهن و گالوانیزه ساخته شده اند و تمیزی داخل قفس اهمیت بیشتری دارد.

 

سن مناسب تخم گذاری برای مرغ تخمگذار

سن مناسب تخم گذاری برای مرغ تخمگذار

یک مرغ بین 5 تا 6 ماهگی برای تخم گذاری به بلوغ می رسد. اساساً خرید جوجه های بالغ برای پرورش مرغ تخمگذار بسیار اشتباه است. زیرا مرغ ها قبل از تخم گذاری نیاز به یک برنامه روشنایی مناسب دارند. ضمناً با توجه به اینکه مرغ های تخمگذار بالغ از قبل دارای مجموعه کاملی از تخمدان هستند، در حین حمل و نقل مرغ های بالغ، این مجموعه تخمدان ها در اثر فشار و ضربه در حین حمل پاره شده و مرغ ها برای مدت طولانی آسیب خواهند دید و مدت زیادی طول می کشد تا به حالت قبل برگردد و آسیب تخمدان را برطرف کند.

پرورش جوجه یکروزه مشکلات خود را دارد و متأسفانه بیشترین میزان تلفات در سن جوجه به خصوص در دو هفته اول پس از جوجه ریزی رخ می دهد؛ اما با خرید جوجه یکروزه برنامه دقیق‌تری برای تغذیه جوجه ها دریافت می کنید.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + نوزده =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1403/2/8 21,000  ( 1500) مشاهده
جوجه بومی  1403/2/8 105,425  ( 0) مشاهده
اردک  1403/2/8 69,084  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1403/2/6 52,573  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1403/2/8 82,323  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1403/2/8 26,500  ( 2000) مشاهده
خروس آرین  1403/2/8 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1403/2/8 45,500  ( 0) مشاهده
کبک  1403/2/8 63,034  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1403/2/8 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1403/2/8 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1403/2/8 18,025  ( 0) مشاهده
پولت  1403/2/8 84,250  ( 0) مشاهده
ایکون