Search
Search

اهمیت تولید نژادهای مرغ بومی  (بخش اول)

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

اهمیت تولید نژادهای مرغ بومی (بخش اول)

 

گسترش جمعیت و مراقبت ازگونه های مختلف حیوانات مانند مرغهای محلی و دیگر گونه های طیور مانند بلدرچین ، اردک ، هوبره و شترمرغ ، بحثی است که همیشه از جهات مختلف بررسی شده است اما جنبه یی که در این زمینه بسیار کمتر مورد توجه قرار داشته است اهمیت بسیار بالای این گونه ها در افزایش تنوع زیستی و غنی سازی استخر ژنتیکی طیور در سراسر جهان می باشد. ما در این مقاله سعی داریم که تاثیر پرورش مرغ بومی وانواع طیور محلی را از جنبه های مختلف بررسی نماییم.

اهمیت تولید نژادهای مرغ بومی

 

از لحاظ تاریخی ، در بعضی از نقاط جغرافیایی جهان انواع خوراک تهیه شده از گونه ی خاصی از طیور بخش مهمی از مراسمات مذهبی یا اجتماعی می باشند مانند خوراک بوقلمون در جشن شکرگزاری مسیحیان.  همچنین این عمل تاثیر مستقیمی بر امنیت غذایی و درآمدزایی در مناطق روستایی می گذارد.

باید توجه داشت که به دلیل اهمیت پرورش درست و حفاظت از گونه های مختلف طیور هم اکنون محققان حیطه دامپزشکی و دامداری به این نتیجه رسیده اند که باید تلاش و وقت بیشتری صرف توسعه نژادهای خالص محلی و انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی مربوط به پرورش جوجه انواع طیور گردد.

 

اهمیت تولید نژادهای مرغ بومی – منظور از مرغ بومی چیست؟

 

برای جدا کردن مرغ های بومی از دیگر انواع مرغ تعریف جهانی وجود ندارد اما به طور عام به گروهی از پرندگان که در یک منطقه خاص زندگی می کنند و با شرایط محلی آن منطقه سازگاری دارند را پرندگان بومی به حساب می اورند. آن ها طی دوران های طولانی از طریق یک فرآیند انتخاب طبیعی دوام آورده اند و یا اینکه در مقابل ناملایمات محیط از خود مقاومت نشان داده اند .

نتیجه اینکه مرغ های محلی و گونه های بومی پرندگان اهلی، یک جمعیت ناهمگن از پرندگان هستند که از نظر مورفولوژی و صفات سازگار با محیط محلی سازگاری دارند.

مرغ بومی اصولا به سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی مقاومت در مقابل بیماری های محلی و شرایط استرس زای مخصوص به آن منطقه جغرافیایی شناخته شده اند.

مرغهای محلی که بعضا بومی نیز خوانده می شوند ، پرنده هایی هستند که به دو منظور پرورش داده می شوند یکی برای تولید تخم مرغ و دیگری برای تولید گوشت سفید. باوجود اینکه تخم مرغ محلی معمولا رنگی و اندازه کوچکتری دارد، اما به دلیل شهرت این نژاد به پرورش سبز یعنی بدون آنتی بیوتیک یا دستکاری های ژنتیکی و هورمون های رشد ، از اقبال خوبی در بازار مصرف برخوردار است.

 

اهمیت تولید نژادهای مرغ بومی – اهمیت پرورش گونه های محلی در اقتصاد جهانی

 

در سراسر جهان گوشت و تخم مرغ خصوصا گوشت مرغ را محبوبترین ماده غذایی می شناسند که در تهیه انواع خوراک به کار می روند. به همین دلیل در دهه های اخیر تولید تجاری و صنعتی این کالاهای اساسی در سراسر جهان رشد چشمگیری داشته است. که هدف اصلی آن تامین تقاضای بازار و نیاز مصرف کنندگان می باشد.  طبق گفته انستیتوی منابع جهانی ، تولید سرانه جهانی غذا طی چند دهه گذشته بطور قابل ملاحظه ای رشد داشته است( FAO، 2003، World Resources Institute، 2000)

با این حال ، عوامل بسیارزیادی وجود دارد که بر رشد سریع تولید بازار کشاورزی از جمله تولید مرغ تأثیر می گذارد. برخی از این عوامل عبارتند از: محدودیت های صادرات ، کاهش ارزش پول ، قیمت جهانی نفت ، رشد جمعیت جهانی ، تغییرات آب و هوایی ، از دست دادن زمین های کشاورزی و جنگ ها.

به همین دلیل اغلب میزان تقاضای مصرف کننده از حجم منابع موجود و ظرفیت تولید بیشتر خواهد بود. و همین امر وضعیتی خطرناک برای امنیت غذایی کشورها و اقشار مختلف جامعه ایجاد می کند. اجلاس جهانی غذا در سال 1996 امنیت غذایی را چنین تعریف کرده است: “شرایطی که همه مردم ، در هر زمان ، از دسترسی فیزیکی و اقتصادی به غذای کافی ، ایمن و مقوی برای تأمین نیازهای غذایی و ترجیحات غذایی خود برای یک زندگی سالم و فعال برخوردار هستند” (FAO) ، 1996

آمار نشان می دهد که به طور تقریبی نزدیک به یک میلیار نفر در سراسر جهان به دلیل فقر شدید به گرسنگی مزمن دچار هستند و در کنار آن نیز حدودا 2 میلیار نفر دیگر نیز فاقد امنیت غذایی هستند و به طور متناوب گاها زیر سطح فقر قرار می گیرند. (آمار مربوط به سازمان FAO در سال 2003)

جهت حل این مشکل توجه غالب بر جمعیت روستایی می باشد که 70 درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه را تشکلی می دهند. بنابراین با توسعه کشاورزی و دامداری در بین افراد محلی می توان فرصتی برای خودکفا شدن، کارآفرینی، مقابله با فقر و رسیدن به امنیت غذایی ایجاد نمود. و در همین راستا پرورش مرغ محلی از بیشترین پتانسیل برای ایجاد شرایط رفاه اجتماعی برتر برخوردار است.

همچنین محققان در یافته اند که فضولات حیوانات اهلی مانند مرغ ها می تواند در تامین ازت و مواد آلی زمین های کشاورزی کمک کرده و کود دامی رایگان برای توسعه ی کشاورزی در مناطق روستایی تامین نماید.

البته پرورش و حفظ گونه های مرغ بومی از جهت حفظ تنوع زیستی گونه های طیور نیز اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و با توجه به اینکه ژنوم این مرغ ها از نظر ساختاری با جوجه های تجاری متفاوت می باشند، کمک به حفظ استخر ژنتیکی جهانی نیز می تواند بعنوان یک دلیل بسیار مهم برای سرمایه گذاری دولت ها و کشورها عنوان گردد. زیرا ایمنی این گونه از طیور در مقابل بیماری ها و شرایط استرس زای محلی دریچه جدیدی برای تحقیق در زمینه ایمونولوژی و سایر علوم با استفاده از مرغ های محلی در هر کشور می باشد.

البته گونه های متنوع طیور و پرندگان اهلی که در مزارع و منازل پرورش داده می شوند به مرغ و خروس بومی محدود نمی گردد از این رو در بخش بعدی این مقاله به بررسی دیگر انواع طیور محلی و شرایط پرورش آن ها می پردازیم.

 

 

فروش جوجه شترمرغ

 

فروش جوجه بوقلمون

فروش جوجه مرغ بومی گلپایگانی

 

فروش جوجه کبک

 

فروش خوراک طیور

فروش بذر چغندر

 

تماس با پشتیبانی فروش

 

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۲۶۴۵۰۶۸۴

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1402/12/28 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1402/12/28 83,679  ( 0) مشاهده
اردک  1402/12/28 42,250  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1402/12/28 56,541  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1402/12/28 83,226  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1402/12/28 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1402/12/28 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1402/12/28 46,000  ( 0) مشاهده
کبک  1402/12/28 47,083  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1402/12/28 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1402/12/28 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1402/12/28 16,675  ( 0) مشاهده
پولت  1402/12/28 54,825  ( 0) مشاهده
ایکون