Search
Search

تولید و بسته بندی گوشت (قسمت اول)

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی :
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تولید و بسته بندی گوشت چگونه و با چه اصولی انجام می شود؟

یکی از پر مصرف ترین و اصلی ترین فراورده های دامی که برای تغذیه انسان استفاده می شود گوشت می باشد. که منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن به شمار می رود همچنین حاوی مواد معدنی ، ویتامین و انرژی نیز می باشد. این ماده غذایی از بهترین و کامل ترین مواد غذایی می باشد که به صورت ساده یا فرآوری شده استفاده می شود.

 

تولید و بسته بندی گوشت

 

تولید فراورده های مختلف و متنوع گوشتی از ذات تنوع طلب بشر نشأت می گیرد همچنین فرآورده های گوشتی طعم بهتر و ماندگاری بیشتری دارند. منظور از گوشت فرآوری شده، قورمه کردن، دودی کردن، خشک کردن، منجمد ، تولید سوسیس، کالباس، همبرگر و… می باشد.

از سوی دیگر افزایش جمعیت نیاز به تولید بیشتر گوشت سفید و قرمز را ایجاد می کند.

امروزه گوشت قرمز و نیز گوشت سفید به صورت فراوری شده یا ساده، بعنوان جزئی لاینفک از سبد غذایی مردم در همه جای دنیا شناخته شده است.

مشاغل مرتبط با تولید و بسته بندی گوشت

 

تنوع روش های بسته بندی و فراوری انواع گوشت، سبب تغییر روز افزون در شرایط دنیای کار و مشاغل مربوط به این حیطه شده است. که به همین دلیل تحقیق، توسعه و آموزش روش های جدید به جزء لاینفک در برنامه های درسی، آموزشی و برنامه های شرکت ها و کارخانه های پیشرو در زمینه تولید مواد غذایی در آمده است. که این کار با هدف پرورش و تربیت نیروی کار شایسته و توانا انجام شده است. منظور از شایستگی و توانایی دارا بودن قدرت، توانایی، دانش، مهارت و نگرش مناسب جهت انجام کار می باشد.

بازار کار تولید و بسته بندی انواع گوشت قرمز و گوشت طیور نیاز به نیروی کار مناسب که دارای شایستگی فنی و انگیزه جهت پیشرفت و موفقیت و همچنین آگاهی در مورد کار با دستگاه ها و ابزارهای جدید می باشد.

کسب این شایستگی ها به موفقیت شغلی افرادی که هم اکنون در این حیطه مشغول به کار می باشند و همچنین افرادی که به دنبال یافتن شغل و درآمد از پرورش دام و طیور و تولید گوشت آن ها می باشد کمک شایانی می نماید.

دیگر شایستگی هایی که از نیروی کار و مدیران در این حیطه انتظار میرورد توانایی مدیریت منابع، اخلاق حرفه ای ( رعایت نکات ایمنی، بهداشتی و حفاظتی همچنین رعایت اصول انجام کار و ارتباط موثر با همکاران و…)، حفاظت از محیط زیست، یادگیری مادام العمر، آشنایی به فناوری اطلاعات وارتباطات و تکنولوژی های جدید می باشد.

البته پرورش دام و طیور بیشتر به رشته های دامپروری، کشاورزی و دامپزشکی ارتباط داشته و تولید و بسته بندی گوشت و فرآورده های گوشتی به رشته هایی مانند صنایع غذایی مربوط می باشد.

دلیل اهمیت مساله اموزش در زمینه فراوری انواع گوشت، فساد پذیری بالای این ماده غذایی و نیاز مصرف کننده ها و بازار به تنوع غذایی می باشد.

عملیات بسته بندی انواع گوشت سفید و قرمز با هدف افزایش ماندگاری و ایجاد تاخیر در فساد مواد غذایی، سهولت در امر حمل و نقل و بازار پسندی آن می باشد. توسعه این صنعت در دهه های اخیر سرعت بالایی داشته و نیاز به آگاهی از روش های مدرن را ضروری می کند.

تولید و بسته بندی گوشت قرمز

 

پس از اینکه دام زنده به کشتارگاه انتقال یافت، باید یکی دو روز در محوطه کشتارگاه نگهداری شده تا خستگی دام برطرف شده و معاینات دامپزشکی مناسب بعمل آید. سپس در سالن ذبح عملیات کشتار صنعتی یعنی ( بی هوش کردن – رگ زنی و خون گیری – پوست کنی – خالی کردن شکم و قفسه سینه – شقه کردن ) و همچنین شستن، خنک کردن و تفکیک اندام های لاشه انجام می شود.

پس از کشتار، باید زمان جمود نعشی بگذرد و سپس لاشه توسط دامپزشک کشتارگاه برررسی می شود تا مهر سبز دامپزشکی روی آن زده شود.

در نهایت باید فرم مخصوص با اطلاعات نام دامداری، جنس و سن دام، سلامت اولیه دام زنده ،تاریخ ورود و کشتار ، تایید ذبح و سلامت لاشه، تایید سپری شدن زمان جمود نعشی ارائه گردد.

مراحل اصلی تولید و بسته بندی گوشت قرمز

 

مراحل اصلی تولید و بسته بندی گوشت قرمز به شرح زیر می باشد:

  1. تهیه مواد اولیه یعنی گوشت لاشه ی دام ذبح شده اعم از گاو، گوسفند، شتر، بز و گاومیش
  2. کنترل کیفیت مواد اولیه
  3. شست و شوی مناسب و علمی
  4. سرد کردن مواد
  5. قطعه بندی
  6. بی خس کردن
  7. بسته بندی
  8. سردخانه
  9. کنترل کیفیت محصول نهایی

 

اهمیت بهداشت غذایی گوشت نیاز به تایید دامپزشکان متخصص را الزامی می نماید زیرا گوشت محیط مناسبی برای رشد باکتری و عوامل بیماریزا می باشد و به سرعت امکان آلودگی دارد. بنابراین بازرسی و نظارت دامپزشکان و افراد متخصص قبل و بعد از کشتار و همچینین در مراحل بسته بندی ، حمل و نقل و نگهداری گوشت اهمیت بالایی دارد.

 

تولید و بسته بندی گوشت مرغ و سایر پرندگان

 

همانطور که می دانید پروتئین حیوانی  در سلامت افراد جامعه اهمیت زیادی دارد بنابراین تولید و پرورش انواع طیور اعم از مرغ،  شترمرغ، بوقلمون، کبک ، اردک و بلدرچین نیاز ضروری جامعه بوده و همچنین تنوع غذایی را نیز تامین می نماید. زیرا تنها تولید گوشت قرمز به دلیل شرایط آب و هوایی، کمبود مراتع مناسب مشکل بوده و از سوی دیگر بعضی از افراد به دلیل کلسترول بالای خون نمی توانند گوشت قرمز مصرف کنند و گوشت مرغ ، بوقلمون، شترمرغ و… بعنوان جایگزین سالم تر که تولید راحت تری نیز دارد همیشه مورد توجه بوده است.

گوشت طیور پروتئین بالا، کلسترول کم، افت پس از کشتار کمتر از گوشت قرمز دارد و پرورش طیور به دلیل سرعت رشد بالا تر و فضای مورد نیاز کمتر، قابلیت تولید در اقلیم های آب و هوایی مختلف، سرمایه اولیه کمتر و همچنین بازگشت سرمایه ی بالاتری که نسبت به پرورش دام دارد ارزشمند می باشد.

در بازار مصرفی هم گوشت طیور خصوصا مرغ قیمت پایین تری نسبت به گوشت قرمز داشته و همه این موارد رشد صنعت پرورش طیور را تضمین می نماید.

در فرهنگ غذایی ما گوشت انواع طیور خصوصا مرغ جایگاه ویژه ای دارد.

اما گوشت طیور فساد پذیری بالایی داشته و به راحتی آلوده می گردد بنابراین باید بسته بندی وحمل و نقل مناسب و ویژه ای برای آن در نظر گرفت . از این جهت باید بسته بندی و تولید گوشت طیور در شرایط کاملا بهداشتی و با حفظ زنجیره ی سرد و استفاده از ماشین های حمل مخصوص این کار انجام گردد.

هم اکنون سیستم های بسته بندی متنوعی برای بسته بندی و انتقال گوشت طیوردر دسترس می باشند که با هدف ذخیره ی کوتاه مدت و فروش در خرده فروشی ها یا ذخیره طولانی مدت ساخته شده اند.

مراحل بسته بندی گوشت طیور:

 

  1. تهیه مواد اولیه
  2. کنترل کیفیت مواد اولیه
  3. شستشو
  4. پوست گیری
  5. قطعه بندی
  6. بسته بندی
  7. سردخانه گذاری
  8. کنترل کیفی محصول نهایی

از آنجا که ما در سایت خود به طور تخصصی در مورد پرورش و تولید انواع طیور بحث و بررسی می کنیم در مقاله بعدی مراحل مختلف تولید و بسته بندی گوشت طیور را به طور کامل بیان خواهیم کرد.

*******************************************

قسمت دوم مقاله :

بسته بندی گوشت طیور-تهیه مواد اولیه

 

تماس با پشتیبانی فروش جهت خرید انواع جوجه – بذر – سم – کود – خوراک طیور

 

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۲۳۹۶۸۶۷۱

۰۹۱۲۱۹۸۶۶۵۱

۰۹۱۳۱۰۰۷۶۸۹

۰۹۱۲۶۴۵۰۶۸۴

۰۹۱۳۱۰۰۵۸۳۶

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا به این مطلب امتیاز دهید*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =

مهم: قیمت دولتی و اتحادیه جوجه گوشتی با نامه بین 15.900 تا 16.900 تومان می باشد.


محصول آخرین میانگین قیمت + تغییر 24h مشاهده
جوجه یک روزه گوشتی  1402/12/29 20,750  ( 0) مشاهده
جوجه بومی  1402/12/29 83,679  ( 0) مشاهده
اردک  1402/12/29 42,250  ( 0) مشاهده
مرغ زنده  1402/12/29 56,541  ( 0) مشاهده
مرغ کشتار  1402/12/29 83,226  ( 0) مشاهده
خروس زربال  1402/12/29 25,500  ( 0) مشاهده
خروس آرین  1402/12/29 11,500  ( 0) مشاهده
تخم مرغ  1402/12/29 46,000  ( 0) مشاهده
کبک  1402/12/29 47,083  ( 0) مشاهده
جوجه بوقلمون  1402/12/29 181,417  ( 0) مشاهده
شتر مرغ زنده  1402/12/29 1,755,500  ( 0) مشاهده
بلدرچین زنده  1402/12/29 16,675  ( 0) مشاهده
پولت  1402/12/29 54,825  ( 0) مشاهده
ایکون